Vi har kommit halvvägs i flytspacklingen och inser att det inte blir helt perfekt...

Två frågor:

Hur slät behöver ytan vara innan man lägger på tätskiktet? (Vad gäller denna fråga tänker jag att fallet, generellt, är bra.)

Hur fyller man ut små gropar och annat som bidrar till sämre fall? (Här är känslan att man bara vill spackla över med krämigt och fint handspackel...)
 
Ska ni lägga klinker eller matta?
 
Klinker
 
Så fort flytspacklet har satt sig så kan man krypa omkring med en spackelspade och skrapa av allt uppstickande och till viss del korrigera fall. Gropar får man handspackla i efterhand. små gropar som inte påverkar fallet kan vara då de ej påverkar klinkring
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det bara att åka till en bygghandel och säga att man ska ha en burk handspackel för att jämna till innan tätskiktet? Får man rätt saker då? Känns bra att veta exakt vad man ska ha innan man åker.
 
Skulle tro det är lättare att flyta en vända till, tunnt och lättflytande, än att spackla till med handspackel. Är det knottror finns ju slipkloss.
 
Vi kan inte flyta hela golvet en gång till. Den höjdmarginalen har vi inte. Att flyta tunnt på något enstaka ställe kanske är möjligt om jag står beredd att bearbeta så fort det har stelnat. På det område jag tänker på ska det bara upp 0-3 mm kanske. Vad ska jag slipa ner med? Nu har ju den biten brunnit klart, och det är främst några mindre ytor som ska ner någon mm. Plus att ytan känns lite väl "grov".
 
T
A Annananna skrev:
Vi kan inte flyta hela golvet en gång till. Den höjdmarginalen har vi inte. Att flyta tunnt på något enstaka ställe kanske är möjligt om jag står beredd att bearbeta så fort det har stelnat. På det område jag tänker på ska det bara upp 0-3 mm kanske. Vad ska jag slipa ner med? Nu har ju den biten brunnit klart, och det är främst några mindre ytor som ska ner någon mm. Plus att ytan känns lite väl "grov".
Ja, då är det bästa att använda en betongslip. Kostar inte många kronor att hyra en sådan och med den går du snabbt över golvet samt slipar ner ryggar så slipper du att handspackla ytan sedan.
 
En säck Ardex K14 fin flytspackel eller ardex a31 handspackel lättslipat
Ska du gå på med maskin så gäller det att du inte kör av någon golvvärmeslinga om du har sånna
 
T
Har du ingen bild på spektaklet förresten?
 
Ojämn yta och textur på nytt och gammalt flytspackel på ett golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt flytspacklat golv med en spackelspade och synlig mörk obearbetad triangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte hur mycket bilderna säger... En dum sak vi gjorde var att använda både nytt och "gammalt" flytspackel. Kanske var det därför de olika hinkarna uppförde sig olika. En bit (som bland annat hamnade där det nu är för lågt) stelnade snabbt. En annan del har fortfarande inte riktigt reagerat klart. Ett dygn senare... Det har varit bökigt att bearbeta det så som man vill, och slätt är det knappast.
Vi delade av rummet i tre sektioner. Den mörka triangeln nere till höger är ännu ej flytspacklad. Där ligger avskrapat flytspackel dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gromit
  • Laddar…
Ja, det där såg ju inte så roligt ut. Jag hade flytit allt med ett finspackel, primer först dock.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
A Annananna skrev:
[bild] [bild]Jag vet inte hur mycket bilderna säger... En dum sak vi gjorde var att använda både nytt och "gammalt" flytspackel. Kanske var det därför de olika hinkarna uppförde sig olika. En bit (som bland annat hamnade där det nu är för lågt) stelnade snabbt. En annan del har fortfarande inte riktigt reagerat klart. Ett dygn senare... Det har varit bökigt att bearbeta det så som man vill, och slätt är det knappast.
Vi delade av rummet i tre sektioner. Den mörka triangeln nere till höger är ännu ej flytspacklad. Där ligger avskrapat flytspackel dock.
Wow, hur har ni lyckats med detta, imponerande dåligt, inget illa ment:rofl:

Jo, ju äldre flytspackel blir desto längre torktid och då blir det som i erat fall att det torkar olika beroende var ni har hällt säckarna men det borde inte bli så knöligt som erat, hade ni för lite vatten i eller?

I ert läge hade jag nog anlitat ett proffs som får fixa till detta. Ska ni själva täta och lägga klinker?

Annars är det att man får flexa ner det lite runt brunnen, se upp med eventuell värmeslinga i så fall om ni har en sådan och sedan ett finflyt över hela kakan, räcker med 0-5mm tjocklek.
 
"Flexa"?
Värmeslingan ligger längre ner.
Tidigare har det gått bättre när vi flytspacklat.
Ja, vi tänkte försöka själva.
 
T
A Annananna skrev:
"Flexa"?
Värmeslingan ligger längre ner.
Tidigare har det gått bättre när vi flytspacklat.
Ja, vi tänkte försöka själva.
Flexa menas med att man slipar ner höjder i flytspacklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.