Jag kör kurva 7 förskjutning 0 i Stockholm med min 310P. Fungerar alldeles utmärkt men skulle jag följa manualen var det 10 och -2 och det var helt fel för mitt hus. Vridreglage till fläktarna kom på senare årsmodeller av 410P. I man ställer in fläktarna på fläkttransformatorn bakom el-panelen. Från- och tilluft ska matcha varandra och tilluften ställs ett steg lägre Volt än frånluften. För årsmodell 2004 finns tre olika versioner beroende på när på året 410P är tillverkad. Rätt manual kan laddas ner från NIBE hemsida.
 
K Kane skrev:
Skillnad i börvärde på framledningen är ca 10 grader mellan kurva 6 och 11 vid 0 grader utetemp (och 20 grader vid -20 i utetemp). Har aldrig saknat de graderna i elementen vid kalla vinterdagar.
Då kanske det inte är så mycket att vinna i justeringen.
 
J Josth skrev:
Jag kör kurva 7 förskjutning 0 i Stockholm med min 310P. Fungerar alldeles utmärkt men skulle jag följa manualen var det 10 och -2 och det var helt fel för mitt hus. Vridreglage till fläktarna kom på senare årsmodeller av 410P. I man ställer in fläktarna på fläkttransformatorn bakom el-panelen. Från- och tilluft ska matcha varandra och tilluften ställs ett steg lägre Volt än frånluften. För årsmodell 2004 finns tre olika versioner beroende på när på året 410P är tillverkad. Rätt manual kan laddas ner från NIBE hemsida.
Ska dammsuga nibes hemsida igen..
 
Tänkte bara om du har kollat säkringarna till värmepumpen och även överhettningsskyddet? Det återställs genom att trycka på en liten knapp på el-panelens högra kortsida om det har löst ut.
 
J Josth skrev:
Tänkte bara om du har kollat säkringarna till värmepumpen och även överhettningsskyddet? Det återställs genom att trycka på en liten knapp på el-panelens högra kortsida om det har löst ut.
Ja, den har jag tryckt på. Men inte något direkt klick på att den varit utlöst. Vill inte trycka för hårt heller för då går väl något sönder.
Ska kolla alla säkringar och kontrollera spänningarna till elpatron och patronen i sig om det är avbrott i någon av värme elementen. Ska aktivera extra varmvatten knappen också för å se om det stiger några temperaturer någonstans.
 
Verkar pannan funka, ge värme o varmvatten ??
Är det bara värdena som visar fel??
 
Isakare Isakare skrev:
Verkar pannan funka, ge värme o varmvatten ??
Är det bara värdena som visar fel??
Tempen på varmvatten stämmer med det givarna säger, fisljummet delux. Samma gäller på elementen.. Just nu står de fullt öppna och det är inte något ös direkt.
 
På en grannes panna hade kontaktorn till patronerna brunnit, då gick den bara på kompressorn, och den orkade inte själv när det var kallt.
Rättare sagt var det flatstiftshylsorna på kablarna till kontaktorn som gått varma. Syntes tydligt då det var svart vid stiften och plasten runt smält.
 
  • Gilla
Timpan82
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På en grannes panna hade kontaktorn till patronerna brunnit, då gick den bara på kompressorn, och den orkade inte själv när det var kallt.
Rättare sagt var det flatstiftshylsorna på kablarna till kontaktorn som gått varma. Syntes tydligt då det var svart vid stiften och plasten runt smält.
Isakare Isakare skrev:
På en grannes panna hade kontaktorn till patronerna brunnit, då gick den bara på kompressorn, och den orkade inte själv när det var kallt.
Rättare sagt var det flatstiftshylsorna på kablarna till kontaktorn som gått varma. Syntes tydligt då det var svart vid stiften och plasten runt smält.
Efter att ha fällt ner panelen så uppenbarar sig en bränd/svedd hylsa på en av kablarna som gick till den högra kontaktorn. Sen så såg jag också att relät till kompressorn var svart i den transparenta plasten över blecken. Ni ser själva hur det ser ut på bilderna. Mätte upp elpatronen och den verkar ok, 3 av slingorna visar ca 55 ohm och de andra 3 visar ca 28 ohm.
Pannan går nu på en 2 kW slinga, högst troligt pga kontaktorn.

Bränd elektrisk kabelhylsa och svartfärgat kompressorrelä med transparent plast på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd hylsa på kabel och svartfärgad relä i en elcentral, indikationer på elektrisk skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Timpan82 skrev:
Efter att ha fällt ner panelen så uppenbarar sig en bränd/svedd hylsa på en av kablarna som gick till den högra kontaktorn. Sen så såg jag också att relät till kompressorn var svart i den transparenta plasten över blecken. Ni ser själva hur det ser ut på bilderna. Mätte upp elpatronen och den verkar ok, 3 av slingorna visar ca 55 ohm och de andra 3 visar ca 28 ohm.
Pannan går nu på en 2 kW slinga, högst troligt pga kontaktorn.

[bild] [bild]
Precis samma som på grannens panna !! Det där reläet brukar vara svart, men fungera iaf.
 
Isakare Isakare skrev:
Precis samma som på grannens panna !! Det där reläet brukar vara svart, men fungera iaf.
Byta kontaktor och hoppas på det bästa då
 
Samma här, kompressorreläet svart pga induktiv last men fungerar ändå. Nya kontaktorerna som säljs som reservdel har inte flatstiftsanslutning utan man måste skala ledningarna och ansluta. De gamla kan gå att få tag på fortfarande men är dubbelt så dyra runt 1000 kr.
 
Reläerna med kabelskoanslutning är skit, kabeldojjorna blir varma och tappar spänst, med brand som följd. Byt till nya kontaktorer utan kabelskor. Detta är vanligt fel på 310 och 4q0
 
Typiskt när man pratar panna.
I kväll tycker jag det var kallt inne, brukar vara varmt när man haft Tv:n på hela kvällen, termomometern bekräftade, 19 grader ??
Kollar pannan, 53 grader, alla värden normala, men schunten är stängd och elementen kalla.
Orkar inte felsöka nu, så jag vred om schunten till manuell och vred på den till hälften. Får se i morgon hur varmt/kallt det är inne.
 
Isakare Isakare skrev:
Typiskt när man pratar panna.
I kväll tycker jag det var kallt inne, brukar vara varmt när man haft Tv:n på hela kvällen, termomometern bekräftade, 19 grader ??
Kollar pannan, 53 grader, alla värden normala, men schunten är stängd och elementen kalla.
Orkar inte felsöka nu, så jag vred om schunten till manuell och vred på den till hälften. Får se i morgon hur varmt/kallt det är inne.
När man talar om trollen, så står de i farstun...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.