Idag har vi äntligen fått klart med att vi lämnar vår visserligen fina men ack så moderna 70-talskåk!

Utbytet går inte av för hackor, en fin gammal bonnagård med två bostadshus, härbre, ladugård +maskinhall osv.

Det extremt intressanta är bostadshusen, ett är dokumenterat ända från 1500-talet med massor av original kvar trots renoveringar till ett idag modernt boende.

Andra huset är fr 1800-talet och således ett nybygge. Även detta varsamt omhändertaget.

Härbret på 70 kvm är fr 1500-talet och helt orört med extremt vackra tunga dörrar med lås som är hur gamla som helst. Bakstycken av låsen är i trä så gammalt är det garanterat.

Gissa om jag är extremt glad och nöjd idag?????

Önska oss lycka till, vi kommer försöka lägga upp en blogg när det om ett halvår ungefär blir aktuellt med inflyttning.

JIPPIE!!!!
 
Okey, lycka till! Väntar på bloggen...
 
Suveränt! Orginaldetaljer från 1500-talet? Vackra krusidull dörrgångjärn då?
 
BILDER, tack ! :)
 
Oj...nu ska vi se om jag kommer ihåg hur man gör med bilder.

Huset man ser rakt framifrån har anor från 1500-talet. Givetvis ombyggt i omgångar men förvånansvärt intakt. En sak som skvallrar om den oerhörda åldern är trappen upp till vinden som är sådär charmigt sliten på trappstegen. Detta slitage på en trapp som går till en kallvind görs inte i en handvändning. Likaså är vart o varannat dörrblad rejält runt i kanterna efter händer som öppnat och stängt. Fantastiska kilsågade grova golvplank med handsmidda spikar....

Tyvärr syns inte en sådan detalj som toppen på stuprännorna..i smide , som en skål med fina detaljer.

Härbret är från 1500-talet enligt gamla kartor och bya-uppteckningar. Låsen uråldriga med träbakstycken, med NYCKLAR!!!

Det andra huset som vi ska ha som boningshus är från 1800-talet någon gång. Osäkert när det byggdes. Byggdes ut i början på 1900.
Här får man väl acceptera att det är ett modernt boningshus idag. Men det ska ändras på en hel del detaljer där. Vem vill ha plastmattor?

I varje hus finns bergslagskamin, vedspis, i gamla huset dessutom två kakelugnar. Allt i funktion!

På bilden av det stora huset ser man sjön i bakgrunden....

Sen att det finns ungefär 400 kvm ekonomibyggnader till gör ju inte saken sämre.

Stället ligger 16 mil fr Stockholm och jag undrar vad priset hade varit där?

20.000 kvm tomt.

Jag är så glaaad att vi missat alla andra gårdar vi lagt bud på.

Hur tycker ni jag ska göra...rikta upp allt med gips och lägga klickgolv från byggmax? Kompositfönster blir bra...Rödfärgen väck och på med en fin plastfärg.
Mycket av de gamla dörrarna kan nog renoveras medelst masonite över speglarna. Gräsmattorna och de uråldriga fruktträden tar jag bort och lägger asfalt istället.

Härbret värmer oss fint som ved under några år innan vi kastar ut eldstäderna och satsar på bergvärme...

Nä då. Jag lovar att ta väl hand om detta och vårda det ömt så länge det är i min hand!
 
  • viksberg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • viksberg4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • viksberg5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket roligt för dig, och roligt för huset att det får en ägare som uppskattar det gamla. Vågar man fråga var det ligger? Och vad det kostade?
 
jisses va fint! Läckert med loftgången på hebret, för då kan man gå plant på ovanvåningen och ta första stockarna till veden högst upp, ;)
 
Blir avundsjuk, är det lika fint som det ser ut så kan jag bara gratulera, vårda det ömt. Ligger det där jag tror så kommer du nog höra mig ibland, dunk dunk på bron.
 
Hittar ni något skoj i marken intill huset får ni höra av er. Arkeolog ;-)
 
En månad kvar till dess att vi har nycklarna i handen!!!!

Ibland är det roligt att lite hux-flux ge sig in på nya projekt utan att veta vad man egentligen köpt...:) Har fått frågan från mååånga av våra vänner om vi inte är kloka i huvudet som köper en gammal gård helt obesiktat och med friskrivningsklausuler...Men mitt svar är att har gården stått i uppåt 500 år så överlever den mina 40 år där med. Även utan besiktning.

Häromdagen fick jag lite abstinens efter gården och åkte ut för att kika runt lite eftersom de gamla ägarna flyttat ut för en vecka sen....snacka om att man längtar till hösten i år!

En rolig detalj har gjort mig lycklig ända sen dess och det är att på det äldsta huset så finns knutarna kvar trots att huset är panelat!!!
Det hade jag totalt missat tidigare och nu såg jag att varenda utstickande knut finns kvar under de vita hörnbrädorna!!

Tänk vad smarta de var en gång för lääänge sen när de bestämde sig för att panela kåken och lät knutarna sitta kvar istället för att göra ved av dem. Det är så jag ryser av välbehag och får en tår i ögat av tacksamhet!

Snart är det höst..:) Då kommer en hemsida upp med bilder och dagbok om renovering osv.
 
viksberg

Vi har inte flyttat in ännu men så här ser gården ut....

Det stora bostadshuset kommer vi att ha som bostad, en timmerkåk fr mitten av 1800-talet. Tyvärr lite för moderniserad 1985 så det huset kommer väl inte att återställas då för mycket är rustat.. I övrigt ett fint hus i gott skick.

Det mindre huset har ett dokumenterat ursprung från 1500-talet vilket är hur häftigt som helst. Tanken svindlar lite när man inser att Stockholms slott är nyproducerat i jämförelse. Lägg märke till de fina snickerierna och toppen på stuprännorna, hantverk in i minsta detalj!

Detta hus kommer bli mitt lilla evighetsprojekt till den dan jag skakar tass med Sankte Per.

Timmerhärbret är likaså urgammalt, dock osäkert hur många år det har på nacken men gammalt är det. Golvplank breda som E4 ungefär..:)

På andra sidan lilla byvägen ligger sedan ekonomibyggnaderna vilket är skönt då man slipper ha dem precis inpå gården.

Fortsättning följer.
 
Grattis! Vilket vackert hus. Se till att få igång den där bloggen bara, det ska bli spännande att läsa om.
 
Det ser verkligen jättemysigt ut!
Speciellt det gamla huset ser helt fantastiskt ut :) Lycka till!
 
Nu är sidan uppdaterad med lite fler bilder. Vad tycks om låskistorna till härbret? Ganska gamla skulle jag tro...

Finns även lite bilder på ladugård, maskinhall och lillstugan som använts som "pub".

Bara vi kommer på plats så blir det mer "Bloggande" om våra förehavanden på Viksbergs Gård som ligger ca 10 km fr Fagersta, 2 km in i dalarna sett från Västmanland.

Viksberg
 
Då hade jag fel på min gissning om placeringen för där är det 30 km till fagersta men det heter Viksberg och det viste jag inte om när jag gissade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.