Jag har ett vinlagringsskåp Liebherr WKS 3200 som löser jfb på sommaren men som fungerar bra på vintern. Har någon någon idé om var man ska börja felsöka?

Har ingen lust att köpa nytt , det är för dyrt. Då bygger jag hellre en vinkällare någonstans i källaren.
 
Fel i skåpet , den löser på sommaren när det behövs kyla och driftar. Men inte på vintern, tänker mig att den står i utrymme som blir svalt eller kallt på vinter och då startar den inte. En felkälla , något fel till jord mellan termostaten och ner till kompressorn.
 
J jonaserik skrev:
Fel i skåpet , den löser på sommaren när det behövs kyla och driftar. Men inte på vintern, tänker mig att den står i utrymme som blir svalt eller kallt på vinter och då startar den inte. En felkälla , något fel till jord mellan termostaten och ner till kompressorn.
Den kyler även på vintern. Cirka 15-18 grader i utrymmet på vintern och 11 grader i skåpet. Enda skillnaderna jag kan se är dels att den måste gå mer på sommaren och dels att det är fuktigt under längre perioder på sommaren än på vintern. Det är fuktigt periodvis även på vintern eftersom den står i en tvättstuga. Jag har dock även en avfuktare som håller luftfuktigheten nere men när man hänger tvätt så blir det rejält fuktigt några timmar både på sommaren och på vintern.
 
Då är det säkert att det blir kondens någonstans som fuktar någon eldel och då brukar JFB lösa ut . Blir till att forska vidare var det kan vara..
 
A
E Eld skrev:
Den kyler även på vintern. Cirka 15-18 grader i utrymmet på vintern och 11 grader i skåpet. Enda skillnaderna jag kan se är dels att den måste gå mer på sommaren och dels att det är fuktigt under längre perioder på sommaren än på vintern. Det är fuktigt periodvis även på vintern eftersom den står i en tvättstuga. Jag har dock även en avfuktare som håller luftfuktigheten nere men när man hänger tvätt så blir det rejält fuktigt några timmar både på sommaren och på vintern.
Låter mer som ett värmerelaterat fel, det finns ingen konventionell termostat men en halvtaskig komponent på kretskortet eller startautomatiken till kompressorn, tom internt fel i kompressorn. Svårt att mäta eller se om inte felet uppstår, intermetenta fel är inte roliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.