Hej,
När vi byggde vår pool i somras grävde vi ett hål för att se grundvattennivån. Vi la poolen en bit över den nivån (vet inte exakt hur mycket).
Vi har lagt dränering under poolen och en pumpbrunn. Vi kan se att det är väldigt högt grundvatten i pumpbrunnen och vi har sänkt ner en pump och pumpar bort vatten. Jag vet att det är svårt att pumpa bort grundvatten.

Hur gör man för att bäst bli av med de mängder vatten vi pumpar bort? Dagvattenkassett? vi har mark att anlägga en damm eller en väldigt stor dagvattenkassett/stenkista.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Hej,
När vi byggde vår pool i somras grävde vi ett hål för att se grundvattennivån. Vi la poolen en bit över den nivån (vet inte exakt hur mycket).
Vi har lagt dränering under poolen och en pumpbrunn. Vi kan se att det är väldigt högt grundvatten i pumpbrunnen och vi har sänkt ner en pump och pumpar bort vatten. Jag vet att det är svårt att pumpa bort grundvatten.

Hur gör man för att bäst bli av med de mängder vatten vi pumpar bort? Dagvattenkassett? vi har mark att anlägga en damm eller en väldigt stor dagvattenkassett/stenkista.
Vi har samma förhållande och har valt denna lösning.
Pump med nivågivare i hålet som pumpar till en behållare (ibc upplyft en meter) som bevattnar valda delar av trädgården med droppslang överskott av vatten går till dagvattnet.
 
T Trappa skrev:
Vi har samma förhållande och har valt denna lösning.
Pump med nivågivare i hålet som pumpar till en behållare (ibc upplyft en meter) som bevattnar valda delar av trädgården med droppslang överskott av vatten går till dagvattnet.
På sommaren när grundvattnet är lågt finns det inte mycket att pumpa upp. Det är framför allt under denna årstiden vi måste bli av med vattnet. Annars är det en väldigt bra idé att ta tillvara på vattnet. Jag skall ha med mig den när jag planerar.
 
Claes Sörmland
Svårt att svara på, det beror ju på hur omgivningen ser ut och vad det är i backen. Men att bara pumpa upp vatten på ytan hjälper ju inte för det rinner ju tillbaka ned i backen igen. Det behöver ledas bort från den lokala vattenreservoar där ni har grävt dammen. Om det sker i ett rör eller i ett dike spelar ingen roll. Om slutrecipienten är en damm eller en stenkista beror nog mest på markförhållandena. Lera ger damm och sand/grus i backen ger stenkista.
 
Om ni har vatten i poolen hela året som jag förutsätter så inte grundvattnet kan lyfta er pool, så kvittar det om vattnet stiger den del av året som ni inte värmer upp den.
Vi startar pumpen samtidigt med uppvärmningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Trappa skrev:
Om ni har vatten i poolen hela året som jag förutsätter så inte grundvattnet kan lyfta er pool, så kvittar det om vattnet stiger den del av året som ni inte värmer upp den.
Vi startar pumpen samtidigt med uppvärmningen.
Det är ingen risk för betongen/blocken som poolen är byggd av att stå i vatten under halva året?
Poolen är fylld till hälften just nu. Tömde den till under inloppen inför vintern.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Vår är ca 40 år byggd som er med murade betongblock och liner (bytt en gång) och har aldrigt gjort annat än sänkt precis under skimmern vid risk för sträng frost.
 
Såg att du skrev under INLOPP då är du ute på farlig mark med grundvattnet
 
Borde man inte kunna fylla poolen med vattnet vi nu pumpar bort? Vattnet kommer ca 2 m under marken så det får väl betraktad som godkänd vattenkvalitet?
 
P Pistol skrev:
Hej,
När vi byggde vår pool i somras grävde vi ett hål för att se grundvattennivån. Vi la poolen en bit över den nivån (vet inte exakt hur mycket).
Vi har lagt dränering under poolen och en pumpbrunn. Vi kan se att det är väldigt högt grundvatten i pumpbrunnen och vi har sänkt ner en
pump och pumpar bort vatten. Jag vet att det är svårt att pumpa bort grundvatten.

Hur gör man för att bäst bli av med de mängder vatten vi pumpar bort? Dagvattenkassett? vi har mark att anlägga en damm eller en väldigt stor dagvattenkassett/stenkista.
Varför inte förlägga poolen i en högre position? Vilket slöseri med energi att pumpa bort grundvatten. Ju mer ni pumpar desto mer kommer vatten med tiden att att flöda dit.
 

Bästa svaret

Klart ni kan, när det blir vår får ni behandla vattnet efter de förutsättningar det har.
Hoten mot en pool på vintern är, 1 tjälsprängning lösning fylld pool,2 grundvatten lösning fylld pool.
Risker frostskader skimmer ytvattenrenare eller vad man vill kalla det ligger ofta ytligt och är ofta av plast ,töm och njut av brasan inomhus till nästa vår.
 
S Skyflakes skrev:
Varför inte förlägga poolen i en högre position? Vilket slöseri med energi att pumpa bort grundvatten. Ju mer ni pumpar desto mer kommer vatten med tiden att att flöda dit.
Jag skulle nog säga att det är ganska uteslutet att riva och bygga en ny pool högre upp såhär ett år efter att poolen är klar. Läget är som det är och jag får göra det bästa av det.
 
T Trappa skrev:
Klart ni kan, när det blir vår får ni behandla vattnet efter de förutsättningar det har.
Hoten mot en pool på vintern är, 1 tjälsprängning lösning fylld pool,2 grundvatten lösning fylld pool.
Risker frostskader skimmer ytvattenrenare eller vad man vill kalla det ligger ofta ytligt och är ofta av plast ,töm och njut av brasan inomhus till nästa vår.
Tack för tipsen Jag fyller poolen med grundvatten, skaffar en IBC-tank och fyller den för bevattning och för annat vatten får det blir en damm eller något annat som kan få bort vattnet när det är som värst.
 
P Pistol skrev:
Tack för tipsen Jag fyller poolen med grundvatten, skaffar en IBC-tank och fyller den för bevattning och för annat vatten får det blir en damm eller något annat som kan få bort vattnet när det är som värst.
Låter som en bra plan har ni inte haft översvämningar innan tror jag inte ni får det nu heller.
Njut av poolen till sommaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.