Hej !
Finns det någon som byggt nytt hus i ett område som inte är detaljplanerat och sluppit undan nybbyggnadskarta och använt enkel nybbyggnadskarta ?...
 
Ingen? Man kommer alltså inte ifrån en nybyggnadskarta för ett antal tusenlappar..man ser ju inte skillnad på kartorna..
 
A
Skulle knappast tro att du kommer ifrån nybyggnadskarta, det brukar kommunerna vara hårda på. Det är bara att gilla läget och sluta gnälla över petitesser.
 
Jag ringde min kommun i dag och kritiserade dem för att de skickat en faktura på 3.675:- för en nybyggnadskarta som jag inte har någon nytta av, förutom att VA-servisen är markerad!. Jag visste inte heller att den skulle kosta något. De har varit ute och mätt höjderna på tomten, vilka jag redan chaktat bort. Nybyggnadskartan verkar inte heller gälla mitt bygge, utan ett äldre projekt som inte blev av. Hela tomten är fylld av "får endast bebyggas med uthus eller garage" och "plank 2m högt skall finnas". Jag känner mig lurad. Personen jag fick tag på hos kommunen kunde inte heller förstå att jag verkat få bygglov på något annat, som jag ritat själv, med egen situationsplan. Sådant här får mig att ifrågasätta om man över huvud taget vet vad man håller på med ute i kommunerna. På ett privat företag hade sådana rutiner inte blivit långlivade.

:(

Det vore väl OK om bygglovet kostade 50 tusen, bara man inte hittar på meningslösa rutiner för att pungslå byggherren utan att han får något?

:)

Jag fortsätter givetvis gräva... Ha, ha...
 
mickeosus skrev:
Skulle knappast tro att du kommer ifrån nybyggnadskarta, det brukar kommunerna vara hårda på. Det är bara att gilla läget och sluta gnälla över petitesser.
Har nu fått en förhandskopia på nybyggnadskartan. Vet inte om jag tyckler det är petitesser när den inte ser annorlunda ut mot den vi redan har. Att det ska kosta ca.6000:- för att få printat att det är en "nybyggnadskarta" tycker jag känns som ocker från kommuner...
 
Jo, det är min bestämda uppfattning: nybyggnadskartan är bara ett sätt för kommunen att ta ut ytterligare en skatt av husbyggarna.
 
A
Jag menar bara att på det stora hela är inte 4-6000 så mycket pengar när man bygger hus, visst det kan vara kul att kunna göra annat för de pengarna, men då man inte verkar kunna komma undan alla dessa små mindre roliga utgifter som kommunerna prackar på en så är det bara att betala, le och se glad ut... Man får iallafall ett nytt underbart hus som är ens eget (eller bankens beroende på hur man ser det)..
 
Ja visst, le va glad och betala..det är ju det som gör att kommuner kan ta betalt för i princip vad som helst..Håller med om att 4-6000 inte är mycket i det stora hela MEN för att skriva in ett servitut från Lantmät.=10.000:-, 6000:- till Miljöförv.för att få lov att göra avlopp/vatten. Alla bäckar små som man bara ska le åt och betala blir ganska mycket pengar till slut av oss skattebetalare...
Men men dom tar betalt och vi betalar, vad annars.. Bygga vill man, betala bör man :)
 
Har en ansökan om förhandsbesked om bygglov inlämnad till Östersunds kommun. I samband med att jag skulle fylla i den ansökan fick jag en broschyr som beskriver hur man går tillväga för att söka bygglov i Östersunds kommun och i denna kan man läsa nedanstående angående nybyggnadskarta.

"När behöver jag nybyggnadskarta? - När du ska bygga ett nytt hus inom detaljplanerat område ska du lämna in en nybyggnadskarta med det nya husets placering inritad..........."

Så om man ska följa deras broschyr så verkar det som att man i Östersund inte behöver någon nybyggnadskarta om man bygger utanför detaljplanerat område.
 
Snailman
Om man nu ritar en karta och skriver nybyggnadskarta på den? är det olagligt på något sätt? (förutsätter att den ser ok ut)
 
Hemmakatten
snailman: en nybyggnadskarta är en karta där höjdkurvor är mätta och inritade av lantmätare. Inget man kan göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.