Har sedan 2015 ett gammalt trähus m timmerstomme i norra Sverige. Redan första året städade jag vinden noga från äldre musskit för att sedan kunna ha koll att det inte kom nytt och isf var de höll hus. Tycker det varit på en rimlig nivå, små möss längs med väggarna bara.
För 2 somrar sedan satte jag lite hunton isolering o några gamla garderobsdörrar för vindsfönstret för dragets skull. Detta medförde konstant mörker på vinden utan att jag tänkte vidare på det..framåt hösten trodde jag det kommit in större möss men insåg efter att ha läst på om spillning osv att det måste vara fladdermöss, ok, de får väl vara där då..De såg spillningsmässigt ut att hålla sig i nocken på kortsidorna...då behövde jag ju inte ställa grejor precis där!
I somras kom jag på sambandet med mörklagd vind och fladdermöss och tog bort materialet för fönstret så att det blev som det antagligen alltid har varit tidigare...
När jag nu denna vecka kom till stugan o kollade vinden hade det varit möss över hela golvet, på alla grejer, inte längre bara lite lagom längs väggarna...ska jag mörklägga vinden igen,hoppas att fladdermössen flyttar in igen och bli av med mössen, är det så det kan funka!? Någon som har liknande funderingar?
 
Själv har jag hellre fladdermöss än vanliga möss….. fladdermöss håller ju efter insekter
 
  • Gilla
Hispaniola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.