Jag har övervakningskameror runt mitt fritidshus och under förmiddagen idag så har det spelat in när en granne (kvinna runt 40 år som inte verkar ha alla hästar hemma) rastar sin hund på min tomt.

Kameran har fångat henne och hennes hund ett par gånger tidigare på min tomt.
Hon har även varit runt huset och kollat in genom fönstren när vi inte varit där.

När jag menar rasta så är det inte i dikeskanten utan hon går in och uppför min infart, ca 20 meter in från vägen (som för övrigt är en återvändsgränd). Sedan går hon upp till huset och låter hunden kissa uppe vid/mot huset.

På dagens film så går hon upp min sin hund nästan ända fram till huset, där står det en pall med badrumskakel som precis blivit levererad och inte ännu inburen i huset. Jag har nu en 90 sekunder lång film där hunden först får lukta på pallen och sedan låter hon den kissa på pallen utan att hon ens försöker få bort hunden utan hon står där och tittar på den, låter den uträtta sina behov och sedan går de iväg samma väg som de kom.

Vad är det här för psycho och framför allt, har jag några möjligheter till juridiska efterspel?
Bevis finns som sagt i form av video.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Meddela grannen att hon ska sluta upp och att du har allt på kamera. Hunden ska kopplas. Varna andra grannar också.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Meddela grannen att hon ska sluta upp och att du har allt på kamera. Hunden ska kopplas. Varna andra grannar också.
Hunden är alltid kopplad. Alltså har hon inga svårigheter att få bort den när den börjar lyfta benet, men hon står där lugnt och väntar tills den är klar.
 
Ge henne en vänlig varning och att det ska sluta upp annars får det konsekvenser
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Behöver inte bli några, hon kommer nog backa. Du kan väl bajsa vid hennes entré annars ;) OBS! Skämt
 
  • Älska
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hade nog vänligt förklarat att hon kommer att få en räkning för att ersätta en nerkissad pall med kakel.
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
Förklara för grannen att du sett henne titta in i dina fönster och förklara att det går som ofredande.
Förklara även att du vill ha ersättning för nerkissat kakel.
Och att gå in på en granntomt för att rasta sin hund borde kunna gå som intrång, eller eventuellt ofredande eller trakasseri.

Antingen förstår hon att hon ska upphöra med sitt beteende, eller så gör du en anmälan.

Ingen ska behöva acceptera ett sådant beteende utav en granne.
Grannsämja i all ära, men det där är ju inte ok och dessutom brottsligt.
 
K Krillehus skrev:
Jag har övervakningskameror runt mitt fritidshus och under förmiddagen idag så har det spelat in när en granne (kvinna runt 40 år som inte verkar ha alla hästar hemma) rastar sin hund på min tomt.

Kameran har fångat henne och hennes hund ett par gånger tidigare på min tomt.
Hon har även varit runt huset och kollat in genom fönstren när vi inte varit där.

När jag menar rasta så är det inte i dikeskanten utan hon går in och uppför min infart, ca 20 meter in från vägen (som för övrigt är en återvändsgränd). Sedan går hon upp till huset och låter hunden kissa uppe vid/mot huset.

På dagens film så går hon upp min sin hund nästan ända fram till huset, där står det en pall med badrumskakel som precis blivit levererad och inte ännu inburen i huset. Jag har nu en 90 sekunder lång film där hunden först får lukta på pallen och sedan låter hon den kissa på pallen utan att hon ens försöker få bort hunden utan hon står där och tittar på den, låter den uträtta sina behov och sedan går de iväg samma väg som de kom.

Vad är det här för psycho och framför allt, har jag några möjligheter till juridiska efterspel?
Bevis finns som sagt i form av video.
Tyvärr,du är inte ensam om sådana bekymmer!
Det har jag också upplevt,det finns gott om idioter,som passar på att man är inte hemma!
 
K
Ohchips Ohchips skrev:
Förklara för grannen att du sett henne titta in i dina fönster och förklara att det går som ofredande.
Förklara även att du vill ha ersättning för nerkissat kakel.
Och att gå in på en granntomt för att rasta sin hund borde kunna gå som intrång, eller eventuellt ofredande eller trakasseri.

Antingen förstår hon att hon ska upphöra med sitt beteende, eller så gör du en anmälan.

Ingen ska behöva acceptera ett sådant beteende utav en granne.
Grannsämja i all ära, men det där är ju inte ok och dessutom brottsligt.
Med tanke på hur grannen verkar vara och detta beteende så behöver man nog inte vara rädd om någon grannsämja där inte
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara kul att höra av TS hur det gick med grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.