Frustrator Frustrator skrev:
Tror JFrisk jämförde med sin 'nya' bandsåg?
Precis, och en allmän fundering hur mycket effekt man "behöver" i en bandsåg. Två hyfsat jämnstora sågar med så väldig skillnad i motoreffekt. När har man nytta av den extra effekten i en "hand"-bandsåg?
 
J JFrisk skrev:
Precis, och en allmän fundering hur mycket effekt man "behöver" i en bandsåg. Två hyfsat jämnstora sågar med så väldig skillnad i motoreffekt. När har man nytta av den extra effekten i en "hand"-bandsåg?
Din såg är mer industrisåg än dem andra. Med större hästkrafter så klarar sågen att man matar på mer kontinuerligt utan att behöva sakta ner.
Som hobbysnickare är det inget större problem att mata långsammare. För ngn som lever på det är tid= pengar.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Precis, och en allmän fundering hur mycket effekt man "behöver" i en bandsåg. Två hyfsat jämnstora sågar med så väldig skillnad i motoreffekt. När har man nytta av den extra effekten i en "hand"-bandsåg?
Ok, då förstår jag :) Gissar då att din dessutom är kraftigare byggd så den klarar högre bladspänning —> tjockare och grövre blad. Eller att ngn vid tillfälle satt dit en kraftigare motor än original.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Tack för bra svar, hoppas det även hjälper TS och inte bara är OT. Tänkte inte att den typen av bandsågar används industriellt på det viset, med vokymkrav, utan mer varit sågverk med matning där mer effekt behövts.
Men tolkar det då som att man inte vinner något stort i att ha en såg med kraftigare motor så länge man inte har behov av att kapa grovt i hög hastighet.
 
lerpoel
Äntligen en uppdatering på den här tråden!

Har köpt och fått hem en bandsåg nu, enligt säljaren en EJCA BS 45, jag trodde det var en BA 45 men nu när jag står med den här och jämför med manualen så stämmer det ändå inte riktigt. Kanske en variation mellan åren bara?

En använd EJCA BS 45 bandsåg står utomhus på pallar framför en vit dörr, med tecken på slitage och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överlag i OK skick. Mycket bortskavd färg och små märken i höljet, men allt som ska röra sig glider/snurrar bra. Den behöver nog ett nytt blad, och hjulen behöver nytt gummi så småningom. Jag ska också fixa nya träbitar till bladstyrningen, där nån just nu har petat in små metallstavar.

Några spännande saker:

En bandsåg av modell EJCA BS 45 med tecken på användning, bl.a. bortskavd färg och små märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lampa och ett luftmunstycke sitter vid bordet. Munstycket får luft från det jag trodde var bromsen men som har visat sig vara pedalen till en luftbälg…

Närbild på en grön bandsåg EJCA BS 45 med bortskavd färg och en fotpedal på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen har också både växellåda, med fyra hastigheter via kilrem, och två elektriskt valbara hastigheter.

Använd bandsåg EJCA BS 45 med bortskavd färg och slitage i höljet, synligt kontrollpanel och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen saknar också anhåll, så måste fixa ett på något sätt.

Jag frågade om råd om lastning och avlastning i en annan tråd och är glad att jag fraktade den stående. Tack vare att jag hade ett storsläp med ramp på var det gjort på fem minuter att rulla av sågen på några kvastskaft. Återstår att få in den i boden, men det blir nästa helg!
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
lerpoel
Råkade slå till på en Inca Universal av rena farten. Tänkte inte ha en bordssåg egentligen, men den tar ju inte så mycket plats, och det var en bra deal, och den är ju gullig, och ….

Inca Universal bordssåg på en verkstad omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
lerpoel lerpoel skrev:
Råkade slå till på en Inca Universal av rena farten. Tänkte inte ha en bordssåg egentligen, men den tar ju inte så mycket plats, och det var en bra deal, och den är ju gullig, och ….

[bild]
Se till så det inte samlas för mycket spån i höj/sänk-mekanismen bara. Oftast där de sågarna går sönder. Det börjar kärva, man tar i, aluminiumen spricker.
 
  • Gilla
lerpoel
  • Laddar…
lerpoel
Frustrator Frustrator skrev:
Se till så det inte samlas för mycket spån i höj/sänk-mekanismen bara. Oftast där de sågarna går sönder. Det börjar kärva, man tar i, aluminiumen spricker.
Ja, märkte det igår. Så fort jag hade sänkt bordet till minimi-läget så satt det tvärfast där och gick inte att höja upp igen utan att ta i. Får bli att montera isär allt och rengöra. Jag ska se om det går att bygga nåt litet spånskydd runt mekanismen.
 
lerpoel
Bordet till Incan ser väldigt tråkigt ut med korrosion, repor och färgstänk. Går det att köra den här pysslargroggen som jag har läst om här på gjuten aluminium också?

När det ändå är isärplockat tänker jag att det är lika bra att putsa upp och rengöra även sånt som inte är glidytor...
 
J
Var försiktig på aluminium. Reagerar stark med både syra och baser (alkaliska) medel.

Lösningsmedel för färgen och slipning för det andra.
 
  • Gilla
lerpoel
  • Laddar…
lerpoel


Trefas installerat och sågen provkörd med nytt blad. Går rakt och fint!

Det är en motor med två hastigheter: 1410 och 2800 rpm, den högre hastigheten ger på högsta växeln en bladhastighet på ~210 m / minut. Det verkar räcka för gran och fura åtminstone. Återstår att prova i lite hårdare trä.
 
  • Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.