Vi har en tomt på gång som är drygt 400 kvm och den är sluttande. Inte så mycket att det behövs byggas suterränghus utan det kommer byggas ett vanligt 2-planshus.
Enligt den karta vi fått sluttar tomten ca 1- 1,5 m från den ena sidan till den andra där det sluttar mest. Svårt att få en ordentlig uppfattning hur det kommer se ut irl så vad säger ni med erfarenhet?
Vad kan det innebära för begränsningar? Eller är det bara vi själva som begränsar oss i tanken?

Och som jag skrev i rubriken, är det lätt att fylla upp den själv så att den blir plan?
 
Hej!

Jag skall bygga på en liknande tomt som du skall göra. Tomten faller ca 1,5m där vi skall placera huset. Tänkte först att vi skulle fylla för att kunna bygga med platta på mark.... men det ville inte byggnadsnämnden gå med på! Lite besviken så gick jag med på att bygga med förhöjd sockel. Nu när jag igen betraktar tomten så är jag rätt glad att jag blev övertalad! En utfyllnad måste passera husgränsen med ca 1 m och sedan max falla 1:2 vilket betyder att skulle få flylla minst 4 meter från husfasaden. Detta skulle gjort hela tomten till en backe och förstört hela tomten. Så nu bygger jag med förhöjd sockel med antingen torpargrund eller platta... om det nu går.
 
Vi har fyllt upp vår tomt med mellan 3500-4000 kubik med massor och under huset så har vi fyllt 940 ton stenmaterial mer än vad som vanligtvis går åt vid grundarbete. Vi vet vad som krävs för att fylla upp en sluttande tomt.

Tomten är på ca 1200 kvadrat och stora delar av den behövdes fyllas för att slippa en veritabel kälkbacke, vissa mer än andra. Som mest har vi fyllt mer än två meter i höjd.

Hur gör man då? Ja, vi valde att jaga fyllnadsmassor på alla håll och kanter. Andra husbyggen (helst stora som för nya butiker), vägbyggen och omplanering av andras tomter. Mycket snackande med många personer under lång tid gjorde att man tillslut fann de kontakter som helt enkelt ville bli av med massorna. Därigenom kostade fyllningen inte skjortan utan mest en del av transporterna på sin höjd. För stenmassorna var det bara att plocka fram plånboken. Grunden kostade lite mer än 100.000 än planerat. Bilder på det hela finns i fotoalbumet på vår sida H U S I H E L V E T E . S E
 
Tack för era svar. Nu är det inte aktuellt längre då vi valt ett annat alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.