Visste väl att tråden skulle växla in på Comfortzone eller ej.
Har precis återigen studerat deras  hemsida och där saknas en hel del info men är också informativ när det är positivt för deras produkt.

Vid max uttag är COP 2.5.

Mycket extra ventilationsluft skall till för att nå de värden som använts, luft som skall värmas för att ersätta den som pumpen kräver för att ge beräknad besparing. Vad blir nettot förutom mer än dubbel ventilation jämfört med Boverkets rek.?

Pumpen måste stoppas ca 2 ggr per tim för att få bort isen i systemet, värmepumpar skall helst gå hela tiden utan stopp, C-e stoppar 2 ggr per tim.

Isen tas bort genom att blåsa ut onödigt mycket varm luft. Finns inte med i kalkylerna.

Comfortzone = Njaaee

Å dyr är den
 
0840 skrev:
Visste väl att tråden skulle växla in på Comfortzone eller ej.
Har precis återigen studerat deras  hemsida och där saknas en hel del info men är också informativ när det är positivt för deras produkt.

Vid max uttag är COP 2.5.

Mycket extra ventilationsluft skall till för att nå de värden som använts, luft som skall värmas för att ersätta den som pumpen kräver för att ge beräknad besparing. Vad blir nettot förutom mer än dubbel ventilation jämfört med Boverkets rek.?

Pumpen måste stoppas ca 2 ggr per tim för att få bort isen i systemet, värmepumpar skall helst gå hela tiden utan stopp, C-e stoppar 2 ggr per tim.

Isen tas bort genom att blåsa ut onödigt mycket varm luft. Finns inte med i kalkylerna.

Comfortzone = Njaaee

Å dyr är den
0840: De var ju du som mer eller mindre bjöd in Comfortzonare  :)

Så jag tänker svara eftersom jag tycker att du ger felaktig information.

Vid en framledningstemp på 50grader så ger pumpen 5,0kW och drar 1,7kW => COP 2.9 Vid 35 grader drar pumpen 1,3kW => COP 3.8 Dessa beräkningar gäller för ett luftflöde på 220m3/h och en relativ luftfuktighet inne på 37% och 20 grader innetemp.

Jag tror att jag har sett en siffra på 2.5 vid varmvattenproduktion till 60grader.

Hur kommer du fram till dubbel ventilation jfrt med Boverket? Boverket rekommenderar att man byter luften 1 gång på två timmar eller 0.35l/s per kvadratmeter. Ett flöde på 220m3/h motsvarar då ett hus på runt 180m2. Har man ett mindre hus så ska man ju dra ner flödet vilket ger en lägre effekt ut på pumpen. Fördelen med varvtalsstyrningen är att man trots olika inställningar på flödet inte behöver olika kompressorstorlekar på pumpen, den reglerar själv in sig för att "krama ut" maximalt av frånluften ner till -15grader.

Ang. stopp för avfrostning sker det efter 60min drift och avfrostningen tar kanske 10min. Det ger 20 - 21 stopp per dygn inte 48 stopp.

Att ta bort isen under avfrostning sker genom att frånluften smälter isen till vatten. Detta kräver energi, men samtidigt har pumpen under drift tillgodoräknat sig samma mängd energi från fasomvandlinen vatten till is. Det finns inte heller med i beräkningarna. Så jag anser att det går plus minus noll idealt sett.

Ang. priset så får man som alltid ställa investeringen till vad man får för besparing. Du är nöjd med din 360 och jag är nöjd med min CE50. OK!
 
msmn skrev:
Hej !




Jag förbrukar i dag 11500 kwh el och eldar 5 m³ ved per år.
Min förbrukning fördelar sig så här:
Hushållsel 6000 kwh (2 vuxna 2barn motorvärmare på 2 bilar)
Fläktar och cirkulatinspumpar 2000 kwh (1 frånluftsfläkt, 2cirkulationspumpar)
el vp 3000 kwh( 5500h snitt effekt vp  550w)
el spets 500 kwh

om jag räknar ut att alt skulle värmas med el så blir det följande resultat:

Värme och varmvatten elspets 500 kwh ved 4500 kwh vp 5500 * 1,9 =15450 kwh värme och varmvattenbehov

så i mitt fall så står värmepumpen för 10450 kwh av totala behovet av 15450 kwh dvs ca 67 % av värme och varmvatten behovet.
jag förstod inte uträkningen.
Men i dit fal är det kalrt att du inte har så stor nytta av en större värmepump, då dun värme komer ifrån veden!
 
Jani skrev:
Har lite svårt för att tro att comfortzone ger 3 i COP vid 5 kW ut , med ett värmebehov på 7 kW vid DUT (-20). Ett nybyggt hus med dessa förutsättningar har antagligen ett frånluftsflöde på 150-180m3/h, att plocka ut över 3 kW från denna frånluft borde väl innebära en förångning på -20 illafall.

COP 3 vid driftsfall -20/50, jag då får man väl lyfta på hatten för comfzone.

är jag helt ute osh reser i mina spekulationer, eller ?
Min CE50 har haft COP=3,6 i snitt under februari, och då inkluderas varmvattenvärmning.

Med 220 m3/h (ca 180 m2 hus) plockar man lätt ut 5 kW utan att förångningstempen behöver gå lägre än -15, men CE50 tillåter faktiskt numera en förångningstemperatur på ned till -20 grader!
 
BJohan skrev:
Med 220 m3/h (ca 180 m2 hus) plockar man lätt ut 5 kW utan att förångningstempen behöver gå lägre än -15, men CE50 tillåter faktiskt numera en förångningstemperatur på ned till -20 grader!
Intressant! Vet du BJohan om de gäller nya pumpar eller kan man även på redan lev. pumpar tillåta förångningstemp på -20 grader?
 
BJohan skrev:
[quote author=Jani link=1144149021/0#13 date=1144304694]Har lite svårt för att tro att comfortzone ger 3 i COP vid 5 kW ut , med ett värmebehov på 7 kW vid DUT (-20). Ett nybyggt hus med dessa förutsättningar har antagligen ett frånluftsflöde på 150-180m3/h, att plocka ut över 3 kW från denna frånluft borde väl innebära en förångning på -20 illafall.

COP 3 vid driftsfall -20/50, jag då får man väl lyfta på hatten för comfzone.

är jag helt ute osh reser i mina spekulationer, eller ?
Min CE50 har haft COP=3,6 i snitt under februari, och då inkluderas varmvattenvärmning.

Med 220 m3/h (ca 180 m2 hus) plockar man lätt ut 5 kW utan att förångningstempen behöver gå lägre än -15, men CE50 tillåter faktiskt numera en förångningstemperatur på ned till -20 grader!
[/quote]


Har du räknar pumpens COP eller hala uppvärmningen? (med eller utan elpatron?)
har du räknat in fläktar & cirkulations pumpar?
 
Maba skrev:
[quote author=BJohan link=1144149021/0#18 date=1144435822]

Med 220 m3/h (ca 180 m2 hus) plockar man lätt ut 5 kW utan att förångningstempen behöver gå lägre än -15, men CE50 tillåter faktiskt numera en förångningstemperatur på ned till -20 grader!
Intressant! Vet du BJohan om de gäller nya pumpar eller kan man även på redan lev. pumpar tillåta förångningstemp på -20 grader?[/quote]

Pumpen kanske klarar -20 grader, men dom 5kW den produserar räcker inte till att värme huset vid -20 grader, så elpatronen gå i som stöd.
 
De CE50 som levereras nu har som standardinställning att tillåta förångartemperaturen vara ned till -20 grader. De har inte ändrat något i konstruktionen i övrigt. Jag har ändrat till -20 i mina inställningar, men förångaren blir aldrig kallare än ca -15 med mitt ventilationsflöde (270 m3/h).

Jag räknar COP utan att blanda in tillskottselen, eftersom jag ser det som ett mått på pumpens prestanda. Jag räknar dessutom utan fläkt (den krävs alltid i nya hus) och utan cirkulationspump (cirkpump finns i alla vattenburna uppvärmningssystem). Om jag räknar med fläkten är COP 3,2.

Helt riktigt att 5 kW inte räcker till när det är som kallast, men min CE50 klarar 92 % av energibehovet under året. 8 % av energibehovet är tillskottsel, dvs ca 1400 kWh/år. Med en kraftigare värmepump skulle jag alltså spara ca 1000 kWh/år. Jag betalar gärna en tusenlapp om året för att slippa investera 20 000 - 100 000 kr extra för en kraftigare värmepump. Det är mitt val, men det är väl upp till var och en.

 
BJohan skrev:
De CE50 som levereras nu har som standardinställning att tillåta förångartemperaturen vara ned till -20 grader. De har inte ändrat något i konstruktionen i övrigt. Jag har ändrat till -20 i mina inställningar, men förångaren blir aldrig kallare än ca -15 med mitt ventilationsflöde (270 m3/h).

Jag räknar COP utan att blanda in tillskottselen, eftersom jag ser det som ett mått på pumpens prestanda. Jag räknar dessutom utan fläkt (den krävs alltid i nya hus) och utan cirkulationspump (cirkpump finns i alla vattenburna uppvärmningssystem). Om jag räknar med fläkten är COP 3,2.

Helt riktigt att 5 kW inte räcker till när det är som kallast, men min CE50 klarar 92 % av energibehovet under året. 8 % av energibehovet är tillskottsel, dvs ca 1400 kWh/år. Med en kraftigare värmepump skulle jag alltså spara ca 1000 kWh/år. Jag betalar gärna en tusenlapp om året för att slippa investera 20 000 - 100 000 kr extra för en kraftigare värmepump. Det är mitt val, men det är väl upp till var och en.

jag färstår & köter argumernet med att inte räkna in fläkt & cirkpump.
men tycker att man ska räkna ÅRSCOP, då det är det som är din uppvärmning,
helt ointresant vad värmpumpen i sig ger för COP
Ta en Nibe 360, vi säger att den skulle ge mer COP än din pump (även om den inte gör det) vad spalar det för roll om den ger mer COP, då den bara ger 1,9 KW mot dina 5kW
360:n krävet ju massa mer elpatron, så varför ska man inte räkne bed det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.