A
skoge skoge skrev:
Visst,men då får du ett proffs som tittar på dom... här är nog 80-90% amatörer
Så lågt? ;):crysmile:
 
  • Gilla
Serafim Dahl
  • Laddar…
I Japan, som jag besökt många gånger, har man idén att naturen är besjälad och att allt hänger ihop. Alla har ansvar för att allt och alla ska må bra. Det får konsekvenser långt utöver vad som är vanligt i vår kultur. Bland annat hur man vårdar träd. Vid ett besök hos en möbelsnickare blev jag förvånad över hans beteende då han skulle såga ner ett träd han behövde för en ny möbel. Jag frågade vad han gjorde och han svarade att han bad trädet om förlåtelse för att han nu skulle döda det för att tillverka en möbel och att han tackade naturen för att den försåg honom med råvara till hans möbler. Jag såg nog lite förvånad ut så han gav mig en inblick i hur japamer i allmänhet ser på naturen och vid lunchtiden tog han mig med till en park och visade mig hur man vårdade träd. Jag har ingen bild från just den parken men den här bilden med vad han kallade "grenkryckor" visar lite grand av hur man gör med träd vars grenar hotar att gå av. En knotig trädgren som stöttas av flera trästötter som förhindrar grenarna från att gå av, i en japansk park.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Fin tall och vad bra att du har säkrat den med ett snöre så den inte kan falla ;)!
När det blåser kraftigt knyter jag fast snöret i en stor sten så att det inte kan falla mot huset!
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Jag har ingen bild från just den parken men den här bilden med vad han kallade "grenkryckor" visar lite grand av hur man gör med träd vars grenar hotar att gå av.[bild]
Ett bra exempel på vad man kan göra om man är orolig för fallande grenar från tallarna. Bara sätta upp några grenklykor så är det löst! ;)
 
S Sala08 skrev:
Detta med att anlita en arborist är också en kostnadsfråga. Har ett par stora tallar på tomten. För att inspektera dessa tar en arborist närmare 4000 kr. Sedan tillkommer resekostnad.
Ja. Annars kan man flytta till en hyresrätt. Det låter kanske hårt men har du inte råd att ta dit folk om du inte kan det själv så ska man inte bo i hus. :)
 
P
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Jag har ingen bild från just den parken men den här bilden med vad han kallade "grenkryckor" visar lite grand av hur man gör med träd vars grenar hotar att gå av.[bild]
Fint, men man måste döda andra träd för att hålla det där trädet under armarna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fint, men man måste döda andra träd för att hålla det där trädet under armarna.
Sant, vet inte hur de rättfärdigar det.
 
Maskintok skrev:
För att utföra en kontroll av ett träd?
anlita någon annan...
jävla skojare...
En vanlig skogsarbetare kan säkert göra en bra bedömning.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tjurved är ved som tall bildar av att kådveden blir tätvuxen.

ved=virke
kådved= tall virke.

hållbarheten för grenar att kunna hålla upp sig med den veden minskar rejält och då knäcks veden, när fibrerna inte längre pga sin korthet klarar av vikten.
[bild] det mörka tätvuxna på bilden är tjurved.

förr sökte man efter detta virke för att tillverka fönsterbågar mm då tättjurved är bland det bästa impregneringsvirke man kan finna.

har man vedeldning så ska man leta efter detta virke och lägga in som tändved..
Det och kådved.. dvs fetvirke, är riktigt bra att tända med..
Trevligt med ett intelligent och relevant svar. Inte ofta man ser det i detta forum!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Väcker tråden med att konstatera att det ju kom 50 cm blötsnö. Så nu är varenda trädgård som har/haft större träd och varenda skog här fyllda med nedfallna grenar, avbrutna toppar och rotvältor i olika storlekar, plus att det finnas många knäckta grenar och träd som fortfarande står kvar.

Ingen människa skadad pga träd i mina trakter än så länge. Men man ska nog akta sig för att vara i skogen eller ute i trädgården i storm det närmaste året eller så.

Tallarna här har inga pålrötter, pga ytlig berggrund.
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
Unikt namn
50cm blötsnö?! Vi hade typ 20grader plus idag.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
50cm blötsnö?! Vi hade typ 20grader plus idag.
Det var ju inte i går snön kom.... :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.