Jag har lite funderingar kring ett av våra badrum, det är relativt nygjort badrum(2002-2004) som är sisådär i matrialval etc, hur som helst vill vi gärna göra om det. Jag pratade med en kunnig plattsättare, som sa att det går bra att sätta kakel o klinker på befintligt ytskick, "om du bara litar till tätmembranet under" och det får jag nog allt ta och göra(det är lite svårt att ta sig under om man säger så, då det ligger ett antal kbm sand i krypgrunden(???).

Men till egentliga fråga, plattsättaren var osäker på om det gick att lägga värmegolv mellan ytskicken, varpå han skulle höra med sina kollegor.

Men hursomhelst måste det väl gå att lägga "snikvarianten" med en sådan 3mm värmefolie, eller?(vet inte produktnamnet)

Tacksam för svar
 
Hur hade du tänkt dig det? Att lägga värmefolie på golvbeklädnaden (som jag antar är klinker) och sen flyta och sätta tätskikt på? Då skulle du vara tvungen att täta väggarna också.

Nej det låter inte som att det skulle gå. Inga dubbla tätskikt helt enkelt.
Det är fullt möjligt att kakla på kaklet, men då får du skippa värmegolv.
 
Jag håller med. Kakla på det gamla går bra men inte värmeslingor och sen nytt tätskikt. Märkligt att det inte gjordes golvvärme när det byggdes för några år sen. Golvvärme är skönt och enligt mig ett måste i badrum med klinkergolv.
 
Men det har väl aldrig varit tal om 2 tätskikt? Endast ytskikt vad jag kunnat läsa mig till i tråden. Jag är inte helt säker om värmeslingan tål den vattenbegjutning som den kommer att utsättas för om den placeras på "fel" sida tätskiktet men det borde den egentligen göra för i annat fall skulle man ju inte kunna lägga elslingor i källare etc.

Mitt råd är att ta kontakt med företaget som producerar elslingan och godkänner de konstruktionen borde det absolut inte vara några problem att göra som du tänkt.
 
Abbedabbe skrev:
Men det har väl aldrig varit tal om 2 tätskikt? Endast ytskikt vad jag kunnat läsa mig till i tråden. Jag är inte helt säker om värmeslingan tål den vattenbegjutning som den kommer att utsättas för om den placeras på "fel" sida tätskiktet men det borde den egentligen göra för i annat fall skulle man ju inte kunna lägga elslingor i källare etc.

Mitt råd är att ta kontakt med företaget som producerar elslingan och godkänner de konstruktionen borde det absolut inte vara några problem att göra som du tänkt.
Latex Fog skrev:
Men till egentliga fråga, plattsättaren var osäker på om det gick att lägga värmegolv mellan ytskicken
Det tolkade jag som att det handlade om ett tätskikt. Ett värmegolv som tål vattenbegjutning och är godkänt för det så är det lugnt, men jag känner inte till något sånt. Men det finns kanske.
 
Det finns värmekabel som kan ligga i vattenrör så en kabel som tål vatten och är lämplig att ligga i ett golv borde finnas.
 
Absolut, visst går det bra att lägga värmegolv, flyta in och plattsätta på det gamla. Se till att det är en kabel som är godkänd att ligga på den våta sidan om tätskiktet, och samma sak gäller spacklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.