Om jag strippar loss rummet tills det är plywood, räcker det generellt med 1 lager tex badrumsfärg? Bara få det tätt mot direkt besprutning av vatten?

Det som förvirrar mig är lager bortom tätskiktet, är dem ens nödvändiga om jag ventilerar bra?
 
Claes Sörmland
J jesper--- skrev:
Om jag strippar loss rummet tills det är plywood, räcker det generellt med 1 lager tex badrumsfärg? Bara få det tätt mot direkt besprutning av vatten?

Det som förvirrar mig är lager bortom tätskiktet, är dem ens nödvändiga om jag ventilerar bra?
Menar du lager innanför tätskiket, t ex kakel satt med fix? Det lagret skyddar tätskiktet mot mekanisk åverkan och ljus.

Vad gäller våtrumsfärgsystem så brukar sådana tätskikt bestå av glasfiberväv, en grundfärg och en slutstrykningsfärg. Alla ska påföras i angivna tjocklekar med rätt torktid emellan för att fungera. Skarvarna är kritiska.

Generellt är plywood inget bra underlag för tätskikt för det rör sig överårstiderna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menar du lager innanför tätskiket, t ex kakel satt med fix? Det lagret skyddar tätskiktet mot mekanisk åverkan och ljus.

Vad gäller våtrumsfärgsystem så brukar sådana tätskikt bestå av glasfiberväv, en grundfärg och en slutstrykningsfärg. Alla ska påföras i angivna tjocklekar med rätt torktid emellan för att fungera. Skarvarna är kritiska.

Generellt är plywood inget bra underlag för tätskikt för det rör sig överårstiderna.
Jag vill använda badrumsmatta, så rörlighet bör inte vara problem, menar lager av material bakom tätskikt innifrån rummet, jag har troligtvis ingen fuktspärr i angränsande yttervägg men det är så tunnt isolerat. Tätskiktet ska ju vara tätt mot både ånga och vatten.

Ser bilder som detta och det ser extremt avancerat ut, men kanske bara keramik?
 
  • Tvärsnitt av en våtrumsvägg med keramikplattor som visar olika materialskikt och konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ha våtrumsmatta så är den tätskiktet. Man ska inte ha något ytterligare tätskikt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du ska ha våtrumsmatta så är den tätskiktet. Man ska inte ha något ytterligare tätskikt.
Så räcker det i princip att lägga el, avlopp, sätta golvbrunn, armera, ev golvvärme, flytspackla förutom runt golvbrunnen(duschplats) låta torka, spackla fall på duschplats sen våtrumsmatta över hela rummet och försluta med bygglim/silikon i och över alla skarvar inga skarvar under 1m från golvet för good measure?

Dvs, allting bakom tätskiktet är irrelevant, fuktspärr, isolering, osv?
 
J jesper--- skrev:
våtrumsmatta över hela rummet och försluta med bygglim/silikon i och över alla skarvar
Nja, plastmattor skall man "svetsa" skarvarna på.
Dvs smälta ihop mattkanterna med en speciell plasttråd med hjälp av varmluftpistol.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, plastmattor skall man "svetsa" skarvarna på.
Dvs smälta ihop mattkanterna med en speciell plasttråd med hjälp av varmluftpistol.
Ok, det är inget problem, är det i runda slängar så man gör ett våtrum? Bara tätskiktet är tätt så är det rätt?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja. Läs på innehållet i 'säker vatten' och följ monteringsanvisningarna för alla prylar slaviskt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jesper--- skrev:
Ok, det är inget problem, är det i runda slängar så man gör ett våtrum? Bara tätskiktet är tätt så är det rätt?
Så enkelt är det. Våtrumsmatta räknas dessutom ett mycket säkert tätskikt. Det läcker vanligen bara vid golvbrunnen och rena sprickor. Håller man koll på dessa punkter så är det säkert.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
För väggar är det gips innan mattan som gäller, går inte att limma mot en träskiva
 
Supertack båda
 
Läs reglerna i GVK för vad som gäller för plastmatta som tätskikt det finns detaljregler man lätt missar, och som kan påverka även hur du utför underlaget. Tänker framförallt på var man får ha skarvar, hur tätning runt rör skall utföras.

Läs även monteringsanvisningar för golvbrunnen. Från tillverkaren av brunnen. Det är den punkt där flest (även proffs) gör fel, och där flest fuktskador inträffar.

Och när det gäller fogarna i mattan finns olika typer av svetsning, beror på fabrikat av matta. Vissa skall kemskarvas (lösningsmedel löser upp mattan som flyter ihop över skarven), andra svetsas med varmluft och svetstråd.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så enkelt är det. Våtrumsmatta räknas dessutom ett mycket säkert tätskikt. Det läcker vanligen bara vid golvbrunnen och rena sprickor. Håller man koll på dessa punkter så är det säkert.
Dessutom tillverkas våtrumsmattor i plast numera i väldigt bra format.
Väggmattor så breda, att de täcker hela vägghöjden (eller upp till två meter) utan någon skarv.
Över två meter sprutar man ju inte vatten i duschen.
Och i och med att man limmar den horisontellt runt i rummet, blir det bara en vertikal skarv.
Och den lägger man vid badrumsdörren, där det ändå är ett avbrott vid dörrkarmen.

Och samma med golvmattor: De finns i bra bredder, så det inte behövs några skarvar på golvet.
 
Hur skarvar man mellan vägg och golv, är det svets där med eller kan man lägga omlott?
 
M -MH- skrev:
Hur skarvar man mellan vägg och golv, är det svets där med eller kan man lägga omlott?
Nej, ingen svets.
Man drar upp golvmattan kanske 10 - 15 cm på väggen, och lägger sedan väggmattan omlott 5 cm eller så.
(OBS jag är ingen expert på detta, men har fått perfekta dusch/toalettrum byggda med plastmatta på golv och väggar)
Och väggmattan som inte går ända upp till taket: Ovanför den lägger man en snygg avslutning mellan tak och ca 5 cm ner på väggmattan, så blir det tätt ända upp.
Alla omlottskarvar limmas förstås!
Här syns lit svagt hur jag menar:
Badrum med plastmatta på golvet som fortsätter upp väggarna, toalett och handfat syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.