Hej!

Vi ska bygga ut vårt kök och jag är väl lite oense med arkitekten om hur stort kök man behöver så därför tänkte jag be er om råd! :)

Det kök han ritat in är 5x4 meter (dvs 20kvm) och han aner att det är ett STORT kök (han har visat oss byggnormer som säger att 3,4x4,4 är "standardmått".

Vi är 6 pers i familjen så vi behöver mycket plats att laga mat samt ett STORT matbord.

Är jag kinkig som tycker att 20kvm är på gränsen till litet? Hur stort kök har ni?
 
Jag har 22 kvm kök. I mitten har jag köksö som är 100x90 cm.
På den har jag gaswok och keramikhäll för matlagning. På köksbänken längs väggen induktionshäll. Så vi har gott om plats för matlagning. Däremot skulle det inte platsa ett STORT matbord i mitt kök.

Glöm inte att lägga dit extra eluttag i väggarna om ni ändå skall bygga om köket.
 
Vi har ett kök som är ca 4,6 x 8 m. Men på den ytan har vi dels en trappa som tar en del yta, dels murstocken med öppen spis. Vi har även 4 dörrar.

För oss (4 personer) är det ordentligt rymligt, dukar lätt för 8, 12 med förlägning av bordet. Det skulle nog gå att minska ner längdmåttet en del. Men efterssom trappan finns där och det är ett "huvudstråk" genom huset så tycker vi utrymmet är viktigt, och var lite oroade att det skulle bli trångt. mycket beror ju på hur stor del som tas upp av själva matlagningsdelen (3m av längden hos oss).

Räkna med att ett matbord bör ha ca 1m fritt utrymme åt de håll man tänker sätta stolar om det skall kännas rymligt, så ett matbord på ex. 1.90x0,9m behöver en yta på 4x 3 m. Det går att snåla in på den ytan till kanske 60cm fritt, men det ser jag som en nödåtgärd.
 
Vårt blivande kök är 75m2, men det är extremt åt andra hållet... :)

Prata med arkitekten och säg att du gärna vill ha matplatsen i köket och inget separat "ät-rum" och att köket därför gärna får bli uppemot 30m2 om möjligt. Det är ju du som betalar kalaset i slutänden. Planlösningen betyder iofs mycket för hur funktionellt köket är, oavsett yta, men vill du ha ett STORT kök skall det nog vara större. Det han ritat är ett kök "lite större än vanligt".
 
Vårat kök är 36 m2 och jag hade absolut inte gjort mindre om jag byggt nytt. Köket ska ju helst fungera som sällskapsrum också och då känns 20 m2 brutalt litet om man är sex pers.
Ska du ha hyffsade arbetsytor och lite svängrum så känns 30 m2 som absolut minimum.
 
Vi ska gå tillbaka till arkitekten och föreslå en lösning där köket i alla fall blir 30 kvm (5x6m). Då kommer jag kunna få plats med ett matbord på dryga 2 meter plus rejält med skåp/bänkar.

Risken finns visserligen att arkitekten blir lite stött för vi har varit ganska "besvärliga" kunder som inte köpt hans förslag rakt av.... men den risken är jag beredd att ta. Hellre en lite sur arkitekt än ett kök som jag blir missnöjd med!! :D
 
Ja tänk hur mycket lättare livet hade varit om inte dessa förbaskade kunder kom och störde hela tiden...
 
Vårt kök blir 7,5 x 4 m inklusive matplats, alltså 30 m2. Jag upplever inte det som på något sätt gigantiskt, utan ganska lagom. Där får vi in ett U-format kök med bardisk och matplats, men ingen köksö. Det tyckte vi inte fick plats på den ytan.

Vi fick också revidera vår arkitekst första förslag till utbyggnad, som var pyttesmå. Vi tyckte att när man ändå bygger är det lika bra att ta i så att det blir stort. Men hon tog inte illa upp och slutresultatet blev kanon :)
 
Vi skissar febrilt på kökslösningar (det ska ju vara både praktiskt och snyggt...)
så du får gärna dela med dig av er lösning! Förhoppningsvis ger den oss några tips.:)
 
Vår bygglovsritning ser ut så här:
Bygglov

Nu har vi ändrat på det lite så att det ser ut så här:
Kök 1
Här syns själva U-delen. (Högskåpen är borttagna på denna bild men ska stå till vänster om fönstret.

Här är högskåpen:
Högskåp

Slutligen en bild som egentligen föreställer öppenspisen men där man i bakgrunden ser hur vi nu planerar matplatsen bakom bardisken:
Matplats
 
Sitter på jobbet just nu men ska kolla på länkarna ikväll! Tack!
 
Vårt kök är knappt 16 m2 efter en utbyggnad som tidigare ägare gjorde för 10 år sedan. Huset är från -69. Det fungerar så länge man inte försöker peta in ett matbord för fler än huset nuvarande 2.5 personer.
Vi har nyligen byggt till med flera hyllor och lådor på existerande utrymme.
 
Vårat kök/matplats är 39,2kvm vilket känns luftigt och bra, vi har även ryggåstak över köket som ger mer rymd och ljus.
Ersmark440.jpg
 
Jag börjar nästan tycka synd om vår arkitekt, han är nog ganska less på oss just nu och suckade när jag ringde idag.:)

Jag har dock bara önskemål om att flytta en vägg en meter samt att låta en vägg vara kvar (som han vill flytta). Så helheten är densamma som hans förslag! Han vill gärna "ha rätt" så han kunde inte säga direkt på telefonen att det gick bra att göra dessa ändringar utan han ska skissa och testa lösningen och sedan återkomma.

Tusen tack för era svar, det känns bra att veta att det är fler än vi som vill han större kök än standard! :D Jag har dessutom fått massor med bra tips på kökslösningar från er alla. Tusen tack!!!
 
Vårat kök är 25 kvm med en trappa som tar ett par kvm. Det känns väl relativt rymligt, men jag skulle INTE vilja ha ett mindre kök. Ibland önskar jag att man hade lite mera yta. Och då är vi bara två personer i hushållet...
20 kvm känns helt klart som ett gränsfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.