Jag har några mini led spottar i fönstersmygen i mitt hus och ska nu öppna upp för 1st till fönster.
Vill ha en mini led spott i det nya fönstret. dock finns inte de befintliga att köpa längre.
Men jag vet att de är på 1 w, 12 volt och 350 mA.

Jag har hittat en liknande på 12 volt 350 mA men dock 1,2w. gör det något? Kanske de jag har också är på 1,2 bara att man har rundat av till 1 w?
 
12 V * 0,35 A = 4,2 W ?
 
  • Gilla
jonzon jonzon och 1 till
  • Laddar…
Här är något som inte stämmer. Led kan drivas med konstant ström på ex. 350mA, 500mA osv. ELLER konstant spänning ex 12V.

Om dina nuvarande är på 350mA. Så har du en driver som matar med konstant ström på 350mA. Spänningen blir vad den blir. Men är effekten 1W så har du en spänning på 1/0,35. Effekt = spänning x ström.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
En typisk 1 W LED har ett framspänningsfall (Vf) på 3.0 - 3.4 Volt.
Anta 3,2 Volt, 350mA blir då 1,12W så 1,2W på LED:en är väl rimligt.

led-series-table.png
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Jag har hittat en liknande
Om du får problem beror det nog tyvärr antagligen inte främst på "märkningen" utan just på att de du hittar bara är en "liknande" modell. Har du tur funkar allt bra. Har du otur kommer "belysningsegenskaperna" på den nya att skilja så mycket att du tycker det "ser fel ut" och i värsta fall behöver byta alla till identiska.

Allt beror på vilken tur du har och hur kräsen du är.
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här är något som inte stämmer. Led kan drivas med konstant ström på ex. 350mA, 500mA osv. ELLER konstant spänning ex 12V.

Om dina nuvarande är på 350mA. Så har du en driver som matar med konstant ström på 350mA. Spänningen blir vad den blir. Men är effekten 1W så har du en spänning på 1/0,35. Effekt = spänning x ström.
Ja det ska finnas en driver/trafo. De är installerade med plejd, där jag ser att de ligger på 350 mA.
Är det plejden som är drivern?
 
J jonzon jonzon skrev:
Ja det ska finnas en driver/trafo. De är installerade med plejd, där jag ser att de ligger på 350 mA.
Är det plejden som är drivern?
Är det i Plejd appen du ser 350 mA ?
I så fall är Plejd driver för Led spottar.
Vilken PLEJD har du?
LED-10, eller DIM-01?
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Är det i Plejd appen du ser 350 mA ?
I så fall är Plejd driver för Led spottar.
Vilken PLEJD har du?
LED-10, eller DIM-01?
Ja precis, i appen jag ser det.
Det är LED-10
 
J jonzon jonzon skrev:
Ja precis, i appen jag ser det.
Det är LED-10
Ja då skall du utöka med rena Led för 350 mA Max c:a 9 st / PLEJD som klarar 10 W.
Det är bara att summera Watt / Led t.ex. 5 st 1W+ 4 st 1,2W = 9,8W
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja då skall du utöka med rena Led för 350 mA Max c:a 9 st / PLEJD som klarar 10 W.
Det är bara att summera Watt / Led t.ex. 5 st 1W+ 4 st 1,2W = 9,8W
Grymt tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.