Räknas dessa som samma? Om jag redan har en friggebod, kan jag bygga ett växthus då? Total yta överstiger 15m2. Ser många som har båda på tomten men tolkar reglerna som att det egentligen inte är tillåtet? Eller är vissa kommuner/handläggare mer generösa än andra? Eller svartbyggen? Svårt att veta naturligvis men vad gäller, och vad är praxis?
 
R
Växthus kan vara friggebod, attefallshus eller komplementbyggnad, det beror på hur man vill utnyttja reglerna. Många detaljplaner har en bestämmelse som anger en ganska stor BYA för komplementbyggnader, t.ex. 60 m2, men att största byggnaden får inte vara större än t.ex. 40 m2, så med en sådan bestämmelse kan man uppföra flera byggnader. Det går inte att generellt säga något om under vilka regler ett växthus är uppfört, det beror på hur fastighetsägaren valt att disponera tillgängliga bestämmelser.
 
  • Gilla
Malibu666 och 2 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Växthus kan vara friggebod, attefallshus eller komplementbyggnad, det beror på hur man vill utnyttja reglerna. Många detaljplaner har en bestämmelse som anger en ganska stor BYA för komplementbyggnader, t.ex. 60 m2, men att största byggnaden får inte vara större än t.ex. 40 m2, så med en sådan bestämmelse kan man uppföra flera byggnader. Det går inte att generellt säga något om under vilka regler ett växthus är uppfört, det beror på hur fastighetsägaren valt att disponera tillgängliga bestämmelser.
Tack. Jag läste på detaljplan för vårt område men kan inte hitta något om BYA? Ska det stå med där?
 
Det beror också på vilken typ av växthus. Typ tält eller tunnelväxthus kan vara tillåtet, då de tydligen i vissa kommuner inte räknas som permanenta byggnader. Enklast är väl att inte fråga ;) och sätta upp något som snabbt går att ta ner ifall det blir klagomål.
 
  • Gilla
Malibu666
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Det beror också på vilken typ av växthus. Typ tält eller tunnelväxthus kan vara tillåtet, då de tydligen i vissa kommuner inte räknas som permanenta byggnader. Enklast är väl att inte fråga ;) och sätta upp något som snabbt går att ta ner ifall det blir klagomål.
Tack, det lär bli lite mer permanent, men vi kör det nog som friggebod. Känns enklast. Och tänkte inte bygga någon ändå (har redan attefall)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Malibu666 skrev:
Räknas dessa som samma? Om jag redan har en friggebod, kan jag bygga ett växthus då? Total yta överstiger 15m2. Ser många som har båda på tomten men tolkar reglerna som att det egentligen inte är tillåtet? Eller är vissa kommuner/handläggare mer generösa än andra? Eller svartbyggen? Svårt att veta naturligvis men vad gäller, och vad är praxis?
Med Attefallsreglerna får du ha upp till 30 m2 tillsammans.
 
  • Gilla
Malibu666
  • Laddar…
R
M Malibu666 skrev:
Jag läste på detaljplan för vårt område men kan inte hitta något om BYA? Ska det stå med där?
Det är inte säkert att bestämmelser ang. BYA (byggnadsarea) för bygglovspliktiga komplementbyggnader (uthus, garage, gäststuga etc) står specificerat i detaljplanen, det finns ingen lag som föreskriver det, så det finns väl lika många varianter som det finns kommuner i Sverige.
Som ett exempel - i Nacka som jag känner bäst till - kan det se ut så här i en detaljplan:
Text från detaljplan som beskriver max byggnadsarea för uthus och garage baserat på tomtstorlek.

Jag har själv maximerat friggebodsreglerna med ett växthus på 10,5 m2 och ett utedass på 4 m2 :)
 
  • Gilla
Malibu666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.