Jag är på gång att börja på ett nytt jobb som jag kommer att börja veckopendla till.
Fram tills dess att jag har skaffat mig ett boende på siten så kommer jag att få sova på hotell.
Jag har mest funderat på att försöka hitta någon som hyr ut ett gästhus på sin tomt eller liknande men så läste jag i lokaltidningen om någon som hade byggt ett "tiny house" alltså ett litet kompakt hus byggt på typ ett släpvagnsunderede (fast modell större).

Har någon här gjort något sådant?

Tanken är väl att bygga det hemma på min tomt men sen dra upp det när det börjar närma sig färdigt.

Jag tänker mig att regla upp väggarna med 70mm reglar med 70mm "rosa frigolit" emellan. CC-avstånd 60cm.
Utanpå blir det MDF-skiva och fasaden blir stående träpanel, alltså grovsågat furu med locklister målat med Falu rödfärg.

Uppvärmning blir en luft/luftvärmepump. Varmvatten hade jag tänkt mig vacuumrör kopplat till en mindre accumulatortank och troligtvis även nån liten vattenmantlad kamin så man kan elda lite.

En vanlig 16A 3-fashandske för elförsörjningen men funderar på att driva belysningen på 24V så ett litet spänningsaggregat lär ju krävas.

Vad får man chassit ifrån? Skrotar nåt gammalt släp eller bygger själv?
Hur fort får man köra med ett sånt släp efter? Antar att det blir obromsat eftersom att planen inte är att huset ska ha någon nummerplåt så att säga.

Själv har jag inget BE-kort (i alla fall inte än så länge) så tanken är att nån kompis får hjälpa mig med transporten i så fall.

Vad för regler gäller för att ställa upp ett litet hus lite halvpermanent sådär? Tänkte försöka hitta en plats på någon bondgård eller liknande där det finns tillgång till både vatten, el och avlopp i så fall.

Är det nåt mer man bör tänka på?
 
Varför inte en bättre begagnad husvagn med golvvärme?
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
A
Varför uppfinna hjulet igen? Finns ju husvagn, eller arbetsbarack.
Men vill du nu bygga nåt så går det ju som efterfordon om du inte registrerar det, så då är det max 30km/h och ofjädrat som gäller.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
PeterFalun
i svt husdrömmar förra året byggdes ett sånt
 
Låter som mycket jobb - om man inte tycker väldigt mycket om att bygga…:)

Tror att det finns massor med små gästhus och attefallshus runt omkring, där ägarna gärna skulle hyra ut till en veckopendlare, för en inte alltför hög hyra. T ex för att man har tröttnat på att hyra ut via Airbnb (som jag), och gärna accepterar en lägre hyra och en fast ”gäst”, som jobbar på dagarna och åker hem på helgerna. Eller för att man har byggt ett attefallshus med lite halvtråkigt läge för att hyra ut fast och ta en hög hyra, men har svårt att hitta någon som vill bo där fast, till det priset, så huset står tomt (finns några såna där jag bor).
 
Jag har inte byggt något sådant Tiny House, men jag har ett antal friggebodar i CV:t. Och jag kan bara säga att det känns som sanslöst mycket jobb för att få till en övernattning.

Med tanke på att du veckopendlar så har du väl bara begränsad tid till att bygga? Du får lägga precis hela helgerna på den där boden i kanske ett halvår.
 
Ja det lär ju ta ett tag att bygga ihop men jag spekulerar mest för mig själv bara.

Husvagn är inget alternativ för det ger lite FÖR lite utrymmen.
Jag vill ha en rejäl arbetshörna i ena gaveln där det kan finnas plats för lödhörna, en 3D-skrivare, dator etc. Sängen tänkte jag mig över skrivbordet. Det är även bra om det finns ett loft över badrummet (i andra gaveln) där man kan slänga upp ett modellflygplan, en radiostyrd bil, en elsparkcykel etc. med.

Pentry får väl vara utanför badrummet så man kan hålla rördragningen i en och samma del av huset. Kombinerad hall och TV-hörna/soffgrupp direkt innanför dörren och där även kaminen finns. Då blir dörren mitt på långsidan och det kommer se symmetriskt ut som ett gammalt torp fast i miniatyr.

Jag ser det lite som ett litet hobbyprojekt att göra någon gång i framtiden och då kan jag själv ha den som gäststuga (inget bygglov) när jag jobbar och bor på hemmaplan.
 
  • Gilla
Compact-living Robban
  • Laddar…
rullebo.com
 
Är det nån som har byggt ett hus på ett maskinflak (platt lastväxlarflak typ)?
Det skulle ju vara skitsmidigt att bara hyra nån som kör lastbil några timmar när man ska flytta.
 
E EPG skrev:
Är det nån som har byggt ett hus på ett maskinflak (platt lastväxlarflak typ)?
Det skulle ju vara skitsmidigt att bara hyra nån som kör lastbil några timmar när man ska flytta.
Kanske bygga av en container? Alltså en sån stor fraktcontainer som kan transporteras på trailer eller tåg
 
Karrock
Det låter ju som att du ska köpa en begagnad byggbod av valfri sort, renovera och låta transportera på lastbil. Lycka till!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.