I
Hej!
Svårt att bestämma oss! Ska vi välja måbär eller liguster som häck? Den ska bli 1 meter hög. Bor i zon 3/4.

Vad är för- nackdelar med de båda häckarna?

Den kommer planteras bakom garaget och vidare längst stängslet bort till slänten. Det är soligt bakom garaget framåt 17.00-tiden.

Busken som syns vid vid garaget ska tas bort. Vi ska sen förmodligen lägga singel mellan häcken och garaget.

tradgardgarage.jpg

stangsel.jpg
 
Måbär går fortare än liguster ... har jag bara på känn! Men måbäret blir lätt bred och går inte att klippa in lika mycket som ligustern. Jag tror ligustern skulle passa bättre bakom garaget där utrymmet är ganska begränsat.

Ligustern vill ha ljus så det gäller att grannens ev trädgrenar inte hänger ut över din mark. Låt häcken växa in i staketet och kom överens med grannen om att du får klippa den på deras sida - blir bäst eftersom ligustern mår bra av staketets stabilisering framför allt på vintern då snön kan få häcken att lägga sig. Se till att du lägger på maximalt god ny och näringsrik jord vid planteringen och vattna rejält de första åren eftersom de stora träden riskerar ta en hel del av näringen.

Egentligen skulle taxus passa bättre där (klarar skuggigt läge) men den är både rejält dyr och tar sin tid att växa upp.
 
I
Tack för svar o tips!
 
Vill bara nämna att vi har en liguster häck och den är FULL av humlor o getingar.. Bara så du vet...
 
MiaSa skrev:
Vill bara nämna att vi har en liguster häck och den är FULL av humlor o getingar.. Bara så du vet...
Funderar på varför. Jag har haft ligusterhäckar i 25 år och har aldrig upplevt detta problem. Tror inte det beror just på häcktypen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.