Har precis börjat planera inför mitt bygge av carport till våren... Och frågorna börjar redan dyka upp?! :-? Hoppas att det är nån som har bra tips och ideér till mig.

Jag tänkte bygga en "enklare" carport med snedtak, har sett en på: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/byggbesk.asp?Cid=724&Item=11
Är det nån som har byggt denna eller liknande? Eller har några andra förslag! Jag tänkte även bygga till ett förråd i änden på carporten.

Ska jag gjuta en platta eller ska jag "bara" ha plintar och fortsätta in med garageuppfarten (singel alt. marksten)?!

Ska jag överhuvudtaget bygga själv i lösvirke? Tjänar man på det i jämförelse med att köpa en "byggsats"?

Hoppas på många bra och kloka svar! :)
 
Jag byggde själv.

Platta för förrådsdelen och plintar för carporten. 24 kvadrat i varje del.
 
Vi har nyligen fått vårt bygglov för huset + carport. Det var väldigt jobbigt och tog lång tid innan det gick igenom, eftersom vi inte skulle ha carport från vår husleverantör, utan ville köpa den själva och bygga den i efterhand.

Jag undrar hur det blir med bygglovet ifall man vill ha en carport som ser lite annorlunda ut, tex om man vill att lutningen på taket ska vara lite annorlunda, eller om man vill ha små "väggar" eller "plank" på ena sidan av carporten (eftersom den andra sidan kommer vara in mot husets kortsida)?? Ska man söka nytt, eller får man ändra själv?

Sen hade det varit med en carport som är cirka en halv meter längre också en den som är på var ritning nu. Vad gäller då?
 
Nix. Jag har inte vågat summera allt......
 
Svaret på SJODR´s fråga är att mindre avvikelser från beviljat bygglov ska dokumenteras med revisionsritning. Den lämnas in till byggnadsnämnden tillsammans med protokoll från slutbesiktning.

"Större avvikelser" bör man nog undvika. Och på vilket sätt "större avvikelser" skiljer sig från "mindre avvikelser" får du fråga något annat ljushuvud.
;)
 
Inger.P. skrev:
SJODR. NI måste påbörja bygget av carporten inom två år från bygglovsdatumet. Hinner ni inte detta kan ni ansöka om förlängd byggstart.

Vill ni ändra utseende och storlek på det beviljade bygglovet lämnar ni in nya reviderade ritningar till kommunen och ansöker om "ändring av bygglov".
Inger.P. Jag har kollat in er hemsida och jag tycker att det är jättespännande att läsa om hur byggandet har gått för er. Ser att ni byggt i Åstorps kommun, vilket vi också kommer att göra ;) Jag hade också velat göra en hemsida när de börjar med vårt hus, men problemet är att jag inte vet hur man gör en hemsida. :( Finns det något lätt sätt att skapa en?

Kostar det något att göra en "ändring av bygglov"?
 
Frågan löd vad man gör ifall det färdiga bygget inte stämmer ritningen. Svaret är, att då redovisar man ändringen med en såkallad "revisionsritning".

Har man byggt exakt som på ritningen behövs förstås ingen sådan. Men i de allra flesta fall inträffar ett eller annat, vilket antyds av att vi i språket faktiskt äger ett ord som "revisionsritning".

Som någon sagt: "Här står en varningsskylt. Här har något hänt"...

;D
 
Inger.P. skrev:
Tack! :) Jag gör mina hemsidor i Frontpage. Lika enkelt som i t.ex. word...

Ring stadsarkitekten (Gunnar Sauki). Om jag inte minns helt fel så har han 64060 i telefon.
Prata med honom om de önskade ändringarna i bygglovet samt fråga om ev. extra kostnad för detta. Han är MYCKET BRA att ha att göra med! En trevlig och positiv människa.
Dessutom är stadsarkitekten (har delegation) oerhört snabb med att bevilja bygglov. Oftast veckan efter ansökan :)

Var i Åstorp ska ni bygga?
Det låter enkelt om det är samma som word. Men är det ett program som går att ladda ner, eller köper man det? Säg till ifall du tycker att det är jobbigt med alla frågor kring hemsidan ;)

Vi ska bygga i Hyllinge :cool: De börjar nu i mitten av december, hehe. Spännande och pirrigt i magen.

Vi ska ha byggsamråd (?) tillsammans med Sauki snart men vi har inte fått något bestämmt datum än. Kanske ska fråga då, men vi hade helst velat ändra uppfarten till carporten också, så att den ligger mot en annan gata (där man egentligen inte får lov att ha uppfarten, MEN en annan granne har det på den sidan, hm...)
 
Allvarligt talat regleras detta förstås i plan- och bygglagen.  Klokast är att - som sagt -  kontakta myndigheten som beviljat bygglovet från vilket man vill avvika.  

Beträffande fasadändring kräver lagen ändringslov bara inom detaljplanelagt område ifall ändringen påverkar byggnadens utseende "väsentligt".  I utomplaneområde behövs inget ändringslov alls. Om byggarean ändras måste man alltid begära ändringslov inom detaljplanelagt område.  Men ute i spenaten finns en gråzon som varje kommun själv bestämmer.  Gäller det ändrad användning jämfört med bygglov måste man alltid begära ändringslov.  

Ifråga om eldstad och ändrad konstruktion behövs aldrig ändringslov.  Då ska man däremot alltid lämna in bygganmälan.  

Ändringslov kostar inte särskilt stora pengar.  De flesta kommuner tar någon tusenlapp.   Kanske inte ens det.
 
Inger.P. skrev:
Det är "busenkelt"! Frontpage är ett "köpeprogram" vad jag vet... Jag vet faktiskt inte vad det kostar...

Vad spännande med snar byggstart! Vad gjorde att Ert bygglov blev besvärligt? Ritningarna från A-hus eller Sauki? För det är ett A-hus ni ska bygga eller?
Be A-hus hjälpa Er med reviderade ritningar. Det tycker jag att de borde göra som "service". Det är ju en enkel ändring för dem.
Prata även med dem om materialpaket till framtida inredning av övervåning. Den uppgiften fixar de lätt! De borde även kunna ge ett bra pris på ett "löst" takfönster utan montering.

Det går säkert att ändra infarten till tomten. Ring och prata med Sauki nu. Det är så mycket annat som ska förhandlas på byggmötet ändå...
Det bästa är ju att du har med reviderade ritningar till byggsamrådet. Även nybyggnadskartan skall ju ändras om ni ändrar placeringar, storlek o.dyl. på byggnaderna.
Problemet var att bygglovet skulle beviljas under sommarperioden, så det var semestrar från både A-hus sida och kommunens sida som sköt fram det hela tiden. Plus att infarten till carporten inte fick vara så som vi ville ha den. Carporten kom in för nära på en granne, men han var okej med det och gav oss till och med ett grannegodkännande som vi skickade in till kommunen. Men det är kommunen som sagt att vi inte får ha infarten på den sidan som vi ville ha den. Tror du att de hade gått med på ändra det ifall vi kommenterar att grannen har det på den sidan (utan att det ställer till problem för grannen)?

De gav oss ett pris för takfönstret, men vi tyckte att det var dyrt, så vi köper det själva. Har ni takfönster?

Ska snacka med min sambo innan jag ringer för att diskutera med Sauki. ;)
 
Inger.P. skrev:
Naturligtvis förutsätter jag att stadsarkitekten i Åstorps kommun kan sin plan- och bygglag. Samt att han fattar beslut som har lagstöd i den.
Stadsarkitekten i Åstorps kommun har full delegationsrätt från Plan- och byggnadsnämnden. Han godkänner rutinärenden på egen hand. Därför anser jag att ett samtal med honom i detta fallet är bästa vägen att gå...

Under mina egna byggnationer - och ändringar - har jag kunnat få muntligt besked från honom "på dagen". Det är mycket bra service i Åstorps kommun vad gäller bygglov.
Det låter lovande :) Än så länge har vi haft lite otur vad gäller bygglov. Men kanske går det att ändra på. *håller tummarna*

Det hade underlättat VÄLDIGT mycket för oss om vi hade fått infarten så som vi ville ha den från början, och trädgårdplaneringen hade också blivit lättare.

Är er japanska trädgård färdig?
 
Inger.P. skrev:
Du kan ju alltid anföra att "-grannen har ju fått infarten beviljad där! Varför får inte VI det?". Ibland "går tjat hem".  

Semestertider kan vara jobbiga. De flesta hustillverkare slår igen fabriken helt under en månad. Då läggs allt arbete ner... DÅ ska man nog inte jaga bygglov ;)

Jag fick mitt bygglov på 4 dagar - detta under julens mellandagar! Jag hade inga ritningar på mitt kommande garage (som vi skulle bygga själva). Trivselhus ordnade fram ritningar på ett "standardgarage" som vi lämnade in tillsammans med husritningar. Det gick hur bra som helst. Det gäller att ha "god vilja" och serviceanda!
När garagebygget sedan blev av lämnade jag in reviderade ritningar på garaget - jag ändrade då garagets utseende, storlek och taklutning utan problem...

Nej, vi har inget takfönster - vi har ett 1-planshus. När vi i framtiden inreder garagets övervåning skall vi nog bygga en bred takkupa ;)

Har du kollat upp vad ett dylikt takfönster kostar hos byggvaruhandeln? Kanhända var A-hus pris OK. Man blir oftast chockad när man hör "styckepriser" på byggvaror. ALLT är helt enkelt - och oftast - SKITDYRT!  :surprised:
Tror att de ville ha kring 10.000 för det eller något sådant, men tror att det är billigare på typ Bauhaus.

Det var snabbt du fick ditt bygglov. Nu är jag lite spridd med tankarna och vet inte riktigt vad jag ska göra med det där med att tjata att grannen har det så :) Men jag har inte lyckats få tag på min sambo ännu. Måste ju höra den andra hälftens åsikt också, eller hur? ;)

Hm, det där med reviderade ritningar på ert garage: kostade det något extra, eller skulle det bara ersätta de gamla utan någon extra kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.