Vi har ett beviljat bygglov och startbesked men nu när grannens hus poppat upp på tomten bredvid har jag börjat få ångest över husets placering.

Skulle man ha försökt placera huset annorlunda? Se bilder. Huset är placerat som i den digitala bilden och nu har jag försökt vinkla den mer. Problemet är att garageuppfarten skulle bli kortare och det är ca 1,8 m nivåskillnad från färdigt golv till stora gatan nedanför.

Funderar på ifall man ska krångla och skicka in för nytt bygglov. Men det kostar ju rätt mycket samt förlänger hela processen. Vi har redan planerad preliminär husleverans om ett par månader men grovutstakning är inte gjord än och inget jobb på marken heller. Vill ju inte drabbas av indexreglering på 10% heller men huset kan man ju inte flytta på när det väl står där det står…

Husleverantören skulle säkert få spader om jag nämner detta. Så svårt att föreställa sig hur det blir när huset verkligen står där samt när man bara ser det på papper.

Vad har ni för tankar?
 
  • Detaljplan med måttangivelser som visar ett husets placering på en tomt bredvid en hög häck och grannhuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss över en tomt med utstakning för ett hus i relation till omgivande natur och en markplats för bergvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar som du att det både kostar och tar tid att börja ändra nu - och kan vara svårt att hitta en placering som inte ger andra nackdelar. Men jag är ingen expert.

Förstår också att du oroar dig för detta - det är ju tråkigt om ni inte trivs i ert nya hus.

Mycket beror nog på hur ert hus utformas - vart tänker ni ha er uteplats, dvs den del av trädgården där ni spenderar mest tid? Vart ligger de fönster som ni kommer titta ut igenom mest/vilka rum hamnar där som avståndet till grannen er som kortast? Kommer ni ha balkong, och vart isf hamnar den?

Om uteplatsen och balkongen inte blir mitt emot grannens entre (där husen ligger som närmast), men mer till höger, med utsikt mot det hörn av tomten där det står ”Borrhål”, så kan det väl bli väldigt bra, så som det är på originalritningen? Med mycket häck/växlighet mot grannen. Förutsatt att inte grannen tänker ha sin uteplats - eller en studsmatta - precis i det hörnet? (Värt att diskutera med grannen - hur ser vi till att ni stör varandra minst möjligt, hur blir det bäst för båda.)

Vi har en del av vår trädgård där vårt attefallshus står, och har sin uteplats. På grannens tomt har grannen balkong. Avståndet är inte stort - men vi har blandade buskar på vår sida av tomtgräns, och grannen har häck på sin sida. Jag gillar INTE att se och behöva prata med grannarna varje gång jag är ute - och det är inget bekymmer här, växligheten gör att vi inte stör varandra och det känns ”privat”.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.