Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Hej!
Undrar om ngn har erfarenhet av att använda åkgräsklippare även till snöröjning? Orkar den?
Hiss eller diss angående Husqvarnas Rider 112c?
Kör med stigas midjestyrda modeller i mellanprisskicket. Frontmatat aggregat såsom multiklipp eller snöslunga. Har kört så sedan 1996 dvs under lång tid o under flera olika omständigheter. Jag räknar med att ha 10hk för framdriften och resten till aggregatet. Jag har tex en 15,5hk på min nuvarande stiga och det har alltid räckt.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Som fd säljare på dessa maskiner kan jag INTE rekommendera R112c som snöröjare. Den är alldeles för klen och är byggd på ett rörrams chassie. Den ska klippa gräs, inget annat. Om du har behov av både snöröjare och gräsklippare så bör du kika på dem större modellerna för du behöver egenvikt i maskinen för att kunna hantera blötsnö exempelvis.
Typ R419 TsX AWD eller R420 TsX AWD men då drar det iväg i kosing. Jag skulle nog vilja se en helhetsbild över ditt behov och om du har andra behov av mini traktor (Iseki etc) eller ATV. Då kan man lättare pinpointa vad du behöver.
Alternativt en bandgående snöslunga modell större (typ 70+ cm arbetsbredd) med handtagsvärme då 150 meter är rätt långt.
 
  • Gilla
Abbesnabb och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Hej!
Undrar om ngn har erfarenhet av att använda åkgräsklippare även till snöröjning? Orkar den?
Hiss eller diss angående Husqvarnas Rider 112c?
Kör med en mtd 20hk trädgårds traktor och plogar hos min mor och det funkar bra. Den har motorn fram så den får mer tyngd på bladet. Kör med hemmabyggt kraftigare blad
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
R Rindalv skrev:
Som fd säljare på dessa maskiner kan jag INTE rekommendera R112c som snöröjare. Den är alldeles för klen och är byggd på ett rörrams chassie. Den ska klippa gräs, inget annat. Om du har behov av både snöröjare och gräsklippare så bör du kika på dem större modellerna för du behöver egenvikt i maskinen för att kunna hantera blötsnö exempelvis.
Typ R419 TsX AWD eller R420 TsX AWD men då drar det iväg i kosing. Jag skulle nog vilja se en helhetsbild över ditt behov och om du har andra behov av mini traktor (Iseki etc) eller ATV. Då kan man lättare pinpointa vad du behöver.
Alternativt en bandgående snöslunga modell större (typ 70+ cm arbetsbredd) med handtagsvärme då 150 meter är rätt långt.
Tack för svar!
Jag har ca 150 m grusväg som ska skottas och när det inte är vinter behöver vägen skrapas ibland. I övrigt är det gräsklippning som gäller, ca 3000kvm
 
N
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Hej!
Undrar om ngn har erfarenhet av att använda åkgräsklippare även till snöröjning? Orkar den?
Hiss eller diss angående Husqvarnas Rider 112c?
Har en kraftfull Stiga Senator (12,5 hk) med "vanlig" växellåda (ingen hydrostat). Testade den med plogblad en vinter men tyckte inte det funkade så värst så jag satsade på en separat tvåstegsslunga (Stiga med 11 hk motor) istället. Funkar mycket bättre, Numera används den dock inte alls eftersom de ytor slungan användes till numera snöröjs med traktor av en lantbrukare i området.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Som rindalv skriver så är ridern för klen. 400-serien är kanske tillräckligt för att använda som "minitraktor" men dom kostar ju typ som en ny v70. En frontklipp är just en stor gräsklippare, medans trädgårdstraktor med mittaggregat är en traktor. Jag köpte min rider för att jag har 5-6000m2 gräsmatta i besvärlig terräng så gräsklippare var högst prio. Hade inte gräsmattan varit så eländig så hade jag tagit med mittaggregat.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
H
Jag hade ett par år en rider 214 tc tror jag den heter.
Ploga 100 m grusväg och parkering.
Det fungerade men var inte mer än det.
Men det sliter fruktansvärt på maskinen.
Ska man ploga med den så ska man ha en liten asfalterad uppfart på 10 m.

köpte mig en bm 430 med snöblad nu att dra av med.
Det köpet ångrar jag inte.
Så skaffa jag en robot för gräsmattan istället.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Vi har en sådan Husqvarna. Har aldrig provat att ploga snö men är övertygad om att det inte skulle funka. Drivdelen med motorn är alldeles för lätt, midjan är för klen och hjulen för små (och sommardäck).
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Du har inte skrivit vart i landet du bor, så jag har ingen möjlighet att bedöma hur mycket snö som är "worst case". Jag bor i Nyköpingstrakten, vi får tillräckligt med snö så att man "måste" ploga vart tredje år (enligt min bedömning är det mer än 200mm vid ett tillfälle). Jag har bara ca 50 meter väg/uppfart samt lite plan yta med parkering mm som måste plogas. Jag startade med snöblad på en åkgräsklippare av traktortyp med 16hp tvåcylindrig motor med hjulvikter samt piggkedjor. Om man håller efter ordentligt varje gång det snöar så går det - sådär... Så jag inhandlade en Fordson Dexta 1959, något modernare än Grollen men inte mycket. Då gick det på halva tiden mot vad det gjorde med åkgräsklipparen, men egentligen så funkar det inte. Man behöver några saker som Dextan eller Grollen inte har, styrservo, diffspärr, styrbroms samt smidig växling fram/back samt väl fungerande "live" hydraulik. Så jag handlade mig en gammal Volvo BM 650 och ett hydraulsvängt schaktblad samt hydraulisk toppstång. Det gör en enorm skillnad, nu kan jag rensa hela uppfarten så att man kommer iväg till jobbet på 15 minuter inklusive "vägverkets" vall vid "stora" vägen oavsett hur stor vallen är. Finliret kan man ta när man kommer hem. Så jämfört med Dextan så tar det mindre än en tredjedel av tiden och jämfört med åkgräsklipparen en sjättedel av tiden. Sedan så är energiförbrukningen och ergonomin ofattbart bättre i Volvon (ljus och värme samt sitsen) jämfört med åkgräsklipparen. Sedan så skulle givetsvis en modernare fyrhjulsdriven traktor med frontlastare och schaktblad vara bättre och "roligare"...
Volvon klarar ju även en vettig vägsladd det gör inte åkgräsklipparen, den har inte tillräkligt med kraft. Dextan/Grollen kan bara hantera äldre simplare vägsladdar det fungerar men tar väldigt mycket längre tid.
 
Hade en John Deere LX188 med tvåstegsslunga och kedjor. Funkade perfekt hela tiden. Klippte perfekt också. Vi hade en infart på 130 meter, som asfalterades efter några år och gjorde skottandet än roligare med JDn.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
När vi bodde i villa så hade vi en Partner trädgårdstraktor. Klippte suveränt. Och kompletterade med snöslunga framtill. Va kanon till infarten. Men utan bakvikt och kedjor så var det bara att glömma att köra med slungan så fort dom bara nämnde snö på nyheterna. Men med dom på så tuggade den sig igenom det mesta. Hade grusad infart så gjorde bredare medar/släpskor så den inte grävde ner sig i gruset. Men det va bara vid första körningen ändå.
 
Har plogat gården 10år med midjestyrd bakhjulsdriven med kedjor hydrostat stiga. Har ju funkat sisådär. Den har ju inte tyngd och kraft att få snön puffad över en gammal plogad snö så högarna blir snabbt breda och låga, samt gångarna blir smalare och smalare. Men storleken och hydrostatdriften gör den sjukt snabb och smidig att jobba med. Så har man nåt annat don som kan puffa undan högar och vallar ibland så kommer man långt med klippare. Ett minus är snö som kommer in i motorrum och smälter och fryser överrallt. Där blir det problem med frysna vajrar och den kan vara svårstartad om den står ute i kylan.
 
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Tack för svar!
Jag har ca 150 m grusväg som ska skottas och när det inte är vinter behöver vägen skrapas ibland. I övrigt är det gräsklippning som gäller, ca 3000kvm
Okej, vad har du för budget? Är det gård eller villa? Är vägen och gräsmattan plana eller backig terräng? (Ursäkta mitt sena svar )
 
Budget är bra att veta, jag kör Stiga Park 4wd och klipper/plogar med, tror den väger typ 315kg.
Med snökedjor tuggar det på bra.
Jag valde hydraulservo, utan det tror jag att det blir en riktig brottningsmatch att köra med snedställt blad.
Stiga har, eller hade när jag köpte, något dom kallade för något som lät som servostyrning men innebar kedja istället för wire, den tror jag inte är så mycket bättre.

Tror jag betalade knappt 70k för 7 år sedan.

Jag valde också motor med trycksmörjning, då slipper man byta olja vår och höst.

Det som är negativt är att det inte går att ha snökedjor i fram, så med mycket blötsnö drar den iväg åt sidan när det blir för tungt. Har funderat på att kapa upp lite i framskärmarna men det har inte blivit av...
 
Gimp Gimp skrev:
Budget är bra att veta, jag kör Stiga Park 4wd och klipper/plogar med, tror den väger typ 315kg.
Med snökedjor tuggar det på bra.
Jag valde hydraulservo, utan det tror jag att det blir en riktig brottningsmatch att köra med snedställt blad.
Stiga har, eller hade när jag köpte, något dom kallade för något som lät som servostyrning men innebar kedja istället för wire, den tror jag inte är så mycket bättre.

Tror jag betalade knappt 70k för 7 år sedan.

Jag valde också motor med trycksmörjning, då slipper man byta olja vår och höst.

Det som är negativt är att det inte går att ha snökedjor i fram, så med mycket blötsnö drar den iväg åt sidan när det blir för tungt. Har funderat på att kapa upp lite i framskärmarna men det har inte blivit av...
Beroende på däck så kan det gå med skruvdubb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.