Nu är det snart semester och det är dags att lägga nytt tak, råspont, papp, läkt och betongtegel är beställt. men jag sitter och funderar på när jag skall ha in plåtslagarn. jag har tänkt att göra alla hängrännor själv ( det kan väl inte vara så svårt...? eller...??) hur sätter man dem? under pappen eller på pappen och fotplåten över dem och ner i rännan? skall allt vara klart (utom teglet) när plåtslagarn kommer och ordnar plåten runt skorsten och på andra ställen där det behövs?
tack så länge.
 
Krok och fotplåt under takpappen.Lägg ut alla takpannor sen kommer plåtis och fixar resten.....
 
Ja, normalt under pappen. Fräs eller hugg urtag i råsponten för krokarna. Det finns även krokar som är avsedda att fästas på takfotsbrädan istället.
 
tack för svaren. kom på två frågor till... bara så jag fattat rätt, jag lägger alla plattor, skär till dem i ränndalarna och så vidare, sen skall plåtis in och fixa det sista...

hur gör man för att få fall åt ena hållet med hängrännan då? fräser jag lite djupare för varje krok? eller sätter man dem på samma höjd och vinklar dem på något sätt? eller hur fungerar det? hur mycket skall det luta ??

tusen tack för att ni tar er tid.
 
Är ovan råd verkligen de bästa? Jag har precis lagt ett altan tak och då vill plåtis dit innan betongpannorna lades på plats. Detta bl a för att han skall komma åt och fästa ränndalarna på läkten (under betongpannorna9. Fast det är ju klart plåtis kan ju alltid lyfta pannorna...
 
Ränndalsplåten lägger plåtis innan man skär till pannorna.
Fall på kroken får man att man bockar kroken med fall.En krokabockare e att föredra.
5mm/m
 
Rekommenderar justerbara rännkrokar för montering på takfotsbrädan
 
imported_peter skrev:
Nu är det snart semester och det är dags att lägga nytt tak, råspont, papp, läkt och betongtegel är beställt. men jag sitter och funderar på när jag skall ha in plåtslagarn. jag har tänkt att göra alla hängrännor själv ( det kan väl inte vara så svårt...? eller...??) hur sätter man dem? under pappen eller på pappen och fotplåten över dem och ner i rännan? skall allt vara klart (utom teglet) när plåtslagarn kommer och ordnar plåten runt skorsten och på andra ställen där det behövs?
tack så länge.
Spika råspont och lägg dit pappen. Släpp ut pappen ca 3cm nedanför råsponten. Spika INTE pappen längst ner, där skall det inte vara några hål i pappen.

Läkta som vanligt med ströläkt och bärläkt - men byt nedersta bärläkten mot en 45-95 lagd på platten.

Fräs ur spår i 45-95 där du skall ha krokarna. Ring plåtis och se till att han kommer och sätter krokar, rännor och fotplåt.. Fotplåten skall då alltså ligga uppepå 45-95 och krokarna och sedan ner i rännan.

På med teglet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.