Hej
jag har en fråga angående svartmögel på träfasad. Ett hus från 20-talet i Sörmland, med olika gamla fasader. Vissa original andra tillbyggnad eller tilläggsisolering. Målade med äkta Falu Rödfärg. Jag märkte att det var svartmögel på vissa utvalda ställen. 2019 skrapade jag hela fasaden och och behandlade med Biokleen Alg och mögeltvätt som hade bra recensioner. Jag gjorde så som det stod på anvisningarna. Fasaden var nästan trären, jag har har applicerat ordentligt med medel, låtit verka sköljt ordentligt. Väntat tills allting har torkat ordentligt och sedan målat med ett lager färg. Jag märkte att möglet var tillbaka efter cirka ett år. Uppenbarligen har behandlingen inte fungerat. Jag har kontaktat tillverkarens support och de svarade såhär "Jag tycker du ska använda en annan produkt som heter alg & mögelbort som du späder 1:4 spruta på angripet område och låt väder och vind ta hand om resten"
Jag skulle dock gärna vilja ha lite input angående detta innan jag gör någonting i sommar, någon som har erfarenhet ? Kan jag behandla bara på Falu rödfärg? Ofta så står det att man ska först göra rent med grovrent men jag kan väl inte skrubba en fasad med Falu rödfärg för att går väl färgen bort eller?
Tack på förhand
 
NU är det så att tillverkaren tar inget ansvar, utan säger bara våra produkter är bra, samt hänvisar till något mirakelmedel som inte fungerar i längden. Är det äkta Falufärg du har, den innehåller organiska ämnen som mjöl ( såg något om det ) och det gillar mögelsporer. Det jag sett är att om det är i ett område som har naturlig fuktighet i luften så blir det svarta prickar med mögel. Bäst är nog en oljefärg för att komma tillrätta med det, ta inte en färg som ska spädas med vatten.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Kör på en tvätt och skrapa rent och använd tjärfärg, finns Rödtjära!
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
NU är det så att tillverkaren tar inget ansvar, utan säger bara våra produkter är bra, samt hänvisar till något mirakelmedel som inte fungerar i längden. Är det äkta Falufärg du har, den innehåller organiska ämnen som mjöl ( såg något om det ) och det gillar mögelsporer. Det jag sett är att om det är i ett område som har naturlig fuktighet i luften så blir det svarta prickar med mögel. Bäst är nog en oljefärg för att komma tillrätta med det, ta inte en färg som ska spädas med vatten.
ok men är det inte så att man inte kan måla över en fasad som varit målat med falu rödfärg?
 
Det går om du först gör som du gjort tidigare, tvättat av och borstat så allt löst ( falu är som sammet ) går bort.
Det som är kvar blir förseglat, men för att vara 100 % i din tanke, så gå in till en riktig målarbutik och prata med dom. Inte något J#A billigt varuhus, utan det ska vara proffs på färg och måleri.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör på en tvätt och skrapa rent och använd tjärfärg, finns Rödtjära!
ja, visserligen ett bra tips men det blir nog inte aktuellt i nuläget.
 
J jonaserik skrev:
Det går om du först gör som du gjort tidigare, tvättat av och borstat så allt löst ( falu är som sammet ) går bort.
Det som är kvar blir förseglat, men för att vara 100 % i din tanke, så gå in till en riktig målarbutik och prata med dom. Inte något J#A billigt varuhus, utan det ska vara proffs på färg och måleri.
ja fast allt detta blir ju inte aktuellt nu. jag klarar inte av av att skrapa huset en gång till i nuläget, får hitta någon annan lösning så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.