A
M Mikael Säfvestad skrev:
Måste jag kontakta myndigheter innan jag tar ner eken på min tomt? Måste jag ha rimlig anledning?
Mvh Micke
förr sa man att försvarsmakten var tvungen att underrättas.

Men det är möjligen att koll vilka föreskrifter som gäller i din kommun som är fallet idag.
 
F
Maskintok skrev:
förr sa man att försvarsmakten var tvungen att underrättas.

Men det är möjligen att koll vilka föreskrifter som gäller i din kommun som är fallet idag.
Var inte det innan man slutade bygga krigsfartyg i trä? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mikael Säfvestad och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mikael Säfvestad skrev:
Måste jag kontakta myndigheter innan jag tar ner eken på min tomt? Måste jag ha rimlig anledning?
Mvh Micke
Nej, ek skiljer sig inte från andra träd, du får fälla träd som tomtägare.

I vissa detaljplaner kan trädfällning kräva marklov så bor du i ett sådant (ovanligt) område så kan kommunen behöva blandas in.

(Lite historia: Ekar fick inte avverkas förrän Riksdagen avskaffade det s. k. regalet på ek 1830. Kyrkan fick inte avverka ek förrän 1935. Allt enligt Wikipedia.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael Säfvestad
  • Laddar…

Bästa svaret

Såga ner eken, skulle nån fråga, säg att den var rutten, ställ inga frågor före dådet.:cool:
 
  • Gilla
Mikael Säfvestad
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, ek skiljer sig inte från andra träd, du får fälla träd som tomtägare.

I vissa detaljplaner kan trädfällning kräva marklov så bor du i ett sådant (ovanligt) område så kan kommunen behöva blandas in.

(Lite historia: Ekar fick inte avverkas förrän Riksdagen avskaffade det s. k. regalet på ek 1830. Kyrkan fick inte avverka ek förrän 1935. Allt enligt Wikipedia.)
och om jag inte minns fel så är just din historielektion ett resultat av just flottans träfartyg som jag var inne på tidigare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I vår kommun måste man ansöka om fällningslov om trädets stam överstiger en viss diameter. Kolla med din kommun vad som gäller.
 
  • Gilla
Mikael Säfvestad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.