Vi ska lägga ventilerat golv i hela källaren.
Hela våningen är rensad ner till bjälklaget och ska flytspacklas.
Däremot har vi ett litet problem och det är att vi antagligen inte kommer att fixa badrummet samtidigt som resten av källaren. Då är frågan, är det möjligt att flytspackla och lägga platonmattan i badrummet i en andra omgång och koppla in det till resterande golv?
 
Har fått svar från JAPE resp Platon, det *går* men är inte idealiskt. Vi har flytspacklat och kommer att lägga all matta i en omgång.
 
Jag funderar också kring det. Vi har ventilerat golv på nästan hela nedanvåningen som lades in där när syllarna byttes. Men ska nu fortsätta renoveringen, har ett rum på ca 20 m2 kvar och funderar just på om vi ska ha ventilerat golv där med. Vad var svårigheten med att göra det i efterhand? Någon annan som gjort det i efterhand?
 
  • Gilla
Boket
  • Laddar…
Vi är på gång nu.
Det första jag fick är en dimensioneringsritning från Isola (tillverkarna av Platon).
Vi har för det första valt att ha mekanisk ventilation på golvet dvs en fläkt som aktivt suger ut luften.
De har gjort beräkningar av luftflödet och på grundval av den beräkningen görs en ritning.
Det är alltså inte bara att lägga ut mattan direkt på golvet och hoppas på det bästa utan för att luften ska kunna cirkulera överallt så sätter man ventiler på noga beräknade ställen och dessutom sätter man fogband under mattan på andra ställen för att styra flödet: Mattan är ju tätad i alla kanter mot väggarna med samma fogband så att luften inte ska kunna komma in där utan bara där den "skall" kunna komma in.

Orange på bilden nedan är fogband, blått är luftintag och lila är fläkten. Sedan sätter man fogband vid alla väggar också. Monteringen är väldigt noggrann..

Så om du har ett golv med mekanisk frånluftsventilation och vill bygga på med fler rum så är det nog bäst om du kontaktar Platon och skickar en ny ritning för att få rätt beräkning.

Om du har matta som inte är mekaniskt ventilerad dvs utan fläkt så kan du säkert bygga på...




Dimensioneringsritning för golv med orange fogband, blåa luftintag, och lila fläkt enligt mekanisk ventilationsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den diemensionerinen isola gjort?
Vad la du sen på platonmatta en komfortskiva?och sen parkett??
Dem är väl falsade som xps cellplasten Bewi.
Frågan om dem bör limmas för att minimera ljud gnistande.
 
Ja det var dimensionering från dem.
Vi lade 50mm xps100 (eller om det var 200, minns inte nu) ovanpå och sedan parkett. Har varit färdigt i över ett år nu utan problem.
 
Xps s100 är det från isola eller köpte du vanligt från byggvaruhandel.? Och antar dem är falsade. Limmade du dessa vid falsningen?
Hur känns det att gå på parketten hårt stabilt?

För jag funderar på det. Då jag ska ha trappa sen från gillesstugan till övervåning och rädd att cellpasten kommer ge vika.funderar kanske med golvspån22mm.

Mvh
 
Elbk Elbk skrev:
Xps s100 är det från isola eller köpte du vanligt från byggvaruhandel.? Och antar dem är falsade. Limmade du dessa vid falsningen?
Hur känns det att gå på parketten hårt stabilt?

För jag funderar på det. Då jag ska ha trappa sen från gillesstugan till övervåning och rädd att cellpasten kommer ge vika.funderar kanske med golvspån22mm.

Mvh
Har för mig att 50mm är falsade men jag är lite osäker på det, kan se om jag hittar bilder.
Vi limmade inte dem. Köpte direkt från bygghandel.
Parketten är väldigt stabil.
 
Såhär ser det ut. 50mm XPS100, ej falsad.

Golv med oöverlagda 50mm XPS100 isolerplattor i ett underkonstruktionsstadium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
A andost skrev:
Såhär ser det ut. 50mm XPS100, ej falsad.

[bild]
Om det är icke falsade så pratades det mycket gnistande cellplast mot varandra. Hur upplevs det.?
 
Elbk Elbk skrev:
Om det är icke falsade så pratades det mycket gnistande cellplast mot varandra. Hur upplevs det.?
Vi har inte upplevt något problem med det överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.