Hej,
Har byggt upp ett nytt garage på en gammal garageplatta (oisolerad). Har idag ca 15grader varmt inne i garaget genom vattenburna element. Såg idag att runtom garaget invändigt på garageplattan så är det fuktigt. Även där jag lagt klinkers så kommer det upp vatten och blir blött på klinkerset. Ingenting mitt i garaget på golvet utan bara runtom väggarna. Inget tecken på att fukten kommer innefrån väggarna.
Någon som har någon idé om vad det kan bero på?
 
  • Fuktighet längs en garagevägg där klinkersgolv möter vägg, med synlig kondens nära fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög luftfuktighet som kondenseras av på det kalla golvet?
 
P-plats P-plats skrev:
Hög luftfuktighet som kondenseras av på det kalla golvet?
Körde förra veckan in snöig bil som gjorde att det blev ganska blött på golvet. Som inte har torkat upp helt än. Har ej kört in någon bil sedan dess. Kan all fukt från bilen göra att det blir kondens runtom garageplattan?
 
Jag tror det beror på hög luftfuktighet i garaget så kondens uppstår mot kalla golvet eftersom plattan är oisolerad. Säkerligen är det också kallast närmast väggen vilket styrker teorin.

Att köra in en snöig bil kan generera en hel del fukt. Försök att sopa bort det mesta av snön först.

Sörj för god ventilation i garaget. Skaffa gärna en termometer som även visar den relativa luftfuktigheten så får du svart på vitt hur det ser ut.
 
A Amrich skrev:
Jag tror det beror på hög luftfuktighet i garaget så kondens uppstår mot kalla golvet eftersom plattan är oisolerad. Säkerligen är det också kallast närmast väggen vilket styrker teorin.

Att köra in en snöig bil kan generera en hel del fukt. Försök att sopa bort det mesta av snön först.

Sörj för god ventilation i garaget. Skaffa gärna en termometer som även visar den relativa luftfuktigheten så får du svart på vitt hur det ser ut.
Tack för svar. Byggde garaget för ca 2 år sedan och inte upplevt detta problem innan. Men förra veckan var också första gången jag körde in en snöig bil, så problemet kom efter det. Så eran teori kan stämma som ni skriver.
 
Vad har du för ventilation?
Även en avfuktare skulle nog göra susen.
 
P-plats P-plats skrev:
Vad har du för ventilation?
Även en avfuktare skulle nog göra susen.
Har endast 1 ventilationshål i vardera kortsida. Är det lite snålt?
 
Det bör räcka tillsammans med ca 15C.

Har du torkat upp kondensvattnet med mopp/trasa?
Isf kommer det tillbaka igen i samma mängd?

Klinker kan ibland vara lite lurigt. Vatten brukar kunna vandra under klinkersen då den nuförtiden iaf oftast inte är satt i homogent bruk/fix utan räfflat.
Så, om det varit mkt smältvatten runt/under bilen så kan det kanske ha trängt ner i fogarna och sedan spritt sig ut i hela golvet, och längst ut i kanten där det är kallast blir problemen värst då det inte torkar ut pga kylan.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det bör räcka tillsammans med ca 15C.

Har du torkat upp kondensvattnet med mopp/trasa?
Isf kommer det tillbaka igen i samma mängd?

Klinker kan ibland vara lite lurigt. Vatten brukar kunna vandra under klinkersen då den nuförtiden iaf oftast inte är satt i homogent bruk/fix utan räfflat.
Så, om det varit mkt smältvatten runt/under bilen så kan det kanske ha trängt ner i fogarna och sedan spritt sig ut i hela golvet, och längst ut i kanten där det är kallast blir problemen värst då det inte torkar ut pga kylan.
Testade att ha öppet garageporten 2h och det verkar som att teorin stämmer att det varit fuktigt och skapat kondens. Kondensen försvann alltså när jag ventilerat garaget ordentligt.
Tack för svar ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.