Hej,

En bygg firma håller på att bygga vårat hus som är ett sutteränghus. En bekant till oss var ut och tittade på bygget och påpekade att dräneringsskivorna som ligger mellan mark och källarvägg är felvända, spåren ligger mott väggen och den släta delen på skivan ligger ut mot mark, det verkar också vara dåligt limmat så grus har åkt ner mellan vägg och isolering och isolering och markväv. Jorden ligger sedan direkt mot markväven.

Märket på skivorna är Sundolitt

Vad har dessa spår för funktion?
Hur allvarligt är detta?

Jag skickat med ett kort för att visa hur det ser ut.

Roger,
 
  • Isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte fråga tillverkaren vad de tycker, och varför inte förmå byggfirman att lägga dem rätt. När du väl får fuktskador, så lär ju inte skaderegleraren lyssna på argumentet att "grabbarna på byggahusforumet tyckte att det var OK"... :|
 
Tillverkaren ger lite luddiga svar och det är en stor byggfirma och ganska många hus som det är gjort så här på. I monterings anvisningarna står det tydligt att den släta sidan skall vara mot vägg. Jag vill bara få lite mer fakta så att jag vet vad jag pratar om.
När det gäller våtutrymmen så finns det massor av regler och annat som skall följas för att det skall vara godkännt finns det inget liknande för vatten som kan tränga in utifrån? Ställer inte försäkrings branchen krav på vad som är godkänd och icke godkänd dränering?
 
Jag vet inte riktigt vad det där är fär isolering men det liknar parocs Ecoprimisolering. Dessa skivor har däremot sådana spår på båda sidor. "För bättre dränering och underlätta uttorkning av väggen" säger dom. Ecoprim ska ha en fiberduk på utsidan som förhindrar att spåren sätts igen. Spåren mot väggen är till för att kondensvattnet från uppvärmda källarutrymmen skall rinna undan lättare, och att nygjutna väggar skall kunna torka ut riktingt. Men fel eller rätt? Jag är inte säker, för vad jag förstår så har spåren så varje sida sina funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.