Jag skulle vilja föreslå lite mer moderering i elforumet.
I princip varenda tråd så måste någon behörig elektriker som är livrädd för att bli av med jobbet påpeka att endast behöriga elektriker får göra det som diskuteras.

Det finns en klistrad tråd redan i fourmavdelning som väl beskriver vad som gäller.

Dessa påpekanden drar ned stämningen i den delen av forumet tycker jag.
 
Det är ett välkänt problem vi har. Min ambition är att försöka hålla efter det när det gäller upprepat tjat om behörighet i en och samma tråd.

Det finns en poäng med att i vänliga ordalag påpeka att det frågeställaren frågar efter är behörighetskrävande. Men det räcker med ett sådant inlägg i de trådar som berörs. I många fall skrivs dessa påpekande på et sätt som kan uppfattas som mer kränkande än vad den som skriver det avser, ordvalet kan vara svårt.

De mera dryga inläggen brukar komma i trådar där frågeställaren har gjort eller tänker göra något som är totalfel. Då har jag lite svårt för att ta någon i örat för påpekande om nödig kännedom, behörighet osv. Även om ordvalet då i många fall blir tillspetsat.

Nu när jag läste ditt inlägg så gick jag och kontrollerade de senaste 20 trådarna i elforumet, det finns enstaka påpekanden om behörighetskrav etc. i flera av dem, men de grova påhoppen som vi sett tidigare tycker jag faktiskt inte att vi har idag. Det finns ett par undantag från vad jag skriver. Det finns ett par trådar som innehåller lite väl mycket känslor, men som jag låtit löpa på efterssom det faktiskt kommit fram en del intressant fakta mellan utbrotten.

Den senaste tråden där någon påpekar något i den vägen handlar om att någon vill ha råd om kabeltyper. Tråden hade utvecklat sig till det inlägget så att man tydligt ser att frågeställaren har mycket begränsade kunskaper om installation. En användare skriver då en kommentar om "nödig kännedom". lite onödigt, men inte helt obefogat. Om man har så stor brist på kunskaper så är det tveksamt om man skall förlita sig på det man kan lära sig här. Det är ett läge där det är motiverat att fundera lite i banor som "vad mer borde jag fråga om". Risken är att man ställer fel och för få frågor.

När det gäller hempulande som får råd här så är min ambition att de som uppenbarligen tänker hempula skall göra det med så mycket kunskaper som möjligt för att minska risken för farliga felkopplingar.

Men även att på ett konstruktivt sätt försöka få vissa hempulare att inse att det de tänker göra går långt utanför vad de klarar av. Då tänker jag framförallt på olika 3 fas kopplingar som jag personligen faktiskt tycker man skall låta bli om man inte kan elläran bakom. Dvs det räcker (enligt mig) inte med att lära sig vilka 5 trådar som skall kopplas var, utan man måste också veta varför.
 
Toppen att ni har ögonen på det numera.

Jag har faktiskt undvikit den delen av forumet en tid då det nästa var löjligt mycket sådana påpekanden en stund. Jag har nu ett hopp om att även denna del av forumet kommer bli bra igen.
 
Jag tycker det är helt rätt av behöriga att kort och konsist påpeka att "de där måste en behörig installera", "så får du inte göra""vet du verkligen vad du håller med" o.s.v.. Det borde var en rättighet av behöriga elektriker att få vara "snorkiga" vid rätt tillfälle. Risken är annars att man som hobbyelektriker får ett delsvar som i sin tur tolkas fel och leder till en farlig installation. Bara för att den hjälpsamme elektrikern uppfattade att hobbyelektrikern blev knäppt på näsan och därför hoppade av tråden. De är ju hantverkare, inte forumnördar (förhoppningsvis).

Det var någon elektriker som påpekade att " gör du fel, kan i värsta fall någon dö". Det ligger oerhört mycket bakom dessa ord.

I bra tips är att behöriga elektriker skriver "Behörig elektriker" med ev. klass i sin signatur. Det ger lite respekt eller vad man skall kalla det.
Forumprogramvaran kan dessutom slänga upp en brasklapp för alla nya besökare. Här kan man lägga allmänna tips som gäller frågor om el.
 
Som sagt påpekande om behörighetskrav bör hållas ner till typ 1 i en tråd, där det är bfogat.
 
Snailman
Jo, när det uppenbart är någon som inte vet vad han gör och inte verkar kunna ta till sig av svaren så är det ju helt ok. Det som jag tycker kan vara lite tråkigt, är när någon ganska kunnig och läraktig person frågar saker och då får svaret att man måste ha nödig kännedom - och det har frågeställaren inte...

Den nödig kännedomen kan man ju skaffa sig var som helst, och då även här :D

Det man borde tänka på är ju att INGEN har fötts med nödig kännedom, utan det är något man skaffat/lärt sig senare i livet....:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.