Som rubriken lyder, dags för ny kap- och gersåg. Söker efter en prisvärd, kompakt, allroundsåg. Cirka 3-4000 kr och kommer användas till det mesta. Alltifrån trallbygge till finsnickeri. Ett plus om den går att placera nära väggen.

Har sneglat lite på Bosch gcm 800 SJ, Dewalt dws777 och Makita LS0815FLN.

Vad rekommenderar ni?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Generellt så tror jag det är begränsande att bara kunna gera 45-47 grader. Visst, upp till 45 grader är avgjort vanligast men rätt som det är så är det nåt jäkla specialkap som behövs. Tittar man specifikt på Boschs modeller så går så 800:an då bort och du behöver upp till 8 SJL. Medföljande klinga är allround, det går att kapa list med den om man är försiktig. Men bäst är att skaffa en extra klinga fintandad för det ändamålet.

Tänk också på att du i princip inte klarar dig utan ett sågbord också om du inte ska ha den enbart stationärt.

Jag har en 8 SDE och gta 3800 bordet och är nöjd. Haft den i många år och den funkar bra för allt från altan till finlir.
 
Bosch gcm 800 SJ röstar jag för.. Får 70 i 90grader

har makitan själv är inte sååå nöjd med den men den duger
 
  • Gilla
Hasselnot och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Generellt så tror jag det är begränsande att bara kunna gera 45-47 grader. Visst, upp till 45 grader är avgjort vanligast men rätt som det är så är det nåt jäkla specialkap som behövs. Tittar man specifikt på Boschs modeller så går så 800:an då bort och du behöver upp till 8 SJL. Medföljande klinga är allround, det går att kapa list med den om man är försiktig. Men bäst är att skaffa en extra klinga fintandad för det ändamålet.

Tänk också på att du i princip inte klarar dig utan ett sågbord också om du inte ska ha den enbart stationärt.

Jag har en 8 SDE och gta 3800 bordet och är nöjd. Haft den i många år och den funkar bra för allt från altan till finlir.
8 SDE verkar trevlig, dock lite för högt pris för min budget. Varför går 800:an bort enligt dig?
 
HogeN HogeN skrev:
Bosch gcm 800 SJ röstar jag för.. Får 70 i 90grader

har makitan själv är inte sååå nöjd med den men den duger
Klämde på 800 SJ i butik och kändes kompakt, väldigt skön och bra kvalité rakt igenom.

Vad är mindre bra med Makitan?
 
G Gustav Olsson skrev:
Klämde på 800 SJ i butik och kändes kompakt, väldigt skön och bra kvalité rakt igenom.

Vad är mindre bra med Makitan?
Har själv också makitan, kan inte påstå att den lämnar något att önska för sin prislapp. Tvärtemot så har den för mig fungerat ypperligt både till finlir och garagebygge
 
P
Skulle jag köpa en ny såg så skulle jag se till att den kan gersåga en 70mm regel. 95mm hade varit ännu bättre men då blir sågen lite väl stor..
Min idag klarar 65mm... Rätt trist med dessa 5mm.
Att lägga den ner och luta sågen är inte alls roligt. Svårt att få till precisionen.
 
Väldigt nöjd med min Bosch 8 SJL. Köpte den hos Hornbach och nyttjade deras prisgaranti, blev bra pris.

Sen har jag köpt till Boschs egna ”bästa” sågklinga, blir väldigt fina snitt.


Bosch 8 SJL kap- och geringssåg med sågklinga på arbetsbänk i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch 8 SJL geringssåg på arbetsbänk med uppgraderad sågklinga, verktyg och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch cirkelsåg med två olika sågklingor, en monterad på sågen och en bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
majmun och 3 till
  • Laddar…
Försök steppa upp mot en 8SJL eller ännu hellre SDE om möjligt, dubbel-lut är trevligt och båda sågarna får bra omdömen. (y)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Ska tillägga, till mitt tidigare inlägg, att jag tvekade och tyckte det var dyrt med en ny såg. Då hade jag en billig, från typ Jula, och tyckte den fungerade bra.

Men vilken skillnad, som natt och dag. Sedan köpet har jag byggt altan, kapat taklister, och diverse brädor och flera projekt.. Ångrar att jag inte köpte ännu dyrare såg, är ofta ute i snickarboden och bygger något.
 
Bosch gcm 8 sjl finns då och då för under 3 000 kr på Amazon, lägg på ett Metabo ksu 251 när de också droppar i pris så har du ett bord med hjul och såg för totalt 4 500.

Vill ibland ha ett längre bord, men är oftare nöjd med att det är smidigt att rulla iväg och ställa undan utan krav på muskler.
 
Har en 8sjl sedan några år tillbaka. Den har fått utstå både takbyte, köksrenovering, annan renovering, altanbygge och listsågning. Har inte än bytt klinga, kör med den medföljande klingan. Vid sågning av lister, så får man vara lite snäll på handen men annars så. Just det, den har även hunnit såga mig lite i handleden! Där blev det dock inte ett lika fint snitt som i listerna. :crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Väldigt nöjd med min Bosch 8 SJL. Köpte den hos Hornbach och nyttjade deras prisgaranti, blev bra pris.

Sen har jag köpt till Boschs egna ”bästa” sågklinga, blir väldigt fina snitt.


[bild] [bild] [bild]
Vad kör du för grovdammsugare till? Boschs egna?

Hade gärna satsat på en 8 SJL. Tycker dock att den bygger för mycket bakåt. Tänker ha en platsbyggd arbetsbänk likt dig och har begränsat med utrymme.
 
G Gustav Olsson skrev:
Vad kör du för grovdammsugare till? Boschs egna?

Hade gärna satsat på en 8 SJL. Tycker dock att den bygger för mycket bakåt. Tänker ha en platsbyggd arbetsbänk likt dig och har begränsat med utrymme.
Har en grovdammsugare som jag köpte hos verktygsboden, Pela 70liters. Startar den manuellt med en strömbrytare på väggen bakom sågen.
Som sagt, sågen bygger rätt mycket bakåt, jag valde att göra bänken lite för liten, och har satt på en extra kloss på bordet som sågen vilar på, så den blir stabil.
Hade kunnat göra bänken ännu djupare, då jag flera meter till godo, men nu blev det inte så.
Min bänk är ca 5,5 meter bred och har för mig att den är ca 75cm djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.