Jag är lite nyfiken på vad andra som har solfångare har för täckning dvs klarar sig på bara solfångarna.Själv har jag 8,5 m2 aqua sol och klarar ca 5 månader.Jag förstår att husets energi behov och behov av vv styr men det vore kul att höra om andras
lösningar.Jag träffade en kille med samma fångare som jag och han påstod att han klarade 8 månader med sol.Han har ett ganska nybyggt hus.
 
Du har naturligtvis rätt i att det inte går att jämföra olika hus. Jag installerade 84 Intelliheatrör som driftsattes 30/4 2007. I dag en månad senare ser jag att min elförbrukning jämfört med föregående år är 798Kwh mindre i maj 2007 mot maj 2006. Jämfört med genomsnittet för de sista 4 åren är min elförbrukning 1029Kwh lägre i maj 2007. Samma personer bor i hushållet, jag använder solvarmvatten till både diskmaskin och tvättmaskin och har 2*750 liter ackar. Själv tycker jag att mina siffror är lite osannolikt bra och förmodligen ligger det en liten besparing i att vi i och med solinstallationen blivit allmänt mer energimedvetna.
 
Här i Örnsköldsvik har det varit dåligt med sol både april och maj så solpanelen (64 rör från sfinx) har inte alla dagar täckt vårt behov. Uppskattningsvis har solpanelen under den tiden täckt 75% av behovet
Bosse, hur reglerar du vattentempen till tvättmaskinen?
 
Bror skrev:
Bosse, hur reglerar du vattentempen till tvättmaskinen?

Jag köpte tvättmaskinen ( En Asko ASEA tillverkad i Jung i Västergötland!!!) när jag bodde i Australien - det verkas inte finnas liknande modeller på svenska marknaden till vettiga priser.

Denna maskin tar in varmvatten efter vad programmet begär - inte en droppe varmvatten för mycket alltså - den är alltså kopplad med 2 till-lopps-ledningar - en för varmt , en för kallt vatten.

Diskmaskinen har jag kopplat med ett vred under bänken så att jag bara kör varmvatten när jag har oförskämt billig tillgång till varmvatten
 
Det var ju en ovanligt smart tvättmaskin, synd att man inte har en sådan. Att värma vatten i tvättmaskinen käns ju dumt när man har det gratis i acktanken. Igår var det 101 grader!!!!
 
Bossesnickargledje skrev:
Jag köpte tvättmaskinen ( En Asko ASEA tillverkad i Mariestad!!!) när jag bodde i Australien - det verkas inte finnas liknande modeller på svenska marknaden till vettiga priser.
Hmmm undrar varför inte det finns i sverige, Det är bara industri maskinerna som jag har sett som har 2-inlopp här (kallt/varmt) o dessa kostar ju ca 20000:- o uppåt..

En kompis köpte en ny tvättmaskin (cylinda tror jag) o där va det uppmärkt för varm o kallvatten anslutning men varm anslutningen va pluggad..
Men vem vet det kanske blir ändring på det nu då det är inne att snåla med energi kan man hoppas iaf, Därimot har jag inte hört om diskmaskiner som finns med båda anslutningarna utan bara hört om nån box som finns i tyskland som växlar mellan kallt/varmt vatten.. Borde även gå att stänga av torken tycker jag..
 
2an skrev:
En kompis köpte en ny tvättmaskin (cylinda tror jag) o där va det uppmärkt för varm o kallvatten anslutning men varm anslutningen va pluggad..
Inte så konstigt - ASKO finns inte i Sverige men Cylinda är samma fabrik


"ASKO är ett globalt varumärke som har sina rötter hos Asko Cylinda AB i Sverige. ASKOs produkter finns inte på den svenska marknaden, men om du tilltalas av vårt sortiment rekommenderar vi ett besök på Cylindas hemsida:"


Att den fanns i Australien hänger säkert ihop med deras syn på tvätt & vatten. Det stora problemet där är att överhuvudtaget förbruka vatten - många har bara regnvattentankar som ju kan torka ut (egen erfarenhet :( )

Cold wash är populärt där nere - d.v.s. man tvättar helt i kallt och vill ha möjlighet att stänga av varmvattenfunktionen - men inte fanken blir det rent då inte
 
Jämfört med el borde du ju inte spara mer än vad du får ut, Bosse. Jag som jämför med ved enbart ser däremot att solfångarna sparar ved värt 2 - 2,5 gånger den energi som jag får från solfångarna, om jag istället skulle eldat med ved för varmvattnet. Många kör ju elpatron, så vilket jag hade gjort i så fall vet jag knappt.

Men grejen är ju att när man eldar med ved, till varmvatten, eldar man mycket mer än vad det egentligen går åt. Det mesta svalnar ju bort ur tankarna, då man knappast kan elda bara så lite som behövs.
Solen värmer däremot det som behövs, speciellt som kallare vatten är lättare att värma än varmt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.