Har googlat runt och även sökt här på forumet, men hittar inga bra aktuella svar..

Vi håller på att installera solceller. Vi har precis lagt nytt tak och förhoppningsvis kommer panelerna till nästa vecka. Då är vi, beroende på nätägarem, Up and running om en månad ungefär.

Till dess har jag på mig att bestämma vilket elavtal jag ska leta efter. Ni får ursäkta mig om jag inte kan exakt alla termer, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Vi kommer installera en effekt om 17700 kWh och har en uppskattad årsförbrukning om ca 20000 kWh.

Jag står i valet och kvalet att försöka hitta ett elavtal som betalar lite, säg spotpris + 10 öre. På så sätt kan jag gå plus på sommaren, lägga undan de pengarna på ett särskilt konto, för att använda på vintern.
Alternativet är tex solsäkert från Jämtkraft, där jag istället får en kredit motsvarande spotpriset på min överproduktion. Den krediten används under vintermånaderna. Enkelt, smidigt, men inte fullt lika lönsamt.

Ni som redan har solceller: vad har ni för avtal och hur har ni tänkt?
Försök hålla er till ämnet och inte en massa kringdebatt...

/Davva
 
Tyckte det var svårt att hitta nån som ger nånting extra på spotpriset när man har lite större anläggning.
Men jag tog precis Greenly som gav +10 öre, ingen bindningstid och tre första månaderna utan avgift.
Tänkte det är väl bara byta efter det om man hittar nåt bättre.
 
F fonzeka skrev:
Tyckte det var svårt att hitta nån som ger nånting extra på spotpriset när man har lite större anläggning.
Men jag tog precis Greenly som gav +10 öre, ingen bindningstid och tre första månaderna utan avgift.
Tänkte det är väl bara byta efter det om man hittar nåt bättre.
Tack för svar!
Har greenely enbart timdebitering likt tibber eller kan man binda också?
Timdebit kommer tyvärr inte vara lönsamt för mig i dagsläget..
 
Kungälv energi: månadsgenomsnittspris + 5.9 öre.
Det är vad jag har. Har fastpris på el där också.
 
  • Gilla
Davoda
  • Laddar…
+10 öre/kWh är det flera som erbjuder. Till exempel Falkenberg-energi. Göteborgs-energi, Trollhättan-energi. Men ta gärna med fasta avgiften och påslaget på inköp av el i dina jämförelse, för där skiljer det sig en del.

Sen bör du också ta beslut om du ska köpa och sälja el på timspot eller rörligt per månad. Jag har timspot och brukar med mitt konsumtionsmönster spara några ören/kWh på det.
 
  • Gilla
Davoda
  • Laddar…
P Plars skrev:
+10 öre/kWh är det flera som erbjuder. Till exempel Falkenberg-energi. Göteborgs-energi, Trollhättan-energi. Men ta gärna med fasta avgiften och påslaget på inköp av el i dina jämförelse, för där skiljer det sig en del.

Sen bör du också ta beslut om du ska köpa och sälja el på timspot eller rörligt per månad. Jag har timspot och brukar med mitt konsumtionsmönster spara några ören/kWh på det.
Hej!
Tack för dina tips. Ser du något värde i att ha timspot om jag inte kan styra värmepumpen att gå på natten?
Vi har en gammal elpanna som förmodligen har max 5 år kvar. Den går inte att styra på något smart sätt.. tvättmaskin kan man såklart sätta på timer att starta på kvällen, men det är ju förmodligen en bråkdel. Elbil har vi ingen.
 
Nej, om du inte kan styra om de stora förbrukarna ens något så skulle jag inte ta timpris. Min VP går efter spotpriset och värmer mer när priset är lågt, och mindre när priset är högt. Därtill så har jag styrt om all varmvattenproduktion till natten. Tvätt/disk går på natten eller när solen är framme. Utan detta hade det varit mer lönsamt med månadsspot. Om du byter värmepanna i framtiden så kan koppling till nordpool vara en funktion du kan ta med i beräkningen.
 
Finns där elleverantörer som betalar ut faktiska pengar? Trodde bara dom drog av det från fakturan.

Vi har Svea Solar som första året betalar spot + 20öre/kWh.
 
JLyck JLyck skrev:
Finns där elleverantörer som betalar ut faktiska pengar? Trodde bara dom drog av det från fakturan.

Vi har Svea Solar som första året betalar spot + 20öre/kWh.
Jag utgår från att de gör det, om du producerar mer än du förbrukar? Vilket jag antar de flesta gör sommartid.
 
D Davoda skrev:
Jag utgår från att de gör det, om du producerar mer än du förbrukar? Vilket jag antar de flesta gör sommartid.
Alla jag har pratat med får tillgodo på sina fakturor.
 
JLyck JLyck skrev:
Alla jag har pratat med får tillgodo på sina fakturor.
Aha! Då vet du mer än mig. Det gör mig ingenting.
Oavsett så låter det som att du har en kanondeal
 
Ta inte mitt som sanning bara. Finns kanske dom som betalar ut överskottet.
 
Innan vi hade solceller valde jag det billigaste rörliga på elskling.se och bytte varje år.
Med solceller är de inte säkert att det billigaste köppriset ger den lägsta totalen. Man får kolla upp de tänkbara kandidaterna. Numera betalar nog ingen mer är +5 öre.
Jag var inne på Jämtkraft det första året men fick det inte att gå ihop. Deras nya upplägg är mycket sämre. Du är bank åt dem. Bättre då att få avdrag på fakturan direkt.
När du säljer räknas det på timspot och när du köper är det hos vissa timspot per automatik och hos andra så får du välja. Om man bara är medvetren om hur det ligger till kan man ju försöka att inte förbruka onödigt mycket de timmar det är högt pris. Appen "elen" visar detta i klartext.
På det hela är det inga jättepengar. Eftersom du har överskott sommartid kommer du köpa elen nattetid när den är billigare då men vintertid blir det mera dyr dagel. För vår del har vi tjänat ca 500:- jan - okt med förlorat 400:- nov - dec. Vi köper 13MWh, producerar 11 MWh och säljer 7 MWh.
Vi har vandrat runt mellan Borås, Telge och Skekraft och så lär det fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.