Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du läste vad jag skrev…
”Våra myndigheter klassar inte covid-19 som samhällsfarlig längre”

Det är fakta, och det är skälet till att myndigheterna lyft bort nästan alla restriktioner för vaccinerade.

Det är FAKTA. Sedan släpar det formella riksdagsbeslutet lite, men det är en helt annan sak, och påverkar inte myndigheternas bedömning.

Har du problem med den faktan?
Ja, fakta är ju att det börjar gälla den 1 April. Har du svårt att ta till dig den faktan?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vaccinet var väl provat, testat och studerat i kliniska studier innan det blev godkänt.

Väl provat, väl testat, omsorgsfullt studerat. Det finns många ord att välja på, men vaccinet kan inte ha varit väl beprövat innan det blivit en godkänd behandlingsmetod. Studierna görs med ett visst urval och storskalig vaccination gjordes på en annan åldersfördelning än testningen. Man har då varken testat eller skaffat sig någon erfarenhet av de åldersgrupper som inte var med i studien — från början när vaccinet vaccinet godkändes.

För att vara beprövat behöver det vara testat på många eller under lång tid så att man har byggt upp erfarenhet.

En väl beprövad behandlingsmetod kan inte vara en ny behandlingsmetod. Beprövad innebär att den är både både provad under lång tid och att det finns positiv erfarenhet.

En helt ny konstruktion på tex bil är inte en beprövad konstruktion även om den är väl testad. Den beprövade konstruktionen har använts på många modeller eller under många år så man har fått erfarenhet. Då blir det en beprövad konstruktionen.

Ett exempel kan ju vara en ny bilmodell där tillverkaren återkallar alla bilar efter en tid pga ett fel. Då hjälper det inte att samma detalj var utvecklad i stora serier och satt på 2 premiumbilmodeller till… bara desto mer pinsamt…

(y)
men ett läkemedel som kommer ut på marknaden är absolut en ny modell. den är prövad på runt 40000 pers. Det är inte väl beprövat?
Nu känns ett nytt läkemedel på marknaden tryggare än en helt ny bil.

ett läkemedel som kommer ut må marknaden är framtaget med säkerheten i fokus. det är prövat för att se att det fungerar samt eventuella biverkningar.
Men det är ett nytt läkemedel. Det är inte välbeprövat. efter fas3 när det blir godkänt
så är fortfarande fas 4 kvar. Men eftersom vi pratar om corona så tror jag att det inte var några problem att med att folk tvekade för att det var nytt. tvärtom....
hur snabbt det går att verkligen få igång försäljningen beror på efterfrågan på just det läkemedlet.
Ett läkemedel är ganska oprövat när det släpps. jag tycker inte 40000 är speciellt många.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, fakta är ju att det börjar gälla den 1 April. Har du svårt att ta till dig den faktan?
Nu nämndes att det släpades efter. Du var snäll och berättade vilket datum. Så det var inget att bli arg på. båda hade rätt.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Tror du på fullt allvar att man hade lyft bort restriktionerna om myndigheterna hade bedömt covid-19 som samhällsfarlig?

Nä, just det.
Vilka restriktioner anser du finns pga. av de sjukdomar som även efter den 1 april är klassade som samhällsfarliga?
Så vitt jag vet är det inga, vilket innebär att restriktioner och klassificering är två olika saker som inte har med varandra att göra. Det ,finns ibland restriktioner för sjukdomar som inte är klassificerade och det finns klassificerade sjukdom utan samhörande restriktioner.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Nu hittar du bara på som vanligt när det inte passar din agenda, suck!

Jag är inte emot generell vaccination som barnvaccinationsprogrammet till exempel och jag är inte emot tramsvaccin mot influensa heller men det är inget för mig. Att som frisk person utan bakomliggande sjukdomar ta ett vaccin som bara håller i ett halvår och inte skyddar mot att bli sjuk är ju trams. Större chans att jag skulle få svåra biverkningar av vaccinet. Och kom inte med dravlet att ni tänker på dom som jobbar i sjukvården. En sjukvård som har nedmonterats av våra inkompetenta regeringar senaste 20 åren, vårdköerna var redan långa innan Covid-19 och har själv fått bestående skador av vår dåliga sjukvård i och med en operation. Världens högsta skatter men ändå så dålig sjukvård där avdelningar läggs ner samt dras ner på personal.
Vad är det i mitt inlägg som du anser är påhittat?

T tank77 skrev:
Att som frisk person utan bakomliggande sjukdomar ta ett vaccin som bara håller i ett halvår och inte skyddar mot att bli sjuk är ju trams.
Nu vet man ju att 3 doser vaccin skyddar en majoritet från att bli sjuka i 3 månader, en del blir skyddade ändå längre tid. Så du har ju fel.
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccine-weekly-surveillance-reports

T tank77 skrev:
Större chans att jag skulle få svåra biverkningar av vaccinet.
Det är ju bara en gissning för du har ju ingen aning om den saken.
Varför tror du att du har så dåligt immunsystem så att du inte klarar av en vaccinering utan att bli allvarligt sjuk?

T tank77 skrev:
Och kom inte med dravlet att ni tänker på dom som jobbar i sjukvården. En sjukvård som har nedmonterats av våra inkompetenta regeringar senaste 20 åren, vårdköerna var redan långa innan Covid-19 och har själv fått bestående skador av vår dåliga sjukvård i och med en operation.
Så du anser att om sjukvårdspersonalen redan har en besvärlig situation så gör det inget om man gör att de får det ändå besvärligare, att ändå fler slutar, att ändå fler blir utbrända osv. eller hur ska jag tolka det du skriver?

Väldigt underligt resonerat och med din bakgrund borde du ju vara ändå angelägnare om att sjukvården inte blir ändå sämre vilket ju leder till att ändå fler drabbas på samma sätt som du.

T tank77 skrev:
Världens högsta skatter men ändå så dålig sjukvård där avdelningar läggs ner samt dras ner på personal.
Det är klart att man kan lägga sjukvården utanför skattesystemet som i USA men sjukvården där är ju betydligt dyrare än här som andel av BNP.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Ingen som egentligen vet hur många personer som bor i Sverige heller då våran regering vägrar göra en folkräkning. Men hundar och katter ska visst registreras, det är viktigare
Personer är också registrerade, betydligt bättre än hundar och katter kan komma att bli. I Sverige är det inte lätt att avlida utan att det märks men det är det i stora delar av världen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
nu sjönk du lågt... när du jämförde med om ens förälder dör när man är liten. jag har svårt att se poängen.

hysteri? den möter man ganska snabbt i den här tråden.
men det är många här som blir väldigt förbannade om man säg fel sak. gällande vaccin. Så visst finns det en hysteri på båda sidorna. Jag är övertygad om att antivaxxers är lika övertygade om att de har rätt gällande vaccin. vilka som har rätt i sak det vet vi.
Att ta till våld eller hota är inte rätt nånstans.
Om man anser att det är så få som har dött att man kan negligera det så innebär det just att man säger till ett barn vars förälder har dött att det är en struntsak.

Hysteri verkar vara någon sorts nyspråk med en helt annan betydelse än den vanliga.
Typiska symptom på hysteri är epilepsi-liknande anfall och svimningar, ibland till följd av hyperventilering, förlamningar, känselstörningar, [1], afasi eller plötslig blindhet/dövhet (se bildlänkarna nedan).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hysteri
Efter Orwells 1984 gillar jag inte nyspråk.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Personer är också registrerade, betydligt bättre än hundar och katter kan komma att bli. I Sverige är det inte lätt att avlida utan att det märks men det är det i stora delar av världen.
Ja, för folk som har funnits här innan 2000 men därefter stämmer det väldigt dåligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nej-till-ny-folkrakning
 
BirgitS
T tank77 skrev:
Ja, för folk som har funnits här innan 2000 men därefter stämmer det väldigt dåligt.

[länk]
Felaktiga adresser är ju en helt annan sak än att inte finns registrerad alls.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Blodsoppen
T tank77 skrev:
Nu hittar du bara på som vanligt när det inte passar din agenda, suck!

Jag är inte emot generell vaccination som barnvaccinationsprogrammet till exempel och jag är inte emot tramsvaccin mot influensa heller men det är inget för mig. Att som frisk person utan bakomliggande sjukdomar ta ett vaccin som bara håller i ett halvår och inte skyddar mot att bli sjuk är ju trams. Större chans att jag skulle få svåra biverkningar av vaccinet. Och kom inte med dravlet att ni tänker på dom som jobbar i sjukvården. En sjukvård som har nedmonterats av våra inkompetenta regeringar senaste 20 åren, vårdköerna var redan långa innan Covid-19 och har själv fått bestående skador av vår dåliga sjukvård i och med en operation. Världens högsta skatter men ändå så dålig sjukvård där avdelningar läggs ner samt dras ner på personal.
Äntligen en vettig person i denna tråd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man anser att det är så få som har dött att man kan negligera det så innebär det just att man säger till ett barn vars förälder har dött att det är en struntsak.

Hysteri verkar vara någon sorts nyspråk med en helt annan betydelse än den vanliga.
[länk]
Efter Orwells 1984 gillar jag inte nyspråk.
Jag förstår fortfarande inte poängen med den döda föräldern?
Nu har jag tappat all respekt för dig. Jag haft respekt för dig länge. Du är ofta påläst och håller koll på dina källor. Men där gick det för långt för mig
 
P pmd skrev:
Nej.

Försiktighetsprincipen går ut på att om man saknar kunskap om något potentiellt farligt så ska man betrakta det som farligt. Om man däremot har kunskap om det så tillämpar man kunskaperna och agerar på bästa sätt.

Det är ju onödigt att skydda sig mot något som man vet inte är farligt, och dumt att skydda sig på fel sätt om man vet vad som är rätt sätt.
jag trodde inte jag skulle behöva vara så tydlig.
Men jag trodde det var självklart att man ska skydda sig på rätt sätt.

men jag förstår att det kanske var en för svår fråga att prata om försiktighet med dig.
för dig är det oväsentligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Felaktiga adresser är ju en helt annan sak än att inte finns registrerad alls.
skillnaden är nog hårfin...
 
T tank77 skrev:
Intressant att det i Afrika är det endast 10% som är vaccinerade och det har endast dött 220 000 i Covid-19 [länk] människor på en befolkning innehållandes 1.34 miljarder.

Knappt mätbart alltså.
Det beror också på att det är väldigt dåligt underlag på siffrorna i afrika, det är inte fullständig folkräkning, befolkningsstatistik, och vaccinationsunderlag.

Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på någon som är ideologiskt övertygad och letar anpassad fakta för att bekräfta sin världsbild, istället för att bilda sin världsbild från fakta.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
T
timmelstad timmelstad skrev:
Det beror också på att det är väldigt dåligt underlag på siffrorna i afrika, det är inte fullständig folkräkning, befolkningsstatistik, och vaccinationsunderlag.

Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på någon som är ideologiskt övertygad och letar anpassad fakta för att bekräfta sin världsbild, istället för att bilda sin världsbild från fakta.
Nu hittar ni på igen, sorgligt för fan. Varför ska vi misstro siffror från Afrika, känns som ni har en rasistisk inställning.

Eller så är det så enkelt att siffrorna för Afrika stämmer men det går ju ihop med eran agenda att vaccin är den enda lösningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.