Hej allihopa,

Söker efter personer som har erfarenhet av detta system. Gärna ägare men även prisuppgifter om någon fått offert men inte installerat eller om någon varit och tittat på ett sådant tak. Vill ha solceller men vill även att det ska vara estetiskt tilltalande.

För er som inte vet vad det är men ändå är intresserade finns här ett produktblad:
https://soltechenergy.com/uploads/2020/01/ShingEl_produktblad_2019.pdf
 
Så snygga, synd att effekten per m2 är så liten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Verkningsgraden på 18% är lägre än de flesta andra solpaneler. Förstår att de ej skriver ut det i databladet
 
Det är tunnfilms-solceller och tunnfilmssolceller har ca 14 % verkningsgrad. Men hela plåten är inte belagd med solceller, utan verkninsggraden är bara ca 10 %. 0,10= 40 W/(1,245m*0,32m*1000W/m2). Det är i och för sig inget problem, men ur en och samma takyta fås färre kWh/år ut jämfört dagens monokristallina solcellspaneler med ca 20 % verkningsgrad.

Sedan åtgår en herran massa sådana små-paneler och det blir en herrans massa kablar och kontaktställen. En panel ger bara ca 0,5 A vilket betyder att väldigt många delsträngar måste parallellkopplas, vilket innebär ännu fler kontaktställen. Utöver det antar jag, utan att veta, att sådana specialpaneler kostar per installerad kWp minst dubbelt eller trefaldigt jämfört monokristallina paneler. Fråga efter offert så får du veta mer.
 
Redigerat:
Räknar man på effektiv area 0.22 enligt datablad blir det 18%
 
Jag var också intresserad av ShingEl, men de ville nästan inte ens sälja dem eftersom de var för dåliga. Känns som en marknadsföringsprodukt som inte är riktigt redo för verkligheten. Det blev att jag körde deras InRoof system istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Jag var också intresserad av ShingEl, men de ville nästan inte ens sälja dem eftersom de var för dåliga. Känns som en marknadsföringsprodukt som inte är riktigt redo för verkligheten. Det blev att jag körde deras InRoof system istället.
Du får gärna berätta mer om det systemet du valde, var det också SolTechs produkt?
 
H huggan skrev:
Du får gärna berätta mer om det systemet du valde, var det också SolTechs produkt?
Japp, det är det! InRoof är standard paneler som de monterar i ett montagesystem. De hamnar därför i nivå med övriga takpannor och inte något behov av takpannor under själva panelerna. Jag valde detta i samband med en takomläggning och ville ha så integrerat som möjligt, därför var jag först inne på shingel.

Men det föll på att effektiviteten blev bättre med detta alternativet. Jag får 18kwh installerad effekt och en hel sida av taket med dessa paneler. Övriga sidan av taket valde jag platta benders carisma för att matcha. Väntar fortfarande på installation så kan inte dela några bilder än.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Japp, det är det! InRoof är standard paneler som de monterar i ett montagesystem. De hamnar därför i nivå med övriga takpannor och inte något behov av takpannor under själva panelerna. Jag valde detta i samband med en takomläggning och ville ha så integrerat som möjligt, därför var jag först inne på shingel.

Men det föll på att effektiviteten blev bättre med detta alternativet. Jag får 18kwh installerad effekt och en hel sida av taket med dessa paneler. Övriga sidan av taket valde jag platta benders carisma för att matcha. Väntar fortfarande på installation så kan inte dela några bilder än.
Kan du dela med dig av ditt pris och vad som ingår i det?
 
H huggan skrev:
Kan du dela med dig av ditt pris och vad som ingår i det?
Ungefär 220k sek för 18kw med två växelriktare och 10kwh batteri. Detta efter alla bidrag.
Jag beställde dock i höstas och har förstått att priserna har gått upp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.