Unikt namn
Köpte ett hus med vedervärdig panel och fruktansvärd blandning av kulör.
Men det räckte med lite ny färg i en annan kulör för att det skulle kännas som nytt.
Tipsar om online verktygen för att provmåla, tex https://alcrodesign.alcro.se/sv/
 
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
X
R Rikardl2000 skrev:
Det var en helt ny vinkel på min problematik. Jag ska måla huset nu i vår. Det kanske är som du säger att ny färg gör susen. Min plan är att måla hela huset rött förutom fönsterbågarna. dvs att allt som är vitt (karmar, knutar, räcken osv) även ska målas rött.
Tänk på:
Går du på 'vanlig' färg så kan du aldrig gå tillbaka till vacker slamfärg igen, utan att byta ut all panel. Jättedumt med andra ord!
Dessutom ökar risken för problem om du kör täckande färg. Slamfärg gör att träet andas och därmed håller det länge länge, även om man slarvmålar.
Falu rödfärg finns i flera olika nyanser. Med tiden åldras slamfärg och skiftar i färg (mycket snyggt och levande).
Slamfärg är för övrigt sjukt bekvämt att måla jämfört med annan färg där man måste skrapa och jävlas och undermåla med mera. Slamfärgen borstar du och sedan målar. Miljövänligt och plastfritt dessutom.

Personligen tycker jag du skall gå på vanlig röd falufärg (äkta falufärg alltså). Passar fint ihop med tegelröda taket. Fundera på ljust blå på knytar och fönster och ockra på dörr, exempelvis? Se bild nedan:

https://gysinge.blob.core.windows.net/moduleimages/originalsize/module__2020421-10413-126.jpg?v=2

Eller gå på grönt:
https://falurodfarg.com/app/uploads/2017/04/alx_2476-1024x684.jpg

Hur ser närområdet ut? Runt ditt hus? Andra hus, miljö med mera.
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Önskar jag skulle vara lite mer positiv än det jag skriver nu, men… För mig är det rel. Dödsdömt att få ordning på det huset på “riktigt”. MEN: det beror såklart på personlig preferens och kräsenhet och jag är rejält kräsen så, ja, du får ta vad jag skriver med det i åtanke.

Jag har bifogat en bild. Det är långt från min favorit vad kommer till husdesign, gillar klassiskt, men för att förtydliga jämför jag med det:

Dina fönster är mindre och sitter djupare. Ger ett ”hålögt” utseende. Fönster behöver ut i liv med fasad för att få ordning.

Ditt tak har ett större utsprång - visserligen relevant för att skydda från väder, men ger taket ett väldigt tungt uttryck.

Taken över entréer är stora och tunga - ger ett tungt uttryck på samma sätt som tak.

Det är mycket mer panel i relation till fönsteryta - ger ett stängt intryck.

Så, för att få ett mer harmoniskt uttryck behövs - lyft ut fönster i liv, öka storleken på fönstren, gör taken ”lättare”,

Det är inget litet jobb. Snarare en total ombyggnad. Tror tyvärr inte att panelen löser problemet JAG PERSONLIGEN SER men du kan såklart ha annan åsikt.

Det var ett exempel på vad man skulle kunna göra. För att få ett modernt uttryck. Vill man ha något annat får man klura på det men det kommer antagligen inte ändra på de sakerna jag slår ner på - jämför med bilder på gamla hus så ser du samma sak, inte samma utsprång, inte djupa fönster, visserligen så är panelen en sak som också kommer, den är verkligen inte rolig, men som sagt del av större paket endast.

Vad jag aldrig hade gjort är att byta från slamfärg.
 
  • Svart modernt hus med stora fönster och taköverhäng, panelad fasad och en entréplattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rikardl2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag hatar sån panel på gamla hus, men på ditt hus ser det helt rätt ut. Det ska se ut så där.
Jag säger som många andra, det är bättre att du köper ett annat hus om du inte står ut med hur ditt hus ser ut.
Slamfärg finns ju i andra färger än falurött om du vill byta kulör.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Jag tror vi får be ts bekräfta att det är slamfärg för även alkyd och hybrider som Norsjö VX kan få en helmatt yta efter efter 10 år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej igen,

fick lite dåligt samvete för att jag skrev ”dödsdömt” om någons hus som de uppenbarligen har investerat sina pengar i.

råkade springa på lite hus under promenad som dels exemplifierar vad jag menade med för lite fönster i förhållande till fasad.

Samma panel, samma tak, mycket mer fönster - och i liv.
Rödmålat hus med vita fönsterkarmar och grönt tak, fönstren är inte sammanhängande med fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött hus med vita knutar och många fönster omgiven av grönska och ett träd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite mer fönster, i liv, lite mer vita detaljer. Detta tyckte jag var helt ok (även om jag själv aldrig hade köpt det för jag är apkräsen)
Trähus med rött fasad, vit snickeridetaljer, få fönster i förhållande till storleken på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fönster i förhållande till fasad - och ej i liv. Samma tak. Blir inte lika bra som de tidigare.

Rött trähus med vita fönster och detaljer, några fönster i linje med fasaden, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
X
A AndersS skrev:
Jag tror vi får be ts bekräfta att det är slamfärg för även alkyd och hybrider som Norsjö VX kan få en helmatt yta efter efter 10 år.
Dock brukar man inte se träets struktur på det sätt som slamfärger ger. Tänker på första bilden. Likaså skiftningarna på första och andra bilden tycker jag i mina ögon tyder på slamfärg.
Men ja, TS kan få hoppa in.
 
Takfot är väl inget konstigt, vanligare än utan takfot. Anser att ts hus har en normal takfot för den typen av hus. Vill man sedan riva allt och bygga om huset externt tja det blir det även en kostnadsfråga. Det bruna utan har ju ett helt annat byggsätt.
Ville jag ha det utseendet, bygg nytt för det troliga är att man även blåser ut det inomhus.;)
 
A AndersS skrev:
Takfot är väl inget konstigt, vanligare än utan takfot. Anser att ts hus har en normal takfot för den typen av hus. Vill man sedan riva allt och bygga om huset externt tja det blir det även en kostnadsfråga. Det bruna utan har ju ett helt annat byggsätt.
Ville jag ha det utseendet, bygg nytt för det troliga är att man även blåser ut det inomhus.;)
Takfot, korrekt, den typen av hus har det men det är också det som gör att de ser ut som tonårskillar som inte varit hos frissan på 16 månader. Använde det svarta för att exemplifiera ytterligheterna, det taket ser ju istället nästan för ”lätt” ut.
 
B Berguven_glenn skrev:
Takfot, korrekt, den typen av hus har det men det är också det som gör att de ser ut som tonårskillar som inte varit hos frissan på 16 månader. Använde det svarta för att exemplifiera ytterligheterna, det taket ser ju istället nästan för ”lätt” ut.
Är nog inte med på dina liknelser hur det ser ut:thinking: Vid vilka år såg tonårskillar ut som en takfot:crysmile:
Lättare om vi håller oss till hus och hur det sett ut när de byggts vid olika tider och var i landet det är.
 
R Rikardl2000 skrev:
Du kanske kan kolla upp ”omvänd lockpanel”, den ger ett slätare intryck. Att klä om huset är en del jobb, men det kan ju ge dig det resultat du vill ha.
 
Jag skulle tagit bort lockbrädan bara, sen lagt dubbelfasspont runt hela huset.

Sen bara knutbrädor samt runt fönstren, ev sadla på

målat ALLT vitt.

kommer bli ett nytt hus
 
R Rikardl2000 skrev:
Här kommer en bild på husets gavel.
Det är förmodligen fler saker än locken som får det att avvika från äldre omgivining. Bl a är bräderna perfekt raka och jämna och taklutningen är lägre än för traditionella hus.
 
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
Hittills har jag bara sett estetiska aspekter på problemet. TS bör dock kolla upp en teknisk aspekt: En funktion för lockpanel är att ge en luftad fasad, det kan finnas risker med att ändra fasaden utan att tänka på luftningen. Möjligen är omvänd lockpanel en bra lösning på den biten.
 
Mats-S
F FGLIN skrev:
Hittills har jag bara sett estetiska aspekter på problemet. TS bör dock kolla upp en teknisk aspekt: En funktion för lockpanel är att ge en luftad fasad, det kan finnas risker med att ändra fasaden utan att tänka på luftningen. Möjligen är omvänd lockpanel en bra lösning på den biten.
Hade precis tänkt skriva samma sak. Den här tekniska aspekten på luftning är extremt viktig för lockpanel.

Spikläkten som panelen är fäst i löpet vågrätt, vilket innebär att all luftning sker under lockbrädan. Tar man bort den funktionen genom förvandla lockbrädan till en "underbräda" försvinner luftningen under panelen i princip helt, konstruktionen blir extremt mycket känsligare eftersom spikläkten låser luften i stillastående fickor. All fukt måste då vandra genom panelen och har man då ett felaktigt färgval på panelen så blir det garanterat fuktproblem på det huset ...

F FGLIN skrev:
Möjligen är omvänd lockpanel en bra lösning på den biten.
Helt klart en bättre lösning, fullgod luftning med "slät" stående panel där locken går typ kant i kant.
Men personligen har jag inga estetiska problem med vanlig hederlig lockpanel :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.