Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Maskintok skrev:
som andra skrivit..

Vilken tur att viss inte är moderator..
Ingen bestämmande makt här inte.. Eller är det Putin på besök? ;):crysmile:
Även om du inte citerar så misstänker jag att det är mig du vänder dig mot(?).

Jag förstår att det är jobbigt inte få påstå att USA planerar att invadera ryssland eller länka till proletären utan att bli ifrågasatt. Men vi är trots allt på ett diskussionsforum och där är man sällan fredad från att bli kritiserad för sina påståenden (speciellt om man gör dem utan belägg).

Det låter i mina öron mest som att du skulle välkomna putins debattklimat.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
Garanterat, det är du som frågar vilka länder som hyr ut dom... men du har väl levt i skyddade Sverige hela tiden så du tar väl för givet att ett land måste hyra ut dom
Nej, jag tar just ingenting för givet. Du påstod något och jag bad dig förtydliga och ge belägg för påståendet.

Om du påstår att "piloter går att få tag på" så bör du ju kunna tala om hur också. Jag är nämligen inte så övertygad om att det går.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Thailand? :thinking:
De har Gripen C/D
 
  • Haha
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
2st har väl levererats till Sverige? 4 till Brasilien.

Men visst kommer det nog inte att doneras ny utrustning. Pansarskotten donerades nog för regeringen vill beställa robot 57. Jag antar de stinger-missiler de fått från andra länder är äldre varianter som är på väg att kasseras eller dags att uppgraderas.
AT4 gör ju också bra verkan mot de mål som en så länge har presenterat sig i Ukraina. Robot 57 i detta läger skulle inte göra så stor skillnad. Men börjar vi ser mer moderna MTBs så är ju AT4 tämligen verkningslös.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo jag fick det svaret för en stund sen..
spelar ingen roll egentligen.

frågan är vilka länder som ens vill lägga sig i denna konflikt..
Ja belarus vill tydligen.. Men på fel sida..
Stor skillnad. Gripen E kan upptäcka stealthplan som F-35 och SU 57 mycket bättre än Gripen C/D
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Nej. När jag skrev "Så vitt jag vet är Ukrainska piloter inte utbildade att flyga Gripen" så svarade skoge "Finns väl fler länder som har Gripen".

Så jo, det är så klart Gripenpiloter vi pratar om.

Är det?
"Ingen aning, men det finns piloter som är utbildade på Gripen som garanterat åker ner för rätt betalning"

piloter skrev du..
länder som har Gripen skrev skoge...

Du är det iallafall... Det är skillnad det..
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stor skillnad. Gripen E kan upptäcka stealthplan som F-35 och SU 57 mycket bättre än Gripen C/D
Ja men det var inte det jag avsåg.
kontroller, uppbyggnad mm hur stort skiljer?

samt att det var svar på vilka länder som hyr eller har köpt Gripen... Jag skrev aldrig Gripen E
 
Maskintok skrev:
Ja men det var inte det jag avsåg.
kontroller, uppbyggnad mm hur stort skiljer?

samt att det var svar på vilka länder som hyr eller har köpt Gripen... Jag skrev aldrig Gripen E
Det är ett helt nytt plan. Inte baserat på Gripen C/D öht.
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
Ett flygplan klarar sig inte speciellt länge i Ukraina, det ska tankas, laddas och underhållas också. Det är inte så enkelt att "bara flyga dit".
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ett helt nytt plan. Inte baserat på Gripen C/D öht.
Nja så jäkla avancerat kan jag inte tänka mig att en Gripen pilot skulle tycka att det var..

Och säkert inte andra moderna piloter heller..
 
R RoAd skrev:
Nej, jag tar just ingenting för givet. Du påstod något och jag bad dig förtydliga och ge belägg för påståendet.

Om du påstår att "piloter går att få tag på" så bör du ju kunna tala om hur också. Jag är nämligen inte så övertygad om att det går.
Det går,i vilket antal lämnar vi därhän.

I alla konflikter i historien finns/har funnits de som inte slåss för något av länderna utan för den som betalar.

I exempelvis Kongo så flög piloter som varit i Rhodesias flygvapen.

På Balkan fanns det före detta främlingslegionärer bland de stridande
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett flygplan klarar sig inte speciellt länge i Ukraina, det ska tankas, laddas och underhållas också. Det är inte så enkelt att "bara flyga dit".
enklast för Ukraina är väl att få dit plan av samma typ som de har och kunniga piloter..

Så får Ukraina köpa på sig andra typer av plan framöver, som det kanske finns större mängd av piloter och markteam som kan underhålla..
 
Redigerat:
R
Maskintok skrev:
Nä han har inte skrivit det.
Läs igen.
Det var du..
Du citerade precis när han gjorde det.

Maskintok skrev:
övertygad.
Jag är övertygad? Om vad?

Maskintok skrev:
Jo jo pekfinger och önskan om moderator uppdrag finns visst..
Nej jag har verkligen ingen önskan om att moderera detta forum. Det låter inte alls kul.

Och om du vill slippa bli upplyst om att dina inlägg allt som oftast är omöjliga att förstå finns det en uppenbar lösning ;)

Ett steg på vägen är att lära sig hur citat-funktionen fungerar så jag slipper "laga" dina inlägg.
 
A
R RoAd skrev:
Du citerade precis när han gjorde det.



Jag är övertygad? Om vad?



Nej jag har verkligen ingen önskan om att moderera detta forum. Det låter inte alls kul.

Och om du vill slippa bli upplyst om att dina inlägg allt som oftast är omöjliga att förstå finns det en uppenbar lösning ;)

Ett steg på vägen är att lära sig hur citat-funktionen fungerar så jag slipper "laga" dina inlägg.
Jaså.
jaha..
Ja säkert..
Och månen är grön... ;)
måste vara jobbigt med arbete som du tagit på dig själv.. bäst du slutar med det..
 
R
skoge skoge skrev:
Det går,i vilket antal lämnar vi därhän.
Väntar fortfarande för belägg för det. Om antalet inte är noll förstås ;)

skoge skoge skrev:
I alla konflikter i historien finns/har funnits de som inte slåss för något av länderna utan för den som betalar.

I exempelvis Kongo så flög piloter som varit i Rhodesias flygvapen.
Ja visst. Det svarar ju dock inte på frågan om det finns det utbildade Gripenpiloter att hyra.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.