Har du tegel idag så kan du lägga upp dem igen när du byter papp/läkt under, om de inte är jättedåliga förstås. Man kan tvätta dem om det behövs och sedan lägga på dem igen. Jag hade inte gått från tegel till betongpannor om det redan finns idag. De är vackrare och håller längre.
 
  • Gilla
Gavel och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du tegel idag så kan du lägga upp dem igen när du byter papp/läkt under, om de inte är jättedåliga förstås. Man kan tvätta dem om det behövs och sedan lägga på dem igen. Jag hade inte gått från tegel till betongpannor om det redan finns idag. De är vackrare och håller längre.
Om du anlitar någon för jobbet så lönar det inte sig att återanvända pannorna. Kostnaden för att ta ned dem hela, sortera bort dåliga pannor osv. är högre än att köpa nya, som dessutom brukar lyftas upp på taket gratis.
Värdeskillnad mellan betong eller lertegel tror jag är svår att analysera. På ett gammalt hus i vissa stilar ”skall det vara” lertegel. Då kan det vara kapitalförstöring att lägga betongpannor. Betongpannor är funktionellt bättre. De är tätare, mindre glipor där löv och skräp kommer in.
 
  • Gilla
Sogla
  • Laddar…
Nej du har säkert rätt. Jag tänkte på vår granne som plockade ner pannorna själv och tvättade dem. Sedan lät han en snickare lägga om undertaket och lägga tillbaka dem. Det ser riktigt bra ut.

Det är en svår fråga hur det påverkar husets värde med betongpannor vs tegel. Det kan nog landa i att det beror på vem som ska köpa huset. Jag vet många, inkl jag själv, som alla dagar i veckan sätter ett högre värde på tegelpannor jämfört med betongpannor. Särskilt gamla hus tycker jag att tegelpannor gör sig mycket bättre på.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Känslomässigt värde - nog behåller teglet sitt skönhetsvärde - vilket inte betongen gör.
 
Det hänger också på vilket typ av hus det gäller. Jag tycker i varje fall att en sekelskiftesvilla med orignal exteriör (fasad, fönster etc) tappar i värde med betongpannor, medan på en katalogvilla från t.ex 80-talet gör det mig varken till eller från.
 
Allt beror på hur intresserad man är själv och sen ev köpare. Utan att veta nåt så kan man ju inte säga varken eller.
 
Ja, det låter som en dum idé.
Dessutom är väl betong tyngre? Inte säkert att det bara är att byta.
 
Fairlane
Intressant fråga. I. Vi antar att huset inte påverkas av den ökade tyngden och att det ser ok ut med både betong och tegel så undrar jag om det påverkar värderingen märkbart. För egen del så skulle jag nog inte betala mer, men det är ju svårt att säga, det är så många andra faktorer som spelar in.
Ser jag ett hus jag gillar, med bra läge etc och taket är nyomlagt så skulle jag troligen vara nöjd med det.
 
Det påstås att det är en skröna om ökad belastning. Det är skillnad på torra pannor. Men tydligen ökar en tegelpanna mer i vikt när blir blöt. Tegel suger upp mer vatten.
 
S Sogla skrev:
När det gäller värdeökning av huset, är det jätte dumt att gå från tegel till betongpannor?
Nej. Men förutsättningarna är olika från hus till hus och var huset står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.