Hej!

Jag ska renovera mitt badrum och har därför en fråga.

Vad gör jag med vattenledningar som inte kommer att användas?

Har nu en duschblandare som är väggmonterad som inte kommer att användas. Rören till denna är troligan förgrenade någonstans inne i väggen. Känns inte så lockande att plugga dessa och bara stoppa in dem i väggen. Vill inte heller ha dem utstickade genom väggen där som är nu. Även om jag hittar var dom är förgrenade så får man väl inte byta ut T kopplingen mot en rak (även det blir en dold skarv).

Tacksam för svar.
 
Har hört att man måste få bort "döda" rör. Finns risk att vattnet blir stående i stumpen, med bakterietillväxt som följd (skall finnas risk för legionella).
 
Ja det är ju sant, men hur ska man göra det på ett sätt som försäkringsbolaget godkänner?
 
Jag är rädd att du behöver riva bort de gamla rören så långt att du kan göra en koppling på ett inspekterbart ställe. Eller i alla fall koppla om på ett inspekterbart ställe, de gamla rören kan du eventuellt lämna i väggen om du kopplar loss och tömmer, säkrast med tryckluft.
 
proppa rören i väggen med en klämmringskopling och stöhyllsa (dom med gummiring vittrar sönder och löder du så kan det bli bran, strunta i blinda rör tarmar, legionella och pontic(stavning?) sjukan drabbar bara follk med nedsatt imunförsvar. tror dessutom att det ska vara en jåkla blindtarm för att det ska va någon fara,

Reglerna om att det ska vara skarvfritt i golv o väggar gäller bara nybyggen, och du har ju redan en massa i huset sedan dom byggde det, skulle tro att dom briserar långt före dina ny fina proppar ändå,

kompromissa, det lönar sig,
 
Står inför sama problem i en bostadsrätt, några komentarer på lordvvs:s inlägg. Är det bara att plugga eller ? Huset från 60 talet, bara bila sig in en bit, på med en plugg skruva ihop och gjuta igen eller?
 
Mmmm vattenskador med utebliven ersättning av försäkringsbolaget drabbar bara, precis som i fallet med legionella, folk som inte följt branschreglerna.
Riv ut skiten och koppla nytt enligt reglerna om du vill ha ersättning. Följer du inte reglerna är det ingen ide att du kastar bort pengar på försäkring. Man sparar på båda kostnaderna eller ingen.
 
Du har rätt. Hitttade stammen nu, så det blir ny fräscha grejjer i hela lägenheten
 
Man sover bättre på nätterna om man vet att det inte läcker bakom väggarna i badrummet. :) Ett bra beslut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.