Tjena, Vi ska byta ut vår garageport mot en ny men hittar ingen med färg som passar huset, vad jag ser så är de flesta färger på garageport ”RAL”


Vårt hus är kritvit tegel och vi har fönster, foder, ytterdörr, vindskivor med färgkod NCS S 0502-Y som är mer äggvit införhållande till det vita teglet vilket ger en fin brytning.

Vi tittade på garageportexperten och deras vita är RAL9016, tror det är mer kritvitt som teglet.

Någon som vet om någon garageportsäljare säljer port med liknande NCS S 0502-Y
 
Enligt en översättare är närmast NCS s0502-y , RAL 9010... men den känns vitare när ja kollar på NCS stickan.
Tabell med jämförelser mellan NCS och RAL färgkoder, markerat är NCS S0502-Y motsvaras av RAL 9010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla med port tillverkaren om dom kan lev i 9010 och be att få ett färgprov
 
  • Gilla
Stefan Bengt och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Enligt en översättare är närmast NCS s0502-y , RAL 9010... men den känns vitare när ja kollar på NCS stickan.
[bild]
Kolla med port tillverkaren om dom kan lev i 9010 och be att få ett färgprov


tack, japp jag upplever med 9010 som vitare än NCS s0502-y


Men RAL 9016 som garageportexperten har. Är 9016 vitare eller (gulare) än 9010?
 
RAL 9016 är närmast S 0502-G50Y . Jag upplever den som ännu mer äggvit (den drar åt grönt)..
Svårt att se , men det är en viss nyansskillnad
Färgprover med NCS-koder S 0502-Y och S 0502-G50Y, nyansskillnad mellan äggvit och gröntonad vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Observera NCS koder första edition..
Färgprover visar RAL 9010, 9011, 9016, och 9017 med motsvarande NCS-koder, RAL 9010 skadat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Summa summarum så tror jag RAL 9016 är det närmaste ni kommer, men hur den kan komma att upplevas är svårt.
Be att få ett större färgprov, helst en del från porten så ni även får strukturen och prova mot befintliga snickerier. Endast då får ni nog svaret på om den kan komma att funka.
Men som sagt RAL 9010 är närmare den Sthlms vita..
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
Observera NCS koder första edition..
[bild]

Summa summarum så tror jag RAL 9016 är det närmaste ni kommer, men hur den kan komma att upplevas är svårt.
Be att få ett större färgprov, helst en del från porten så ni även får strukturen och prova mot befintliga snickerier. Endast då får ni nog svaret på om den kan komma att funka.
Men som sagt RAL 9010 är närmare den Sthlms vita..


stort stort tack :)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Hej våra fönster är RAL9010 och de är mycket vitare än 0502 varför kör du inte med en ljusgråport ist.
 
richardtenggren
Hörmann går väl att beställa i valfri NCS, men det kostar ju en del :)
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
P Pidde3 skrev:
Hej våra fönster är RAL9010 och de är mycket vitare än 0502 varför kör du inte med en ljusgråport ist.

För jag vill inte ha det, matchar inte resten av huset
 
Köpte Ryterna port från garageportsexperten, beställde den i RAL9010 glanstal 30 för att matcha foder och knutar som är i S0502-Y och tyckte det blev väldigt bra. Var inga problem att få i den färgen, kostade 4200:- extra på en 5,0x2,8 m port.
 
3 3DC skrev:
Köpte Ryterna port från garageportsexperten, beställde den i RAL9010 glanstal 30 för att matcha foder och knutar som är i S0502-Y och tyckte det blev väldigt bra. Var inga problem att få i den färgen, kostade 4200:- extra på en 5,0x2,8 m port.
3 3DC skrev:
Köpte Ryterna port från garageportsexperten, beställde den i RAL9010 glanstal 30 för att matcha foder och knutar som är i S0502-Y och tyckte det blev väldigt bra. Var inga problem att få i den färgen, kostade 4200:- extra på en 5,0x2,8 m port.
tack. Har du någon bild? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.