Hej!
Vi ska renovera en gammal grävd brunn för att se om vi kan få fart på den. Den ska slammsugas och rengöras invändigt, samt täta skarvar mellan betongringarna. I botten behöver vi fylla på med......just det, VAD? Läser runt och får information om finkornigt grus eller grov sand. Är det någon som vet mer i detalj vad som lämpar sig bäst? Och hur tjockt lager med grus/sand bör vi ha i botten?
Någon som vet?
 
Åsa Lund
I botten på min gamla brunn på Torpet ligger det marmorkross. Vet inte varför.
Grävde ut slam själv med hjälp av hink och när jag kom till marmorkrosset så insåg jag att det var ursprungliga djupet.
 
Det har inte så jättestor betydelse vilken fraktion det är på gruset i botten på brunnen. Det går till och med att blanda, bara det blir vattengenomsläppligt. Fin sand är därför inte så bra, då det blir för tätt.

Kolla i botten innan ni slamsuger den så ser ni nog vad det är för slags grus samt hur tjockt lager. Av egen erfarenhet tycker jag att man inte ska ändra mer än absolut nödvändigt på en redan fungerande brunn. Jag skulle också direkt efter slamsugningen se hur fort den återfylls, därefter tömma den med en vanlig dräneringspump.
 
T Tuva72 skrev:
Hej!
Vi ska renovera en gammal grävd brunn vid vårt nyinköpta torp för att se om vi kan få fart på den. Den ska slamsugas och rengöras invändigt, samt täta skarvar mellan betongringarna. I botten behöver vi fylla på med......just det, VAD? Läser runt och får information om finkornigt grus eller grov sand. Är det någon som vet mer i detalj vad som lämpar sig bäst? Och hur tjockt lager med grus/sand bör vi ha i botten?
Någon som vet?
Finns bra beskrivningar om man googlar. Använde en själv när vi grävde brunn. https://www.livsmedelsverket.se/glo...yr-att-anlagga-egen-brunn-20-sid-a4-final.pdf

Man vill ju att vattnet ska komma underifrån så jag tänker sand underst. Typ 10 cm. Ovanpå det grus ca 10 cm så att småpartiklar kan sjunka ned i gruset.
 
Skulle aboslut inte bottna med något annat än tvättat singel, typ 16/32
 
M Mikael K. skrev:
Finns bra beskrivningar om man googlar. Använde en själv när vi grävde brunn. [länk]

Man vill ju att vattnet ska komma underifrån så jag tänker sand underst. Typ 10 cm. Ovanpå det grus ca 10 cm så att småpartiklar kan sjunka ned i gruset.
Stort tack! Har försökt att googla, men skulle liksom vilja få så tydliga svar såsom: Du ska ha 20 cm av grovkornig sand i strl x, samt 20 cm singel i strl y", typ så, men det är himla svårt att hitta!
 
[
Brunnen är inte använd på 20 år, så vi ska slamtömma den, täta betongringarna och precis som du skriver, se om och hur fort den fyller upp igen. Det är sumpigt och slemmigt i botten så det har sannolikt legat som en propp. Så slamtömning, rengöring, påfyllnad av grus/singel och se om vi får liv i den. Annars blir det till att gräva en ny![/QUOTE][/QUOTE]
 
F Fjället32 skrev:
Skulle aboslut inte bottna med något annat än tvättat singel, typ 16/32
Hur tjockt lager i botten skulle du ha? Du skulle inte ha först grov sand/grus och sedan singel?
 
Som brunnen är nu, får ni vatten i den och även sommartid?
Inte svar på din fråga, men ett första steg innan man lägger ned för mycket arbete.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
En anledning till att det inte står exakt någonstans kan vara att det är enorm skillnad på markförhållandena där folk gräver brunnar.

I mitt fall så var det uteslutande sand och grus hela vägen där vi grävde. Jord de ca 20 översta centimetrarna. Sanden var jättefin så behovet att lägga i mer sand kändes litet. Bortsett från att den tvättatas då.

Man kan ju hitta vatten på 1,5 meters djup eller tvingas gräva 8-10 meter eller ännu längre.

Har man jord, lera eller dylikt under brunnen så är behovet av sand större. Då är säkert 20 cm bra med.

Sedan är det ju grejen med flöde. Varierar enormt mellan brunnar och kanske tvingas man justera lite för det också?

Jag "killgissar" bara nu men känns rimligt för mig...
 
Det var lite av min tanke också, hur jag skulle ha gjort. Alltså först kolla förutsättningarna för brunnen genom att tömma, rensa ur och kolla påfyllnaden. Sedan kan man ta ett vattenprov efter omsättning av vattnet, för att se om det över huvud taget är lönt att fixa brunnen. Val av grus kommer så att säga längre ner på listan och är inget viktigt i sammanhanget heller.
 
Åsa Lund
Sand och mo där Torpet ligger.
För mig kändes det som om marmorkross var nån slags markering över vilket djup brunnen hade när den var nygrävd? Har svårt att se vilken funktion materialet skulle ha utöver det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.