Status
Tråden går ej att kommentera.
Om vi skall dra paralleller till vinterkriget som det här närmast är en upprepning av så vet vi med facit i hand att utländska (mest svenska och norska) frivilliga var väldigt bra men att få flygplan och kanoner (igen mest svenska och norska) var ännu bättre.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Skärmdump av en nyhetsartikel på Aftonbladet med rubriken och text utifrån en tweet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi borde påverka våra politiker så de skickar svenska vapensystem till Ukraina. Det är bästa sättet att hjälpa dem.

Dessutom perfekt tillfälle testa dem skarpt mot moderna mål. Archer skulle kunna göra stor skillnad men nog svårt logistiskt skicka sådana system. Mer realistiskt då med Robot 57
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
kulturprofilen och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dessutom perfekt tillfälle testa dem skarpt mot moderna mål. Archer skulle kunna göra stor skillnad men nog svårt logistiskt skicka sådana system. Mer realistiskt då med Robot 57
Archer gör väl runt 80 km/h så den kan ju köras ner
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Skärmdump av ett e-postmeddelande från Ukrainska ambassaden med instruktioner och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R
L lordi skrev:
Det där med att skicka stridsflygplan och avancerade robotsystem har jag funderat på.
Är det inte tvunget att skicka piloter och personal också om det är t ex flygplan som ukrainarna inte är utbildade på?
Det är ju inte som att låna ut sin gamla Volvo 240 direkt. :thinking:
Som jag förstått det så handlar det väl just om plan som de Ukrainska piloterna redan kan hantera. Som om Sverige skulle låna ut Gripen till något land som redan köpt dem.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi borde ställa upp med Gripen E frågan är hur många vi har som är redo

edit: Gripen E kan bränna gemom (F-35/SU-57) stealth med sin datalänk och flera gripen i tandem
Ett problem är väl som sagt att ingen pilot i Ukraina kan flyga dem. Och att även låna ut piloter tror jag inte är aktuellt i detta läge.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ett problem är väl som sagt att ingen pilot i Ukraina kan flyga dem. Och att även låna ut piloter tror jag inte är aktuellt i detta läge.
Piloter går att få tag på... Flygplan är svårare
 
R RoAd skrev:
Som jag förstått det så handlar det väl just om plan som de Ukrainska piloterna redan kan hantera. Som om Sverige skulle låna ut Gripen till något land som redan köpt dem.



Ett problem är väl som sagt att ingen pilot i Ukraina kan flyga dem. Och att även låna ut piloter tror jag inte är aktuellt i detta läge.
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
 
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
Piloter går att få tag på... Flygplan är svårare
Så vitt jag vet är Ukrainska piloter inte utbildade att flyga Gripen. Men du kanske är mer insatt än mig. Har du någon källa att dela med dig av?
 
Vissa verkar tro att ett riktigt krig är som att spela dataspel.:mad:
 
  • Gilla
gaia och 18 till
  • Laddar…
R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
Det kanske de är, men av vad jag läst så måste det väl ändå till en del utbildning? Det känns inte som görbart i detta läge.

Att skicka med piloter känns som att ge Putin en ursäkt för att hävda att Sverige är aktivt delaktiga i krigföringen (och det är vi väl också i så fall). Så långt tror jag inte att vi vill gå idag.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
Vad jag vet så är det bara Rambo som kan hoppa in och flyga allt :)
Att skicka piloter vill ju Nato undvika då de då blir aktivt stridande och förklarar krig mot ryssland
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Så vitt jag vet är Ukrainska piloter inte utbildade att flyga Gripen. Men du kanske är mer insatt än mig. Har du någon källa att dela med dig av?
Finns väl fler länder som har Gripen...
 
R
skoge skoge skrev:
Finns väl fler länder som har Gripen...
Som är villiga att låna ut piloter till Ukraina? Vilka?
 
R RoAd skrev:
Som är villiga att låna ut piloter till Ukraina? Vilka?
Skulle vara Tjeckien då. Men, det kommer inte hända. Mycket rimligare at länder med gamla Mig29 som de i vilket fall planerar ersätta gör dessa, och vapen, tillgängliga. Då finns det lokalt kunnande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.