Leksaker ,grållen är väl det näst bästa alternativet ,har du ingen i närheten med traktor som du kan anlita
 
Gimp Gimp skrev:
Budget är bra att veta, jag kör Stiga Park 4wd och klipper/plogar med, tror den väger typ 315kg.
Med snökedjor tuggar det på bra.
Jag valde hydraulservo, utan det tror jag att det blir en riktig brottningsmatch att köra med snedställt blad.
Stiga har, eller hade när jag köpte, något dom kallade för något som lät som servostyrning men innebar kedja istället för wire, den tror jag inte är så mycket bättre.

Tror jag betalade knappt 70k för 7 år sedan.

Jag valde också motor med trycksmörjning, då slipper man byta olja vår och höst.

Det som är negativt är att det inte går att ha snökedjor i fram, så med mycket blötsnö drar den iväg åt sidan när det blir för tungt. Har funderat på att kapa upp lite i framskärmarna men det har inte blivit av...
Vänta lite nu, slipper man byta olja för att motorn är trycksmord? Alla motorer behöver ny olja. vill du förlänga bytesintervallen på oljan kan jag föreslå att du kör på miljöbränsle då den inte sotar lika mycket.
Dom flesta gräsklippare har stänksmorda motorer (oljan vispas runt med ett plastdrev) medans andra har trycksmorda (grovt typ kugghjul med precision skapar tryck) och då nästan alltid med oljefilter. Med andra ord, har motorn ett oljefilter så är den trycksmord. Största skillnaden för en gräsklippare med trycksmord är väl att den klarar mer sidolutning än en stänksmord men har du för lite olja i så kvittar det
En fråga, har du bytt oljan i hydrostaten på din Stiga 4WD?
 
R Rindalv skrev:
Vänta lite nu, slipper man byta olja för att motorn är trycksmord? Alla motorer behöver ny olja. vill du förlänga bytesintervallen på oljan kan jag föreslå att du kör på miljöbränsle då den inte sotar lika mycket.
Dom flesta gräsklippare har stänksmorda motorer (oljan vispas runt med ett plastdrev) medans andra har trycksmorda (grovt typ kugghjul med precision skapar tryck) och då nästan alltid med oljefilter. Med andra ord, har motorn ett oljefilter så är den trycksmord. Största skillnaden för en gräsklippare med trycksmord är väl att den klarar mer sidolutning än en stänksmord men har du för lite olja i så kvittar det
En fråga, har du bytt oljan i hydrostaten på din Stiga 4WD?
Vår och höst...
Stänksmorda B&S ska ha rak 30 olja på sommaren och 5w-30 på vintern.
Den här har ett litet oljefilter som kostar mer än till en bil...

Brukar byta varannat år i både motor och hydrostat, även om jag inte egentligen behöver byta så ofta med tanke på gångtimmar, den jag har har timräknare så det är ganska enkelt att se när det är dags.
Den har gått under 200h på 7 år.

Enligt instruktionsboken är det samma lutning på båda, tror det var 10 grader, men den har ingen oljetryckslampa vilket jag tycker är lite dåligt.
Original satt en skruskalle så nära filtret att den nötte hål första året, bara ren tur att jag såg oljedroppar i snön innan oljan tog slut.
 
Eller helsyntet 5W-40 året om enligt B&S senaste råd.
 
skoge skoge skrev:
Beroende på däck så kan det gå med skruvdubb
Tänkte på det också, men ville gära ha riktiga kedjor när det är mycket snö och vill inte "förstöra" däcken.
Nu kör jag rejält modifierade ATV kedjor från Biltema i bak, gjorde en kedja från två ATV kedjor så det blir tätare.
Rakt fram är bladet för lågt, snön åkar över innan det slirar.
 
L Limpan4all skrev:
Eller helsyntet 5W-40 året om enligt B&S senaste råd.
Okej, då har dom ändrat, det gör ju valet enklare.
 
Köper man en redig klippare fungerar det utmärkt att ploga med. Jag har plogat med ATVer och det har alltid känts avigt, så det rekomenderar jag aldrig folk att göra om de inte kanske skulle vara en ren lång väg utan massa korsningar parkeringar där det skall trixas. För där suger ATVerna. (och inte orkar de trycka snö i sidled heller när det börjar bli lite högar)

Ventrac nedan är hydraulstyrd/driven/lyft/vinkling så fantastikt smidigt och snabbkört. Min är 23år gammal och tuffar på, men med Stiga Park nyprser får man en ok beggad skulle jag säga + finns väl ett 30tal tillbehör till dessa om man skulle vara sugen på mer. + klippbredderna är mellan 1 meter och 2.4 meter (vanligaste är 1.35 / 1.5meter)

Röd och vit Ventrac traktor med plogblad på en snötäckt väg i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här ser ni 1.35 meters klippdäck med mulcher sats, lätt att vika upp för rengöring

Ventrac klippare med 1.35 meters klippdäck och mulcher sats, uppfälld för rengöring på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rullen bak på klippdäcken ger gräset lite av "sklottskänsla"
Välklippt gräsmatta med tydliga ränder efter användning av klippare med mulchersats och bakrulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med skopan blir Ventrac ännu mer användbar till de små jobben runt på tomten

Röd Ventrac kompakt traktor med skopa full av jord, på en gräsmatta vid skogskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
ATV med vikplog och vätskefyllda däck klart för snöplogning vid lada i gryning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tokslut Tokslut skrev:
Köper man en redig klippare fungerar det utmärkt att ploga med. Jag har plogat med ATVer och det har alltid känts avigt, så det rekomenderar jag aldrig folk att göra om de inte kanske skulle vara en ren lång väg utan massa korsningar parkeringar där det skall trixas. För där suger ATVerna. (och inte orkar de trycka snö i sidled heller när det börjar bli lite högar)
Nja, där håller jag inte med dig...
Går ypperligt att ploga med ATV, vanligt rakt blad är värdelöst.
Vikplog och vätskefyllda däck så går det som smort ATV med vätskefyllda däck på snöig mark, föreslagen för effektiv snöplogning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]

Nja, där håller jag inte med dig...
Går ypperligt att ploga med ATV, vanligt rakt blad är värdelöst.
Vikplog och vätskefyllda däck så går det som smort[bild]
De må så vara, men jag har min can am 1000 till nöjesåkning, så här fylls inga däck ;) Hann byta 3st kontaktorer på senaste innan jag slutade ploga med den. Tidigare Warn(relän) kunde man plocka isär och slipa ytorna på men det är slutna idag + de gick alla på garantin iofs..

Sista Polarisen hade jag elstyrd plog på, det fungerade väl ok men inte mer än så. Hydraulstyrt is the shit!

Sedär, hade en filmsnutt från när jag monterade den för 10+år sedan
 
skoge skoge skrev:
[bild]

Nja, där håller jag inte med dig...
Går ypperligt att ploga med ATV, vanligt rakt blad är värdelöst.
Vikplog och vätskefyllda däck så går det som smort[bild]
Nackdelen med ATV är att plogbladet är för lätt så att det inte gräver ned sig tillräckligt om det kommit mycket snö, utan lägger sig en decimeter ovanför vägen. Kör själv med liknande modell som du, 600m enskild grusväg och det är ett jäkla slit med ATVn. Får nog investera i en riktig traktor som komplement, men känns lite overkill när det endast är ett fritidshus som besöks 8-10ggr under vintern. Zon Uppland/Roslagen.
 
Gimp Gimp skrev:
Vår och höst...
Stänksmorda B&S ska ha rak 30 olja på sommaren och 5w-30 på vintern.
Den här har ett litet oljefilter som kostar mer än till en bil...

Brukar byta varannat år i både motor och hydrostat, även om jag inte egentligen behöver byta så ofta med tanke på gångtimmar, den jag har har timräknare så det är ganska enkelt att se när det är dags.
Den har gått under 200h på 7 år.

Enligt instruktionsboken är det samma lutning på båda, tror det var 10 grader, men den har ingen oljetryckslampa vilket jag tycker är lite dåligt.
Original satt en skruskalle så nära filtret att den nötte hål första året, bara ren tur att jag såg oljedroppar i snön innan oljan tog slut.
Varför skulle man behöva en rak 30olja på sommaren. Att det räcker med enklaste oljan då är inte samma sak som att man behöver ha en antik olja.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man behöva en rak 30olja på sommaren. Att det räcker med enklaste oljan då är inte samma sak som att man behöver ha en antik olja.
enligt Briggs så går det lika bra med en 10w-40 eller 15w-40 olja beroende på arbete sommartid...
 
Jo, jag kör den motorolja jag har hemma till mina enklare motorer. Så det blir nog typ 5W-40 eller så. Men jag var nyfiken på varför någon tror att en rak 30olja är bättre. Det är liksom inte 1950 längre, bara för att det duger med en 50tals olja begriper jag inte varför man tror att den är bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man behöva en rak 30olja på sommaren. Att det räcker med enklaste oljan då är inte samma sak som att man behöver ha en antik olja.
För att, öhmm..., jaaa, kanske..., eller.

Nä, det är sällan jag tar information som definitiv utan att faktiskt ha funderat en stund, det här är en av dom tydligen.
En rak 30 olja har ju typ samma viskositet som en 5w-30 vid 100 grader, så den enda skillnaden är ju att den är mer lättflytande på vintern.

Kan tänka mig att det har funnits en del frågetecken kring viskositet över 100 grader med tanke på viskositetsaddetiv i multigradeoljor och fläktkylning, men det är nog kanske om man springer på en olja från 50-talet.
 
Jag skämmer bort min iaf.:oops:
Motor och oljeburk 300V Power Racing från Motul som står på en röd maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.