Hej
Har en strömbrytare (lampor i taket, villa) som hade ärgat så mätte motståndet, det var 41 ohm mellan in och utgång. Så mätte jag några till och fick 20, 2 och nästan 0 ohm. Hur bör jag tänka kring detta? Är det för mycket motstånd för att använda dem? Vad får det för konsekvenser?Blir det varmt?
Mvh Robert
En vit strömbrytare på tapet med mönster, ärg synlig runt mekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, går det 1A i tråden till lampan så utvecklas 40W i strömbrytaren så den blir riktigt varm. Men sitter det en glödtrådslampa på 40W i taget så blir värmeutveckling bara 7W men illa nog så bytaren bör bytas asap
 
Jag mätte upp en vridomkopplare jag skulle använda till vedklyven, men innan montage ohmmätte jag den för att vara säker på funktionen.
Avbrott!! Inte tillstymmelse till utslag på mätaren trots upprepade till o frånslag.
Hmmm.... den hade fungerat när den demonterats ur någon apparat.
Provade med 24V och 0.5A från labbagregat och då funkade den perfekt varje gång.

Slutsats, ett mikroskopiskt litet dammkorn eller oxid räcker för att ge avbrott. Ström/spänning i mätinstrument räcker inte för att överbrygga detta.

Koppla upp brytaren med last och mät spänningsfallet istället.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I en strömbrytare som fungerar som den ska, ska det inte vara något motstånd genom, jag har mätt ett antal gamla strömbrytare, ingen av dom gav över 0,5ohm varav 0,38ohm är nätsladdarna.

Så en strömbrytare som visar 40ohm är bara att byta ut.
Eventuellt så kan man putsa av kontaktytorna med fint våtslippapper. Eventuellt så kan man även använda elektronikrengörningsspay.
 
Och du får alltid 0 ohm om du lägger samman mätpinnarna?
 
A AndersS skrev:
Och du får alltid 0 ohm om du lägger samman mätpinnarna?
Jag får 0,38ohm varje gång jag lägger ihop mätproberna.
Testade nu med att par andra mätsladdar, då fick jag annat motstånd, 0,61ohm varje gång.

Mätsladdar är förbrukningsvara.
 
Redigerat:
H
Dessa brytare är ganska lätta att ta isär och rengöra. Var försiktig med fjädern och den lilla kulan som sitter under själva knappen, kan vara lite pillrigt att få tillbaka.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag får 0,38ohm varje gång jag lägger ihop mätproberna.
Testade nu med att par andra mätsladdar, då fick jag annat motstånd, 0,61ohm varje gång.

Mätsladdar är förbrukningsvara.
Var nog otydlig, tänkte på ts mätutrustning som fick olika mätresultat;)
Och om t.ex. batteri har tillräcklig laddning.
 
B Bobrob skrev:
Hej
Har en strömbrytare (lampor i taket, villa) som hade ärgat så mätte motståndet, det var 41 ohm mellan in och utgång. Så mätte jag några till och fick 20, 2 och nästan 0 ohm. Hur bör jag tänka kring detta? Är det för mycket motstånd för att använda dem? Vad får det för konsekvenser?Blir det varmt?
Mvh Robert
[bild]
Tackar för svaren! Ja, det verkar som att det ska vara under 1 ohm normalt då. Jag provar kanske en rengöring och kollar resultatet. I annat fall byter jag väl ut de sämsta först. Jag ska även mäta spänningsfallet.
Mvh


A AndersS skrev:
Och du får alltid 0 ohm om du lägger samman mätpinnarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.