Hej!

Hoppas någon har koll på det här

Jag är i startgroparna för att beställa en parytterdörr 16x21. Då dörrbladen inte ger tillräckligt med öppningsmått planerar jag att sätta in en handikappanpassad spanjolett. Jag hittar dock ingen information angående om det är en godkänd lösning. Jag har möjlighet att sätta in en 18x21, men dörren vi fastnat för går inte att beställa i den storleken. och assymetrisk delning löser inte heller problemet.

Om man läser i BBR:
"Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter. Även om dörren är en pardörr ska personer med nedsatt rörelseförmåga självständigt kunna manövrera dörren så att fritt passagemått uppnås. Om båda dörrbladen måste öppnas för att uppnå fritt passagemått behöver pardörren vara utformad så att båda dörrbladen kan manövreras samtidigt, även av personer som använder exempelvis rullstol eller rollator."

Mitt problem hamnar i att "pardörren vara utformad så att båda dörrbladen kan manövreras samtidigt". Spanjoletten sitter ju i det passiva bladet och därför måste man såklart öppna entrédörren före man kan öppna det andra bladet. Är det här en teknikalitet eller är det en okej lösning?

Tack på förhand!
 
S
Bygger ni nytt och därför har tillgänglighetskrav?
 
En stor tillbyggnad som defineras som nybyggnation, därav har vi även tillgänglighetskrav ja.
 
BirgitS
En bekant kom i samma, han hade en symmetrisk pardörr men det gick inte för sig...
Han fick då låna dörrblad från en asymmetrisk dörr, med stor huvuddörr och en mindre på sidan. Karmen var röd och dörrarna var nog vit och blå så det var ju inga som helst tvivel på att dom riktiga dörrarna skulle dit så fort slut slutbeskedet var klart...

Det kan man tycka är skit löjligt, karmen var ju anpassad för båda delarna ändå så blir det nedslag...
 
S
Du får nog svårt att få det godkänt att öppna ett dörrblad i taget för tillräcklig bredd.

Personligen hade jag inte velat ha så smal öppning för vardagsanvändning. Tex bära in matkassar eller väskor.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Diplomat har inte hört av sig, rätt svårt att få kontakt med dem upplever jag. Kommunen hänvisar till vad dörrtillverkaren säger om de anser att deras lösning är i linje med BBRs riktlinjer.

Jo det har sina för och nackdelar med den storleken. Får ligga på Diplomat och undersöka mer vad som krävs och vad som är inom ramarna

Tack för input!
 
Du ställer frågan till den åf du köper dörren av. Dom har troligen en snabbare väg in för att få svar.

Edit: Du har inte en ingång till?
 
Fick faktiskt svar av Diplomat idag:

"Vi kan erbjuda en spanjolettlösning till det passiva dörrbladet som vi kallar "Enhandsmanövrerad".
Vilket innebär att man öppnar det passiva dörrbladet via spanjoletten, har ett handtag som sitter ganska mitt på dörrbladet som man kommer åt när gångdörren är öppnad.

Så man öppnar inte bägge dörrbladen samtidigt.

Men om denna lösning är godkänd enligt BBR vågar jag inte svara på."

Jag blev knappast hjälpt av dem vill jag påstå, mer än att jag nog inte vågar sätta in en sådan dörr
 
Du har ingen du kan låna dörrblad av då?
Om det går att hänga i olika blad i karmen.
Annars skulle jag plocka ur karmen, sätta i en godkänd dörr och sätta plywood på sidan tills du fått godkänt.

Leksandsdörren går det att ha båda delarna i samma karm
 
Tillgängligheten gäller både när du ska in och ut. Är du på utsidan och är rullstolsburen kan du omöjligen komma in på insidan och vrida på en spanjolett för att du ska ha tillräcklig bredd för att komma in med din rullstol.

Ser man på delen att komma ut antar jag att man pratar om möjligheten att komma ut vid tex en brand om man är rullstolsburen.

Vet inte om det är olika regler i privatbostad eller tex kontorsbyggnad. Men med föreslagen lösning med spanjolett skulle en brandkonsult inte godkänd lösningen om det var en kontorsbyggnad.
Då måste passivt dörrblad kunna öppnas utan en vridmanöver. För att det ska fungera ska passivt dörrblad vara låst genom så kallade ”automatkantreglar” varpå man med lätthet kan trycka upp dörren om aktivt dörrblad öppnats. Alternativt ska det sitta panikreglar på de båda dörrbladen.

Jag tror ni blir tvugna att titta efter en bredare dörr om ni ska ha en pardörr, alternativt ha en modell med bredare aktivt dörrblad och smalare passivt dörrblad.
 
  • Gilla
Thule-Fredrik
  • Laddar…
S
Automatkantreglar kräver dörrstängare.
 
Jag tror inte jag känner någon som har just de måtten, samt om bladen skulle passa mellan olika dörrar. Tror inte jag sett så många pardörrar i mitt område eller min vänskapskrets. Det skulle kunna vara ett alternativ men samtidigt som jag vill ha det estetiska vill jag också att det ska vara rätt och riktigt

Spanjoletten är infälld i det passiva dörrbladet, så man kan öppna passagedörren och spanjoletten från utsidan. Skulle vi sätta in kantreglar och allt så påverkar även det det estetiska. Så då går jag hellre upp några storlekar med annan dörrmodell, även om det svider lite.
 
Hej @Thule-Fredrik

Hur slutade detta för dig?

Blev det en större ytterdörr, Modulmått 17 vekrar lösa 80cm, om det är en pardörr med lik delning.
Bild nedan fr. swedoor.
Tabell över standardmått för ytterdörrar med olika modulmått och totala dimensioner från Swedoor.

MVH
Alex
 
  • Gilla
08a och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Det slutade med att jag kör på en enkeldörr tills vidare. För att nå tillgänglighetsmåttet måste dörrbladen vara minst 900mm, detta pga tjockleken på dörrbladet måste räknas bort.

Men framtida renovering kanske resulterar i en halvpardörr eller något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.