A
Jaha, och?

skummet kommer för att det är för lite fett, så häll i matolja, 1 msk eller nått.

kör varma program alltid så behöver man inte göra rent maskinens "öga" eller nått annat.

så det du beskriver är ett ickeproblem. och helt självförvållat.
 
electroluxaren skrev:
Jaha, och?

skummet kommer för att det är för lite fett, så häll i matolja, 1 msk eller nått.

kör varma program alltid så behöver man inte göra rent maskinens "öga" eller nått annat.

så det du beskriver är ett ickeproblem. och helt självförvållat.
Jaha?
Ja att även fett tar bort skum vet jag, men föredrar tabletter som sannolikt innehåller anti-skumbildare.

Nu var det ju inget problem för mig, snarare info.
Skummet vållade inga problem, som tråden beskriver, för min del.
Men kommer trots det undvika diskmedel.
 
Jag var med om en sådan sak för ett par år sedan. Ett ställe där jag var konsult. "någon" ville vara duktig och startade diskmaskinen i pentryt.

Det blev ett torn av skum som fyllde hela vasken, och sakta reste sig. Ganska fast skum, pelaren som kom upp ur vasken blev nästan 40cm hög innan den rasade ut över golvet. När vi öppnade luckan så möts man av en vägg av skum. Som höll sig, vi kunde se ett perfekt avtryck efter konturerna av luckans insida.

Det tog ett antal sköljprogram innan det slutade skumma.

Där var ett par "nyinkomna" indiska konsulter, som flera av oss gissade på. De har ju ofta personal som sköter deras kök i hemlandet, så de hade kanske aldrig startat en diskmaskin förut.
 
Jocke45678 Jocke45678 skrev:
Vill man diska med diskmedel i maskin ska man för det första inte ha mer än några droppar yes. Och sedan tillsätter man lite bikarbonat och ett par matskedar salt.

Saltet reducerar skummet och bikarbonat tar bort beläggningen då du inte diskar mekaniskt med en borste.
Vanligt salt kan väl skada maskinen?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[bild]
Lite ironiskt ändå, SVT har väl större problem än detta gällande sin opartiskhet? :crysmile:
Varför postar du din inställning till SVT här?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Förståelsen för ironi utvecklas hos de flesta från 6-8 års ålder, det är ett vanligt inslag inom humor. :)
Idag är du svår att förstå, du får förklara lite vad båda dina inlägg här har med ts fråga om vanligt diskmedel i en tvättmaskin att göra?
 
richardtenggren
K Kurtivan skrev:
Idag är du svår att förstå, du får förklara lite vad båda dina inlägg här har med ts fråga om vanligt diskmedel i en tvättmaskin att göra?
Haha sorry, nu ser jag! Jag ”postade” i humorhörnan, trodde jag!
 
SethL SethL skrev:
Vanligt salt kan väl skada maskinen?
Natriumklorid (Sodium chloride) NaCI är "borsdssalt" vad jag kan se samma sak som Diskmaskinssalt.
Antar därmed att Diskmaskinssalt inte skadar maskinen sålänge man doserar rätt.
 
A
SethL SethL skrev:
Vanligt salt kan väl skada maskinen?
Vanligt bordssalt är inte helt rent och kan skada avhärdaren
 
electroluxaren skrev:
Vanligt bordssalt är inte helt rent och kan skada avhärdaren
Helt rätt. Nu finns det 100 olika sorters bordssalt så begreppet bordssalt är en tolkningsfråga. Men rent salt ska det såklart vara. Inget jod eller klumpförebyggande medel osv. Utan rent
Natriumklorid (Sodium chloride) NaCI
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.