Hej!

Hittills har jag tagit in hantverkare på löpande. Hantverkare säger ju alltid att ”det blir billigast”. Däremot har mina egna gissningar alltid varit i underkant, när fakturan väl kommer..

Jag har fått förklarat för mig att fast pris är dyrt för då ”tar man i”.

Jag undrar, finns det något bra sätt, och ett snyggt sätt, att få en uppskattning av priset? Även om löpande är billigast (hmm) så vill väl de flesta veta om de kan betala fakturan när den dagen väl kommer.

vad är er erfarenhet, hur gör ni? :)
 
Beror på hur stort jobbet är och hur stora marginaler man har. Det beror också på om man litar på hantverkaren eller inte. Att begära fastpris på att få ett extra uttag i vardagsrummet är dumt men det kan vara klokt om man vill totalrenovera ett badrum. Man bör i vilket fall reglera materialinköp och arbetstider. Men det beror på hur stort jobbet är… så ge oss exempel.
 
BirgitS
Jag är lite frågande till varför hantverkarna vill att du ska välja fastpris. Om det är billigast för dig så innebär ju det är det är mindre vinst för hantverkaren.

Tar man in hantverkare många gånger på löpande så lär man ju förr eller senare få den typen av problem som är orsaken till att de lägger på en marginal.

Trots vad hantverkarna säger så kan man ju be om fast pris, löpande pris med tak och ett ungefärligt pris. Ett takpris kan inte bli dyrare än taket och ett ungefärligt pris får överskridas med max 15 %.

J Johan456 skrev:
Att begära fastpris på att få ett extra uttag i vardagsrummet är dumt men det kan vara klokt om man vill totalrenovera ett badrum.
Hade in en elektriker för att fixa tre mindre grejer för ett antal år sen, vi själva uppskattade det till ungefär en halvtimmes jobb sammanlagt. Jag kunde förklara väl på telefon vad det gällde och frågade vad det skulle kosta. Jag hade förväntat med ett svar med typ timpris och restid men fick ett fastpris som ungefär motsvarande en timmes jobb och lika mycket i restid så helt normalt.
 
I det här fallet är det badrumsrenovering, mycket gör jag själv och med privat hjälp, men el och rördragning måste jag köpa in. Jag vet ärligt talat inte om det kommer landa på 3000 eller 25 000. Eller mer (den del jag köper in alltså). Badrummet är 10 kvadrat, inget speciellt. Allt måste iaf bytas.

Kommer bli lite av en tvättstuga i badrummet. Toalett, handfat, badkar med duschmöjlighet, tvättmaskin, torktumlare, ny varmvattenberedare. Belysning och golvvärme (el).
 
BirgitS
Så vitt jag minns från den badrumsrenovering vi lät göra för 10 år sen var elektrikern och rörmokaren på plats 3 gånger. Första gången för att koppla bort all el resp. ta bort allt inredning, andra gången med öppna väggar och golv för att dra nya rör och lägga golvvärmen samt tredje gången för att sätta in uttag, inredning etc. Första gången kan det ju bara ha varit några få timmar men de andra två gångerna var det nog minst en halvdag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.