Vi ska ha bergvärme + FTX i huset vi ska bygga.
Som vi förstått det är frikyla från bergvärmen mest effektivt, men fläktkonvektorerna är ju minst sagt synliga och tar ju sån plats?! Till och med takkassett sticker i ögonen :sweat: Finns det några andra alternativ?
Kylbatteri via FTX har vi hört inte är så effektivt och kräver mycket isolering..?
 
Nu är jag inte en ventilationstekniker men som jag har förstått så är det till fördel att överdimensionera luftkanalerna för att kunna " bära " kylan å samma med kylbatteriet , överdimensionera den också så det finns kyla som luften kan ta med sig. Sen vad man ska ha för storlek på grejerna ska inte jag svara på. Självklart måste det isoleras så det inte bildas kondens.
 
Problemet är att få ut tillräckligt med kyleffekt i ventilationen. Dvs det krävs ganska lite luft för att hålla god luftkvalitet. Denna mängd luft kan du som du tänker kyla, men kyleffekten är väldigt låg och kommer med stor sannolikhet inte räcka till när kylbehovet är stort. En lösning är att överdimensionera ventilationsaggregatet så du kan köra ökad ventilation när kylbehovet är stort och under övrig tid gå ner i lågfart. Nackdelen är såklart kostnad och att mer hänsyn behöver tas till ökade ljudnivåer.
 
Då ni bygger nytt så är nog inte isoleringen några bekymmer. Antar att enklast då är att lägga kondensisolerade rören i lösullsisolering. Men detta beror ju på om det är enplanshus eller ej. Att gå upp rejält i dimensionerna på både aggregatet och rören blir ingen större extra kostnad jämfört med annan kylning.
Största frågan är väl hur stort kylbehov det beräknas bli. Fönster i söderläge och övrig isolering påverkar ju detta. Sedan dimensionera kylbatterier, rör och aggregatet efter det.
 
A Anderscurl skrev:
Då ni bygger nytt så är nog inte isoleringen några bekymmer. Antar att enklast då är att lägga kondensisolerade rören i lösullsisolering. Men detta beror ju på om det är enplanshus eller ej. Att gå upp rejält i dimensionerna på både aggregatet och rören blir ingen större extra kostnad jämfört med annan kylning.
Största frågan är väl hur stort kylbehov det beräknas bli. Fönster i söderläge och övrig isolering påverkar ju detta. Sedan dimensionera kylbatterier, rör och aggregatet efter det.
Vi ska bygga tvåplanshus på 179kvm. 4 sovrum, 2 badrum & allrum uppe.
Vardagsrum, kök, tvättstuga, ett badrum & gästrum nere.
 
Du kan ju bygga ett system för FTX och ett system med större kanaler för frikyla.
Så kan du kräma på ordentligt med flöde när det är varmt.
Då kommer du bara ha synliga fläktgaller i de rum där du vill ha kyla.
Då kan du tex montera motorspjäll innan varje utblås som styrs av en termostat i varje rum.
Någon form av tryckvakt vid kylbatteriet som håller flödet konstant när man stänger och öppnar ventiler.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Jag har kyla från bergvärmehålet i mitt hus. Kondens isoleringen behöver du. Kan du lägga den i lösullen är det försvarbart. Behöver du kondens isolera och sen värmeisolera är det inte försvarbart. Kostar en bit över 70k om du ska leja ut det.

Själv har jag gjort ett recirkulations system där jag snurrar ca 1l/s och m2. I det puttar jag in det vanliga 0,35l/s m2. Trots det behöver man se om huset och ha markiser och aktivt hindra sol instrålning. Frikylan har en tendens att stiga upp mot 12grader i vatten temp när det är som varmast så det är inte en outsinlig källa av kyla.

Kan man inte skydda mot sol instrålning och ha recirkulation är 3l/s ett bra mått att sikta mot med kyl effekt på ca 30w per m2. Problemet med luftkyla är också att du har svårt att sänka tempen mer än 8 grader.
Så är det 30 grader ute kan man sänka till 22.
Har man däremot recirkulation och ligger på 22 inne kan man sänka inblåsning till 14 grader.
Tyvärr finns det inget köp färdigt system för det utan det kräver en del handpåläggning.

Billigaste/snyggaste systemet skulle jag säga är en llvp med inbygg fläktkonvektor i vägg.
Det hade jag satt idag om jag hade byggt nytt igen.

Om det va värt det? Lätt! småler varje gång det blir värmebölja ute.:cool:
 
  • Gilla
Jonathan Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nu blev jag riktigt nyfiken. Hur har du löst recirkulatinen hos dig? Bilder?
 
E EyEr0n skrev:
Du kan ju bygga ett system för FTX och ett system med större kanaler för frikyla.
Så kan du kräma på ordentligt med flöde när det är varmt.
Då kommer du bara ha synliga fläktgaller i de rum där du vill ha kyla.
Då kan du tex montera motorspjäll innan varje utblås som styrs av en termostat i varje rum.
Någon form av tryckvakt vid kylbatteriet som håller flödet konstant när man stänger och öppnar ventiler.
hade nog inte satt en termostat, on/off funktion är väll inte att föredra.
0-10v med inställbart min/max...?

här använder man en changeover signal i regulator istället och vänder på reglersekvens i regulator skulle jag förorda mellan vinter och sommar, så regulator vet hur den skall agera med den tilluften som kommer... om det nu finns en sån utgång i styret på aggregat, (har lite oklart för mig vad villa agg. Kan åstakomma i dagens läge tyvärr, vet bara vad jag själv vill då jag jobbar med programmering av plc inom fastighet, sällan villagrejjer dyker upp på större fastigheter)
Slipper man dubbla kanaler tänker jag!

tryckvakt behövs ej, om jag inte är ute och susar totalt?
Man önskar väll att cirkulera all överflödig kyla mot batteri och värmen mot borrhål i detta driftfall.
En enkel kulventil för att stänga mot batteri när inte kyldriftfall föreligger kanske.
 
T Tjoa skrev:
Jag har kyla från bergvärmehålet i mitt hus. Kondens isoleringen behöver du. Kan du lägga den i lösullen är det försvarbart. Behöver du kondens isolera och sen värmeisolera är det inte försvarbart. Kostar en bit över 70k om du ska leja ut det.

Själv har jag gjort ett recirkulations system där jag snurrar ca 1l/s och m2. I det puttar jag in det vanliga 0,35l/s m2. Trots det behöver man se om huset och ha markiser och aktivt hindra sol instrålning. Frikylan har en tendens att stiga upp mot 12grader i vatten temp när det är som varmast så det är inte en outsinlig källa av kyla.

Kan man inte skydda mot sol instrålning och ha recirkulation är 3l/s ett bra mått att sikta mot med kyl effekt på ca 30w per m2. Problemet med luftkyla är också att du har svårt att sänka tempen mer än 8 grader.
Så är det 30 grader ute kan man sänka till 22.
Har man däremot recirkulation och ligger på 22 inne kan man sänka inblåsning till 14 grader.
Tyvärr finns det inget köp färdigt system för det utan det kräver en del handpåläggning.

Billigaste/snyggaste systemet skulle jag säga är en llvp med inbygg fläktkonvektor i vägg.
Det hade jag satt idag om jag hade byggt nytt igen.

Om det va värt det? Lätt! småler varje gång det blir värmebölja ute.:cool:
var tvungen att googla på inbyggnadsmodellerna, helt klart värt gällande snygghetsfaktorn!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Tackar! Kollat igenom den tråden och dina bilder. Men är inte riktigt på det klara hur du reglerar mängden tilluft utifrån kontra mängden återcirkulation av frånluften. Då mitt FTX aggregat inte har den funktionen inbyggd tänker jag spontant att det krävs 3 spjäll för att styra tillbaka del av frånluften samtidigt som viss del ny tilluft tillförs.
 
A Anderscurl skrev:
Tackar! Kollat igenom den tråden och dina bilder. Men är inte riktigt på det klara hur du reglerar mängden tilluft utifrån kontra mängden återcirkulation av frånluften. Då mitt FTX aggregat inte har den funktionen inbyggd tänker jag spontant att det krävs 3 spjäll för att styra tillbaka del av frånluften samtidigt som viss del ny tilluft tillförs.
Frånluften från kök, wc, tvätt och bad är alltid konstant. Den går in i ftx aggregatet och sen ut. Säg 50l/s.
Tilluften från aggregatet går in i recirkulations systemet med 50 l/s.
Recirkulations systemets flöde är ca 120l/s
Det styrs ju av en egen fläkt som levererar de där 120l/s konstant. 70 l/s av de tar jag från tvättstugan. Om jag höjer flödet en varm dag till 150l/s så ligger ju ftx aggregatets flöde kvar på 50l/s. Bara recirkulationen ökar och kan leverera recirkulerad luft till kylbatteriet.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Då blev det tydligt. Tack! En till sommar för utvärdering av vårt befintliga system. Upplevelsen var riktigt positiv med svalkan det gav förra sommaren. Men då gick vår VSR 500 på max vilket bör ge ett flöde på ca 150l/s. Men det borde så klart bli ännu bättre kyleffekt av att återcirkulera kyld luft än att ta in ny varm luft utifrån om det går att undvika.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.