Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lordi skrev:
Vad jag vet så är det bara Rambo som kan hoppa in och flyga allt :)
Att skicka piloter vill ju Nato undvika då de då blir aktivt stridande och förklarar krig mot ryssland
Du måste såklart vara pilot. Men Gripen är väldigt enkelt plan.
Tror man skulle kunna lära upp en befintlig pilot rätt snabbt på plats faktiskt.
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 6 till
  • Laddar…
A
Sydafrika, Brasilien, Ungern, Tjeckien och Thailand.

Finns nog fler länder men antar att F-35 är mer attraktivt..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du måste såklart vara pilot. Men Gripen är väldigt enkelt plan.
Tror man skulle kunna lära upp en befintlig pilot rätt snabbt på plats faktiskt.
Att bara flyga planet är ganska enkelt. Om simulatorn de hade på Saab är helt realistisk så kunde jag ta av och landa med ett par minuters instruktion (eller hjälp på radio). Men det är en hel del knappar för vapensystemet, du behöver ha folk på marken att tanka, ladda om, etc, etc.

Jag är lite osäker på att skicka upp ett plan för 1 miljard med en snabbutbildad pilot. Sverige skickade pansarskott för 100 miljoner och det verkade svida för försvarsministern att ge bort.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Som är villiga att låna ut piloter till Ukraina? Vilka?
Det finns andra möjligheter än att låna piloter.
Allt handlar om betalningen.
 
R
skoge skoge skrev:
Det finns andra möjligheter än att låna piloter.
Allt handlar om betalningen.
Ok det är för mig nästan samma sak, men visst, vilka länder vill "hyra ut" sina Gripenpiloter?
 
Maskintok skrev:
Sydafrika, Brasilien, Ungern, Tjeckien och Thailand.

Finns nog fler länder men antar att F-35 är mer attraktivt..
F-35 är en polerad bajskorv


Edit: att den möjligen är mer attraktiv beror på den kommer med guldwrappat handelsavtal med USA
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Att bara flyga planet är ganska enkelt. Om simulatorn de hade på Saab är helt realistisk så kunde jag ta av och landa med ett par minuters instruktion (eller hjälp på radio). Men det är en hel del knappar för vapensystemet, du behöver ha folk på marken att tanka, ladda om, etc, etc.

Jag är lite osäker på att skicka upp ett plan för 1 miljard med en snabbutbildad pilot. Sverige skickade pansarskott för 100 miljoner och det verkade svida för försvarsministern att ge bort.
Självklart kommer det inte ske. :) Mig veterligen har vi inga gripen e redo att tas i bruk ens. Brassarna får flyga hit sina :)
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
F-35 är en polerad bajskorv


Edit: att den möjligen är mer attraktiv beror på den kommer med guldwrappat handelsavtal med USA
precis :ok:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart kommer det inte ske. :) Mig veterligen har vi inga gripen e redo att tas i bruk ens. Brassarna får flyga hit sina :)
2st har väl levererats till Sverige? 4 till Brasilien.

Men visst kommer det nog inte att doneras ny utrustning. Pansarskotten donerades nog för regeringen vill beställa robot 57. Jag antar de stinger-missiler de fått från andra länder är äldre varianter som är på väg att kasseras eller dags att uppgraderas.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart kommer det inte ske. :) Mig veterligen har vi inga gripen e redo att tas i bruk ens. Brassarna får flyga hit sina :)
Thailand? :thinking:
 
Maskintok skrev:
Thailand? :thinking:
De har Gripen C/D
 
R RoAd skrev:
Ok det är för mig nästan samma sak, men visst, vilka länder vill "hyra ut" sina Gripenpiloter?
Ingen aning, men det finns piloter som är utbildade på Gripen som garanterat åker ner för rätt betalning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S sjoelund skrev:
De har Gripen C/D
Ja dock gripen.
Och de brukar ju vara samarbetsvilliga där borta bara de tjänar på det;):crysmile:
De skickar säkert med manual på sitt modersmål.. nästan gratis.. ;)
 
A
skoge skoge skrev:
Ingen aning, men det finns piloter som är utbildade på Gripen som garanterat åker ner för rätt betalning
Bör finnas en jäkla massa piloter i arabvärlden som kan flyga både det ena och det andra.. :thinking:
 
R RoAd skrev:
Du "har ingen aning", men du är säker på att de finns? Då kan vi bortse från ditt uttalande om att "piloter går att få tag på". Du tror det men har inga belägg.
Garanterat, det är du som frågar vilka länder som hyr ut dom... men du har väl levt i skyddade Sverige hela tiden så du tar väl för givet att ett land måste hyra ut dom
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.