Håller på att rota runt i min källare på hus byggt 1932. Nu har jag skrapat bort en hel del av en målad list ner mot golvet. Det är nån dum plastfärg som för det mest bara trillar av. Nu har jag dock kommit till ett hörn där det bakom färgen finns en svart material jag inte sett förut när jag varit runt på andra väggar. Svartmögel??!! Trodde jag först såklart. Men tycker inte det känns rätt längre.
1. Det är hårt men mjukare än betong går att pulvrisera mellan fingrar.
2. Det luktar inte.
3. Det finns lite varstans på den väggen jag är på (det är en innervägg), det finns mindre delar på väggen mot utsidan.
4. Det är tjockare lager ner mot golvet och mer koncentrerat. Men finns även på utspridda ställen högre upp.
5. Det är svart med liten brun nyans. Och kan visa reflekterande ytor..lite som träkol... Ja det påminner en del om kol.
6. Golvet är målat med samma färg (men tjockare?) som det som är på vägen men sitter hårt och är stabilt.
7. Det går att skrapa bort är ligger ganska ytligt. Dvs inte en del av betongen.

Vad är det? Har någon sett något liknande?

Tacksam för hjälp!
 
  • Skrapad vitmålad list som visar svart material vid källargolv, rör och skrapa syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skrapade lager av gammal plastfärg på en vägg med svart, kolliknande material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerskrapad målad vägglist som avslöjar ett svart material med brun nyans och reflekterande ytor i ett hörn av en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett svart, brunaktigt och delvis reflekterande material hittat vid renovering i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett litet stycke avskalad grå och svart färgskrap från en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller ett svart och möjligtvis kollikt material funnet bakom gammal färg i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skrapad vägg i källare med svart material som liknar kol, och en spatel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom har inte fuktspärrat med tjära invändigt?
Har stött på det i vissa 60 tals hus med källare.
Behöver inte vara original utan kan också vara någon hemmafixare;)
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Kanske någon sorts asfalt / bitumen-lim som man limmat matta med? Jag tog bort en gammal linoleummatta från 60-talet som var limmad med något liknande.
 
Tack för era svar. Bitumen såg lite likt ut vissa bilder jag hittade. Men får inte ihop det att det skulle ligga som lim under golvet. Kanske en bit ner då och att flytspacklar över allt nån gång. Tog en bild i andra hörnet där golvfärgen spruckit och där finns inget svart. Tidigare kom det en teori om att de skulle förvarat kol/koks där någongång och det tryckts fast(?) men det låter lite långsökt.

Är nu inne på att bara skrapa bort det (då det är begränsad del), måla över och gå vidare med livet.
 
  • Sprucket golv med flagnande grå färg som avslöjar underliggande betong och fastbränt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara ett rum där vatten använts och det har någon gång kanske legat en plast/våtrumsmatta på golvet med uppvik mot väggarna.
 
Ser ut som asfalt. Man använde kallasfalt förr som tätskikt
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Ser ut som asfalt. Man använde kallasfalt förr som tätskikt
Även inomhus?
 
Nej man brukade smeta det utomhus. Hur gammalt är huset och är den modulhus eller lösvirke? Kan vara en finurlig hemmabyggare som varit uppfinningsrik
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
PeterFalun
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Nej man brukade smeta det utomhus. Hur gammalt är huset och är den modulhus eller lösvirke? Kan vara en finurlig hemmabyggare som varit uppfinningsrik
1932 står det i TS första inlägg.....
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Nej man brukade smeta det utomhus. Hur gammalt är huset och är den modulhus eller lösvirke? Kan vara en finurlig hemmabyggare som varit uppfinningsrik
Det är ett trähus 1932. Med källare där detta fenomen visat sig.
 
Jag tror det kan vara korkisolering, ganska vanligt vid den tiden. Satt mellan de gjutna och armerade betongväggarna och putsen på insidan. Viktigt att man inte målar med diffusionstät färg för då flagar det. Asfalt hade man alltid på utsidan som fuktisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.