Hej

Gör ett inhopp från Biobränsleforumet, så jag är på lite otrampad mark...Har ett hus från 1958 i vilket väggen är uppbyggd (inifrån) som följer:

12 mm Tretex (som i dagarna byts ut mot 13 mm gips).
2" stående spontat plank
35 mm isolering (!) mellan reglar av samma tjocklek
Vindpapp
Spikreglar
Luftspalt
Tegel

Har byggt ut huset och på denna del monterat stående falspanel. Nu skall jag fortsätta att klä huset med denna panel, varpå jag är i färd med att bila ner tegelväggen. Resultatet är att tillgänglig isoleringstjocklek är 14 cm mellan frilagd vägg och den nya panelens blivande innersida.

Vilket material behöver jag (reglar, isoleringstyp osv), i vilken ordning (hur) skall dessa monteras?

Jag ställer frågan så öppet jag kan, eftersom jag redan fått rätt många OLIKA förslag från självutnämda experter. Hoppas att detta forums samlade kompetens kan hjälpa mig i denna svåra stund.
 
Om jag fattade ditt inlägg rätt så ska du ta ner den gamla tegelfasaden och tilläggsisolera på utsidan innan du sätter upp den nya träfasaden.

Eftersom det förmodligen inte sitter någon ångspärr idag så anser inte jag att det är aktuellt att sätta upp en ny sådan. Det blir svårt att få den effektiv. Dock bör du vara noggrann med god ventilation samt försöka att skapa ett undertryck i huset - detta för att slippa kondens i isoleringen.

Utifrån och in skulle jag då satsa på följande
- panel
- luftspalt
- vindpapp
- 95 mm vertikala reglar och 95 mm tjock isolering
- 45 mm horisontella reglar och 45 mm tjock isolering
- den befintliga frilagda väggen

Beroende på hur den befintliga frilagda väggen ser ut kan du skippa 95 + 45 mm reglar och sätta en 140 mm regel istället. Tänk på att minimera köldbryggorna.

Vad du ska välja för typ av isolering - någon typ av mineralull.
 
Tack för tipset!

Nu kan jag ju nämna att en snickare i byn föreslog att köpa PVC-rör med 50 mm diameter och kapa detta i lämpliga stumpar för att fungera som distanser under 70-reglar. Detta efter att ha monterat isolering med masonitbitar och spik. Det jag frågar mig är vad händer med PVC-rören efter 20 åri omväxlande kyla och värme...När man pratar ångspärr, innebär det 0,2 mm plast?
 
Det finns särskilda isoleringsskivor, särskilda infästningar för dessa och särskilda distansrör som skruvas in, detta är det din snickare föreslog, fast med egna lösningar för monteringen. På detta sätt slipper man köldbryggor i princip helt.

Och ja, man avser normalt 0,2 mm åldersbeständig plast som ångspärr.
 
En fråga som inte hänför till isoleringen direkt men troligen kommer att påverka...

Hur skall tegelväggens bärande funktion ersättas?

/Kent
 
Min uppfattning är att teglet fungerat som fasad. Huset fick en extra våning i början av 90-talet (förre ägarens projekt) och den bärande komponenten i väggen är stående spontat 35 mm plank. Ovanför det tegel som jag idag tar ner sitter ett bläck och sedan är övervåningens vägg vilande på en konstruktion fäst i planken.

Alltså tegelfasadens översta skift är frikopplat från plankväggen.

Kom i diskussion med en av grannarna som abvänt sig av spontade Sundolittskivor i frigolit. Han uttryckte att dessa varit bra att jobba med. Jag har försökt att läsa mig till om dessa skulle funka på mitt hus. Det verkar vara både isolering och vindskydd i samma produkt. Nån som har erfarenheter kring detta?
 
Ok, jag vill inte går mer offtopic så isolera på.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.